طرح توجیهی تولیدی

طرح توجیهی تولیدی

 صنایع تولیدی یکی از بزرگترین اهرم‌های محرک اقتصاد کشورهاست و درجه اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. بنابراین برای شروع فعالیت تولیدی با این درجه اهمیت، باید تمامی جوانب کار مورد ارزیابی قرار گیرد تا نتیجه‌ای مطلوب از فعالیت اقتصادی کسب شود. با بهین صنعت یاب همراه باشید…

سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی می‌خواهند در یک فعالیت اقتصادی ورود کنند و به عبارتی یک کسب و کار جدیدی را تاسیس نمایند و یا زمانی که مدیران سازمان ها قصد گسترش و توسعه فعالیت خود بواسطه خرید ماشین آلات و به طبع آن افزایش ظرفیت را داشته باشند، مستلزم تهیه مطالعات طرح توجیهی تولیدی کارشناسی شده هستند. باتوجه به دو مورد بالا، طرح توجیهی می تواند در دو قالب طرح توجیهی ایجادی و طرح توجیهی توسعه ای مطرح شود؛ باتوجه به پیچیدگی هایی که هر یک دارند جهت دستیابی به یک مطالعه مستند و قابل دفاع، توجه هرچه بیشتر مشاور تهیه کننده طرح را در این خصوص می‌طلبد.

طرح توجیهی تولیدی

بررسی کامل و جامع یک پروژه جهت تولید و ارائه یک محصول خاص به بازار، در قالب طرح توجیهی تولیدی انجام می‌شود. همانطور که اشاره شد در این نوع طرح، هدف نهایی از اجرای پروژه، تولید و فروش یک محصول است؛ حال آنکه در طرح توجیهی خدماتی مجری طرح درصدد ارائه یک خدمت به جامعه، گردشگران و کمک به بخش صنعت می‌باشد. از این رو نحوه انجام مطالعات در این دو بخش قدری متفاوت است. در طرح توجیهی تولیدی، محصولات طرح بنا به جایگاه مصرف و ماهیتشان به سه دسته مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای تقسیم می‌شوند؛ از این رو روش انجام مطالعه بازار باتوجه به ماهیت محصول متفاوت است.

زمانی توجیه پذیر بودن یک طرح توجیهی تولیدی برای سرمایه‌گذار مشخص می‌شود که مطالعات استانداردی از منظر ارزیابی بازار، بررسی فنی و محاسبات مالی و اقتصادی طرح با نرم افزار کامفار بر روی ایده سرمایه‌گذاری توسط مشاوری که ذینفع پروژه نباشد انجام شود. به عبارتی می توان طرح توجیهی تولیدی را یک مطالعات سازمان یافته ای تعریف کرد با شناخت دقیق بازار، معرفی فرصت ها و تهدیدها،  بررسی دانش فنی تولید محصول، شناسایی درآمدها و هزینه ها، سودآور بودن، عملی و مفید بودن پروژه را مشخص می کند.

مشاور طرح توجیهی تولیدی

مشاور طرح توجیهی ضمن صیانت از حقوق سرمایه گذار، با انجام مطالعات تخصصی به نحوی عمل می کند که تمامی جوانب طرح برای صاحبان مشاغل روشن شود و مانند یک داستان گویا و قابل فهم باشد. این مطالعات ریسک ها و مخاطرات احتمالی که ممکن است پروژه در آینده با آن روبه رو شود را شناسایی کرده و با بهره گیری از قواعد SWOT راهکارهایی عملی را به سرمایه گذار نشان می دهد. باتوجه به اینکه هر از چند گاهی شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم، لزوم انجام مشاوره تخصصی سرمایه گذاری و تهیه طرح توجیهی به روز از طرف مشاوران تایید صلاحیت شده جهت جلوگیری از شکست پروژه قابل لمس است.

خساراتی که از نتیجه تدوین طرح توجیهی غیرواقعی به پروژه و سرمایه‌گذار وارد می‌شود گاه جبران ناپذیر است؛ از خراب شدن وجه متقاضی نزد بانک عامل گرفته تا هدر رفت سرمایه، زمان و انرژی. پیشنهاد شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب به سرمایه گذاران و کارآفرینان محترم این است که، قبل از شروع هر کسب و کاری حتما ایده طرح باید توسط مشاور تهیه طرح توجیهی چکش خوری شود تا بتوان از عواقب ناشی از عدم طرح توجیهی غیرواقعی بدور بود. لازم به ذکر است که این شرکت با سابقه ای درخشان در انجام مطالعات طرح توجیهی و مشاوره تخصصی سرمایه گذاری، در ده سال گذشته همواره تلاش کرده است با تهیه مطالعات امکان سنجی از هدر رفت منابع ارزشمند داخلی جلوگیری کند و آن را به یک ثروت زاینده تبدیل کند. مطالعات طرح توجیهی این شرکت مورد تایید سیستم بانکی کشور بوده و این مجموعه، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی می باشد.


تهیه شده توسط واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس