طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی

گیاهان دارویی دارویی بسیار مفید برای سلامتی جسم و درمانی معجزه گر برای اقتصاد های ضعیف هستند که اگر کسی با اطلاعات و تحقیقات کامل وارد این عرصه شود دست خالی بیرون نرفته و میتواند آینده خود و بسیاری از اطرافیانش را تغییر دهد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی می تواند منجر به ایجاد یک منبع درآمد بسیار مناسب و چشمگیر شود. بیماری های مختلف و جدیدی شیوع پیدا کرده اند و برای اغلب آنها مصرف دارو الزامی است در صورتی که داروهای شیمیایی اصولاً قیمت بسیار بالایی دارند و به مرور زمان آسیب های فراوانی به بدن مصرف کننده وارد خواهد کرد، بنابراین بهتر است تا حد امکان از مصرف داروهای شیمیایی باید خودداری کرد و در صورت امکان از داروهای گیاهی و روش های ستنی استفاده کرد.

در کشور ایران به راحتی می توان طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی را عملی کرد زیرا گیاهان موثر دارویی بسیار زیادی در نواحی مختلف ایران موجود است، می توان گیاهان دارویی را به خارج از کشور نیز صادر نمود و به کمک صادرات این مواد گیاهی می توان کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد.

گیاهان دارویی شگفتی سازان نسبتا نوظهور اقتصاد در عرصه کشاورزی هستند که به دلیل میل به مصرف گیاهان دارویی به ویژه گیاهانی بر پایه رژیمهای لاغری و چاقی، کاهش و افزایش در امیال مختلف انسانی مانند امیال جنسی، رفع افسردگی، افزایش انرژی و گیاهان دارویی موثر بر سلامت و زیبایی پوست و مو در جوامع مختلف در حال افزایش است و روز به روز بر قیمت آنها افزوده میشود.

 

نکاتی در مورد طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی

 

 

گلخانه پرورش گیاهان دارویی چیست؟

گلخانه پرورش گیاهان دارویی یک مکان مناسب با شرایط لازم برای پرورش گیاهان دارویی می باشد.

در طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی باید مکانی ایده آل با شرایط مناسبی را فراهم کرد تا به راحتی بتوان تمامی نکات لازم برای حاصلخیزی خاک و پرورش گیاه را با موفقیت پشت سر گذاشت. انتخاب مساحت گلخانه باید با توجه به میزان محصولات تولیدی مد نظر مشتری انجام گیرد.

گیاه خود موجود زنده و بسیار حساسی است که پرورش آن تنها با توجه به اصول استاندارد امکان پذیر است، هر منطقه ای آب و هوای مخصوصی دارد بنابراین بهتر است تا قبل از اقدام برای کاشت محصولات دارویی در مورد آنها اطلاعات مناسب و ضروری را بدست آورید تا از این طریق متوجه شوید که هر گیاه دارویی را باید در محیط مناسب و ویژه آن کاشت در غیر این صورت نتیجه کار چندان مورد رضایت واقع نخواهد شد.

چه گیاهان دارویی بیشتر کشت میشوند ؟ 

حجم عمده‌ای از سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور به محصولات معروفی، چون زعفران و گل محمدی اختصاص دارد و متاسفانه بسیاری از گیاهان دیگر، مورد غفلت تولیدکنندگان و کشاورزان هستند و نکته ی مهم تری که توجه بیشتری میطلبد اینست که اقلیم ایران یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌ها برای پرورش گیاهان دارویی است! با این که پرورش و فرآوری گیاهان دارویی در ایران فرآیندی شناخته شده است اما آن چنان که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؛ گیاهان دارویی به اشکال مختلف قابلیت فرآوری و عرضه به بازار را دارند و منفعت چشمگیری هم به تولیدکننده و فراوری کنندگانش هدیه میدهد.

بازار گیاهان دارویی صرفا مختص بازارهای داخلی نبوده و در کل جهان برای گیاهان دارویی ایران متقاضی وجود دارد، و همانطور که پیش تر نیز گفته شد این تقاضا رو به افزایش است. گیاهان دارویی گونه‌ها و مصارف مختلفی دارند، از این گیاهان نه تنها برای درمان بیماری‌ها بلکه در صنایع کنسروسازی، نوشابه سازی، ‌عطر سازی و غذایی نیز استفاده می‌شود.

  • به لیمو
  • بادرنجبویه
  • اسطوخودوس

طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی

کد آیسیک مرتبط با احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
گیاهان دارویی ۰۱۱۱۴۱۲۳۷۳
گلخانه و آلاچیق پلاستیکی ۲۵۲۰۴۱۲۵۴۷

 

کد تعرفه مرتبط با احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
گلخانه با تجهیزات کامل ۹۴۰۵۹۰۱۰
گلخانه با تجهیزات کامل ۹۴۰۶۱۰۱۰

 

وضعیت واردات و صادرات احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی به تفکیک سال

 

 

 

 جدول وضعیت واردات و صادرات احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی به تفکیک سال

 

 

دلایل ضرورت کشت گیاهان دارویی

از جهات مختلفی می توان مزایای طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی را مورد بررسی قرار داد، محصولات دارویی بعد از برداشت باید در مکان مناسبی نگهداری شوند، هزینه مربوط به کاشت و تهیه این مواد گیاهی بسیار مناسب است به همین خاطر برای انجام این کار نیازی به درآمد اولیه زیاد نیست

گیاهان دارویی کشت شده در زمین های زراعی مقاومت نسبتاً بالایی دارند به همین خاطر در برابر آفات آسیب نمی بینند. لازم است تا برای رشد هرچه بهتر گیاهان دارویی تابش نور آفتاب  و آبیاری گیاه را مطابق با شرایط استاندارد تامین نمایید.

گلخانه طراحی ویژه ای دارد در جنس چوب این سازه باید دقت بیشتری داشته باشید علاوه بر این گلخانه باید یک سری مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی نیز داشته باشد برای ثال نیاز است تا گرمای مناسبی برای داخل گلخانه ایجاد شود در غیر این صورت نتیجه جالبی در میان نخواهد داشت.

میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی‌های بانک جهانی از ۵۰ برابر شدن آن تا ۳۰ سال آینده (سال ۲۰۵۰) حکایت دارد.

مطابق با طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی، نیاز است تا شرایط مناسبی برای رشد گیاه فراهم کنید، فاکتور هایی مثل رطوبت، نور خورشید، دی اکسید کربن و … همگی در پرورش گیاهان مطلوب و با کیفیت اهمیت دارد. بخش بسیار کمی از گیاهان دارای مواد دارویی است با توجه به نیاز بشر به دارو باید تعداد کاشت گیاهانی با خواص دارویی را به صورت مداوم افزایش داد تا افراد مختلف بتوانند به جای استفاده از بسیاری از داروهای شیمیایی بی کیفیت نسبت به خرید داروهای گیاهی اقدام نمایند.

می توان با توجه به برخی از نکات محیط گلخانه را برای پرورش گیاهان مناسب تر کرد، همانطور که می دانید در گلخانه باید دی اکسید کربن کافی برای فعالیت گیاهان موجود باشد زیرا در غیر این صورت گیاه نمی تواند فتوسنتز کند و بعد از مدتی شادابی خود را از دست خواهد داد.

سرمایه مورد نیاز برای احداث یک واحد تولیدی در زمینه داروها و فرآورده های گیاهی بسیار هزینه بر است و به بیش از ۳میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارد. فضای مورد نیاز برای این کار حداقل ۵۰۰ مترمربع به اضافه انبار است.

بیشتر هزینه برای تهیه و تجهیز واحد تولیدی صرف می شود که یک خط تولید نوپا شکل بگیرد. البته باید در نظر داشت که فقط به تولید یک محصول اکتفا نشود چون به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح احداث گلخانه پرورش گیاهان دارویی اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی گلخانه 

طرح توجیهی بسته بندی خشکبار 

طرح توجیهی پرورش ماهی خاویاری 

طرح توجیهی ماهی قزل آلا 

طرح توجیهی بسته بندی چای کیسه ای 

طرح توجیهی تولید کود پتاس 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس