رونق تولید

امسال نیز به سبک 14 سال گذشته، برای سال جاری نام‌گذاری صورت گرفت؛ هرچند متاسفانه در همین سال‌ها با وجود نامگذاری‌های متعدد، ولی باز هم نتیجه موردنظر حاصل نشده است. نام‌گذاری امسال نیز در راستای حمایت از تولید است؛ “رونق تولید

تولیدی که هرچند با حمایت کمرنگ دولت روبروست، ولی با سرسختی و سنگ‌اندازی سیستم بانکی دست و پنجه نرم می‌کند. بانک‌ها با ورود به تولید و صنعت و بنگاه‌داری، عملاً جای رقابت سالم را برای بخش خصوصی نه تنها تنگ کرده‌اند، بلکه حتی غیرممکن کرده‌اند.

بانک‌های خصوصی و دولتی متاسفانه بر خلاف تاکید مستقیم روسای دولت و مجلس، همچنان در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و استمهال در بدهی‌های کارخانجات و واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش آنها به هیچ عنوان حمایت نمی‌کنند؛ چراکه اولاً خود مشغول بنگاه‌داری هستند؛ ثانیاً به دلیل تورم، قیمت تمام شده پول برایشان بالاست؛ و ثالثاً به شدت درگیر رانت‌بازی شده‌اند.

در سال‌های قبل صحبت از شرکت‌ها و واحدهای زودبازده بود و امسال نام از شرکت‌های دانش بنیان و … مطرح می‌شود و این همین مسیر رانت و اختلاس بانک‌ها شده است.

رونق تولید مساله‌ای است که هم نیاز به سیاست‌های بلندمدت و هم میان مدت و هم کوتاه مدت دارد و الزاما نمی‌تواند در یک سال به همه اهداف رسید. همانطور که روشن است وضعیت اقتصادی کشور نیاز به اصلاحات جدی و ساختاری دارد و هرچه زمان می‌گذرد بر پیچیدگی موضوع افزوده می‌شود. اصلاح وضعیت بانک‌ها و نظام تامین مالی درکشور همراه با تعمیق بازار سرمایه، نظام توزیع، شبکه گمرکی و قاچاق کالا، نظام مالیاتی، خصوصی سازی اقتصاد و کاهش نقش دولت و نیز بهبود فضای کسب و کار همگی از این دست مسائل هستند که باید همگام با هم پیش روند. در کنار همه این مسائل چند مساله اساسی است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

اولین مساله اصلاح نظام ارزی کشور است؛ نظام ارزی کشور به دلیل تفاوت قیمت ایجاد شده جدای از رانت‌های فراوان به مثابه فنری فشرده شده است که اگر مورد توجه و ارزیابی قرار نگیرد، به راحتی می‌تواند اقتصاد را بیش از پیش مشکل دار سازد.

دومین خطر جدی در اقتصاد کشور، نظام یارانه‌ها است. کم توجهی به قانون هدفمندی یارانه‌ ها همزمان با

افزایش حامل‌های انرژی و کاهش ارزش پول ملی، موجبات افزایش قاچاق و مصرف بی‌رویه سوخت می‌شود و همچنین سبب آسیب‌های جدی به بخش حامل‌های انرژی در کشور خواهد شد.

سومین و مهمترین مساله مربوط به تحریم هاست، که در سال پیشروی با شدت بیشتری روبرو خواهیم شد. اتخاذ سیاست‌هایی که بتواند هزینه تحریم ها را به حداقل برساند از ضروریات سال جاری می‌باشد.

گسترش پیمان های دوجانه پولی، ایجاد پول های رمزپایه و روش‌هایی برای دور زدن تحریم و ایجاد ممناع مشترک بیشتر با کشورهای منطقه همگی برخی از پیشنهادات در این زمینه است.

واحدهای تولیدی و استارت آپ‌ها نیازمند حمایت واقعی جهت تامین منابع، سرمایه در گردش، لجستیک و صادرات هستند. قطعاً تولید داخل، راه نجات است، راه افزایش توان اشتغال است، راه شکست تحریم دشمنان است و راه پیشرفت اقتصادی است؛ و کشور عزیزمان ایران، غنی‌ترین کشور منطقه، با مردمان پرتلاش و صنعتگر و خلاق می‌تواند با کمی حمایت بیشتر به صنعت و تولید، رقیب اصلی کشورهای مطرح تجاری باشد؛ اگر از همین امروز شروع کنیم قطعاً موفق خواهیم شد.

امیدواریم در سال 1398 که سال رونق تولید نام گذاری شده  دولت بتواند سیستم بانکی را با تولید آشتی دهد؛ به امید آن روز…

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” با تخصص در تهیه انواع طرح‌ توجیهی جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و همچنین تهیه طرح‌های توجیهی آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس