طرح توجیهی احداث فرهنگسرا

از گذشته های دور تاکنون احداث مکان هایی برای انجام انواع امور فرهنگی و آموزشی بسیار رایج و متداول بوده است. برای برگزاری انواع نمایشگاه و گردهمایی های فرهنگی از این . مکان ها استفاده می کنند. از این رو احداث یک فرهنگسرا بسیار اهمیت دارد. در این طرح توجیهی کلیه شرایط مورد نیاز برای تاسیس این مکان ها در نظر گرفته شده است. با بررسی خلاصه این طرح توجیهی همراه بهین صنعت یاب باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

به همین خاطر می توانید برای تاسیس این مکان ها از این طرح توجیهی استفاده کنید. برای این که برای برگزاری مراسم های مذهبی و اعیاد سنتی یک مکان مناسب داشته باشید، احداث یک فرهنگسرای موجه بهترین راه است. این فرهنگسراها گاه به عنوان دبیرخانه برخی از ادارات مورد استفاده قرار می گیرند. مراکز احیای موسیقی نیز در این بین جای می گیرند.

فرهنگسرا چیست؟

یکی از مکان های هنری که در کشور ما همیشه مورد استفاده بوده، فرهنگسرا است. فرهنگسرا در ایران برای جذب بیشتر افراد به موسیقی، نقاشی و انواع دسته های هنر و آرت مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از این فرهنگسراها مکان هایی برای نگهداری از کودکان در نظر گرفته شده است که به هنرمندان اجازه می دهد، در حین انجام امور فرهنگی و هنری، محیطی امن برای نگهداری از کودک خود انتخاب کنند.

طرح توجیهی احداث فرهنگسرا

در کشور ما استعدادهای پنهان بسیاری وجود دارند که برای کشف آن ها باید یک مکان مناسب وجود داشته باشد تا هنرمندان را دور هم جمع کند. عده بسیاری از مردم از این مکان برای گذران اوقات فراغت خود استفاده می کنند. افراد برای داشتن تفریحات سالم، از امکانات موجود در این محیط های هنری و فرهنگی بهره مند می شوند. فرهنگسرا از اتاق های بسیار زیادی تشکیل شده است که هر یک از آن ها محیطی امن برای هنرجویان فراهم می کنند.

بخش های مختلف فرهنگ سرا

در هر فرهنگسرایی یک بخش اصلی به نام لابی وجود دارد که از اهمیت بسیار زیادی در این محیط های آموزشی و هنری برخوردار است. شما می توانید در این بخش آدرس هر یک از اتاق های فرهنگسرا را پیدا کنید! در این بخش اغلب یک لابی من نیز مشغول به کار است که شرایط را تحت کنترل دارد. در این طرح توجیهی محل قرار گیری لابی این ساختمان ها نیز مشخص شده است. لابی در هر ساختمان بخش ها و قسمت های مختلفی دارد. مرکز فروش اغذیه مخصوص به فرهنگسرا نیز در این بخش واقع شده است.

شما می توانید در این قسمت منتظر شروع کلاس های خود باشید؛ محلی برای انتظار در بخش لابی ساختمان واقع شده است. محل نگهداری از کودکان نیز در این قسمت قرار دارد. همچنین امکان دسترسی به باجه های تلفن، پله و آسانسور نیز در این قسمت واقع شده؛ به جز لابی، غرفه های فروش محصولات فرهنگی هنری نیز از مهمترین قسمت های یک فرهنگسرا هستند. در هر فرهنگسرایی یک بخش به نام سایت اداری نیز وجود دارد که شامل اجزای مختلفی است. اتاق کنفرانس، دفتر کار، اتاق ریاست فرهنگسرا و… در این بخش واقع شده اند.

استاندارد طراحی فرهنگسرا

برای این که یک فرهنگسرا را به خوبی طراحی کنید، باید به بخش های مختلفی در آن دقت داشته باشید. بخش ورودی، قسمت اداری، آموزشی، نمایشی، فرهنگی، پژوهشی و… در ساختمان فرهنگسرا به کار می روند. قسمت ورودی هر فرهنگسرا بسیار اهمیت دارد. بخش نگهبانی در این ساختمان ها برای امنیت ساختمان به کار می رود. این قسمت نیز در لابی ساختمان قرار می گیرد و از یک پیشخوان و میز و… تشکیل می شود. امور دفتری مخصوص به فرهنگسرا نیز یک بخش مهم به شمار می رود؛ در این بخش اجزا و وسایل به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

مساحت این بخش با توجه به تعداد کارکنان در نظر گرفته می شود. یکی از مسائلی که در طراحی هر فرهنگسرا مهم تلقی می شود، طراحی معماری قسمت آموزش این محیط است. برای این که طراحی فرهنگسرا به درستی انجام شود، توجه به ویژگی های بصری آن بسیار اهمیت دارد. در هر فرهنگسرا کلاس های نظری، سمعی و بصری، انواع کلاس های معماری و… تشکیل می شوند. تفکیک این قسمت ها نیز در طراحی فرهنگسرا به درستی انجام می شود.

قسمت های مختلف ساختمان فرهنگسرا

کف ساختمان فرهنگسرا یکی از بخش های مهم این محیط را تشکیل می دهد. کف اغلب فرهنگسراها از سنگ ساخته می شود. انتخاب پوشش سنگ برای ساختمان فرهنگسرا بسیار مناسب است؛ چون از آسیب دیدگی کف ساختمان جلوگیری می کند. دیوارهای ساختمان فرهنگسرا نیز با وسعت محیط تناسب دارند. دیوارهای ساختمان فرهنگسرا را با رنگ روغن یا دیوار پوش های به خصوصی پوشش می دهند. شما می توانید، این دیوارها را با پوشش هایی مانند آینه نیز تزیین کنید. نورپردازی محیط ساختمان فرهنگسرا نیز حائز اهمیت است. یک نورپردازی خوب در فضا، هم باعث روشنایی محیط می شود و هم در بزرگی ابعاد محیط فرهنگسرا تاثیر گذار است.

در صورتی که کیفیت نوردهی در محیط مطلوب باشد، گیاهان موجود در محیط نیز تازه و شاداب باقی می مانند و رنگ جلای خاصی به این محیط بخشیده می شود! در محیط فرهنگسرا، لوازم به خصوصی نصب می شوند. قفسه های موجود در محیط فرهنگسرا برای قرار دادن پرونده های اداری، کتاب و… مورد استفاده قرار می گیرند. طول و عرض و ارتفاع هر یک از این قفسه ها نیز بر اساس نوع کاربردی که دارند، تنظیم می شود. .

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی احداث فرهنگسرا اعلام می دارد.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید رنگ 

طرح توجیهی تولید یونولیت 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک 

طرح توجیهی پلی آمید

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

 

 

2 دیدگاه

  1. شمس گفت:

    با سلام
    آیا مجوز تأسیس فرهنگسرا به افراد حقیقی هم واگذار میشود
    شرایط و مدارک مورد نیاز برای افراد حقیقی چه می‌باشد.
    ممنون از شما

    • علیرضا از بهین صنعت یاب گفت:

      سلام، وقت بخیر
      لطفاً جهت ارائه توضیحات تکمیلی، طی ساعات کاری با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس