طرح توجیهی تولید الیاف پلی پروپیلن

 

الیاف پلی پروپیلن POLYPROPYLENE، جهت تقویت و مسلح کردن بتن و مخلوط‌های سیمانی و گچی به کار می‌رود. این الیاف بنیان پلاستیکی دارد، از وزن مخصوص کمی برخوردار است و با وجود سطح مقطع کم، دارای مقاومت کششی بسیار زیاد بوده و به خوبی در بتن ترکیب می‌شود. الیاف پلی پروپیلن، آب بتن را جذب نکرده و نیاز آبی سیمان را برهم نمی‌زند. مصرف این نوع الیاف، باعث افزایش مقاومت خمشی، کششی، برشی و سایشی می‌شود.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

الیاف پلی پروپیلن چیست؟

نوعی مواد افزودنی به بتن است که از ترک خوردن مخلوط بتنی جلوگیری می کند. این الیاف در موارد مختلف کاربرد فراوان دارد.

لازم به ذکر است که به کمک پلی پروپیلن می توان کفپوش های بسیار مناسب و با کیفیتی تولید کرد. مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این پلیمر همواره در دسترس است و به راحتی می توان این مواد را در داخل کشور تهیه کرد و به واردات هیچگونه مواد اضافی نیاز نیست، مواد  مشابه با این الیاف از مشتقات نفت تهیه شده و به دلیل در دسترس بودن نفت به راحتی می توان فرایند تولید آن را پیش برد.

در کل دنیا به پلیمر توجه ویژه ای می شود ولی با این حال مصرف برخی از پلیمر ها بسیار بیشتر است، پلی پروپیلن نیز جز پرمصرف ترین پلیمر ها محسوب می شود تا جایی که توانسته است رتبه دوم پرمصرف ترین پلیمر را بدست آورد. این پلیمر را با نامهای دیگر نظیر کوپلیمر پلی پروپیلن یا همو پلیمر پلی پروپیلن نیز در دنیا می شناسند.

این الیاف در صنعت نساجی بیشتر به کار می رود به همین خاطر شهرهای صنعتی فعال در ایران همواره خواستار تولید این الیاف هستند، برای ساخت این پلیمر باید از دستگاه های ویژه ای استفاده کرد اصولاً این دستگاه ها را از سایر کشورها وارد می کنند به همین خاطر برای اجرای طرح توجیهی تولید الیاف پروپیلن باید دستگاه های مورد نیاز را ,وارد کرد.

پلی پروپیلن مناسب چه افراد و پروژه‌هایی است؟

الیاف پلی پروپیلن برای ساخت بتن و ملاتی که در معرض ترک خوردگی باشد، مناسب است. استفاده از این الیاف، مانع از ایجاد ترک‌های ریز ناشی از انقباض می‌شود. این الیاف به دلیل بالا بردن دوام بتن برای سازه‌های مجاور آب بسیار مفید است و استفاده از آن در بتن مخازن آب و سازه دریایی و هیدرولیکی رواج دارد؛ چرا که در حضور فشار هیدرواستاتیک آب – چه زیر دریا و چه در منابع بزرگ آب – به دلیل تنش بسیار زیاد وارده بر بتن، تغییر شکل در بتن بسیار زیاد شده و عموماً بتن دچار ترک خوردگی می‌شود.

الیاف پلی پروپیلن، ویژه استفاده در انواع بتن الیافی

برای ترمیم و لکه‌گیری نواحی فرسوده بتنی، همیشه موضوع چسبندگی و تخریب مجدد ناحیه ترمیم شده مطرح است. استفاده از این الیاف، سبب حفظ یکپارچگی بتن می‌شود. از این رو، برای بتن حافظ خاک، مثل تونل یا نگهدارنده‌ها مثل سیلو بسیار مناسب است، زیرا در این مواقع، به دلیل فشار جانبی خاک در بلند مدت و عدم تأمین مقاومت کششی در بتن، شاهد ترک خوردگی خواهیم بود.

استفاده از این محصول برای تولیدکنندگان بلوک‌های سبک بتنی و فوم بتن، باعث کاهش افت حجم فوم و همچنین، کاهش جمع‌شدگی بلوک‌ها می‌شود. استفاده از الیاف برای ساخت پناهگاه و هر گونه سازه امن، مثل انبار مهمات – که نیاز به جذب انرژی زیاد داشته باشد – روشی مقرون به صرفه و تأیید شده است؛ زیرا در این موارد چون موج انفجار یکباره بر سازه وارد می‌شود، نیاز به سازه شکل‌پذیر و مقاوم است تا تخریب نشود.

کاربرد های دیگر الیاف پلی پروپیلن

تا به اینجای کار با کاربرد این الیاف در صنعت مصالح و به خصوص محصول بتن آشنا شدید اما این الیاف کاربرد های دیگری هم دارند. تولید الیاف پلی پروپیلن با توجه به کاربرد های وسیع این پلیمر اهمیت بسیار زیادی دارد، به طور کلی در دنیای امروز انواع مدل های پلیمر برای فعالیت های مختلف به کار گرفته می شوند ولی پلیمر پروپیلن به دلیل فراوانی مواد اولیه قیمت مناسب تری دارد و خرید آن به سود مشتری است. قالی های مختلف را می توان به کمک این پلیمر آماده کرد، ساخت موکت های پرکاربرد و مرغوب تافتینگ از جمله مهم ترین کاربرد های این نوع پلیمر است.

ساخت گونی و طناب های ضخیم و با کیفیت باید با الیاف مناسبی همچون پلی پروپیلن انجام بگیرد، پلیمر پلی پروپیلن در برابر آب نسبتاً مقاوم است، همین موضوع اهمیت تهیه این الیاف مرغوب را چند برابر کرده است. لباس های ورزشی استاندارد ویژگی های خاصی دارند که در بیشتر مواقع این لباس های مخصوص را نیز با کمک پلی پروپیلن تولید می کنند.

در آشپزخانه بسیاری از لوازم با این پلیمر ساخته شده اند، سیم و کابل های برق که همواره در فعالیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند نیز با پلیمر پلی پروپیلن ساخته می شود. کاربرد های وسیع این پلیمر را می توان در لوله کشی، ساخت بدنه کابینت، تور ماهی گیری، زیلو ها و … نیز مشاهده کرد به خاطر تمامی این کاربردها امروزه بشر دنبال روش های پیشرفته و بصرفه برای ساخت این پلیمر است تا بتواند از این طریق لوازم ضروری بسیار زیادی را بسازد.

کاربرد های الیاف پلی پروپیلن

 

 

کد آیسیک مرتبط با تولید الیاف پلی پروپیلن

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
پارچه تاری پودی با تار پلی پروپیلن و پود سایر الیاف پلیمری ۱۷۱۱۵۱۲۴۶۹
الیاف استیپل پلی پروپیلن ۲۴۳۰۴۱۲۳۲۰

 

کد تعرفه مرتبط با تولید الیاف پلی پروپیلن

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
ورق پلی‌پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه، و مواد سلولزی (Wood Stock) ۳۹۲۱۹۰۸۰
سوزن بخیه با نخ، تک سوزنه با سایز نخ صفر الی ۰/۵ از نوع کات‌گوت‌پلین، کات‌گوت کرومیک، نایلون، سیلک، پلی‌پروپیلن، ۹۰۱۸۳۲۳۰

 

وضعیت واردات و صادرات الیاف پلی پروپیلن

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات الیاف پلی پروپیلن به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات الیاف پلی پروپیلن به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات الیاف پلی پروپیلن به تفکیک سال

 

 

تولید الیاف پلی پروپیلن :

PP از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتاً ملایم و در حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا تولید می شود. وجود این کاتالیست، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می باشد .
دیگر فرم های آتاکتیک و سیندو تاکتیک پلی پروپیلن PP دارا ی خواص مناسب جهت تشکیل الیاف نمی باشند. با توجه به شرایط سرد شدن، ساختار بلورین پلی پروپیلن  دو شکل متفاوت پیدا میکند .

با توجه به سرعت تولید و دمای پلیمر مذاب ، سرعت سرد شدن و کشش بعد از تولید ، الیاف پلی پروپیلن ازنظر جهت گیری بلورهای خود نسبت به محور لیف با یکدیگر تفاوت دارند و افزایش سرعت ریسندگی اولیه و اعمال کشش بعد از تولید، جهت گیری بلورها را در جهت محور لیف افزایش می دهد.
پلیمریزاسیون پروپیلن به سه روش امکان پذیر می باشد.

در روش تعلیق که یک روش کلاسیک بحساب می آید پروپیلن در یک محیط رقیق کننده که معمولاً یک هیدرو کربن آلیفاتیک می باشد پلیمریزه می گردد مکمل این روش ، پلیمریزاسیون فاز گاز می باشند.
در ذوب ریسی  پلی پروپیلن PP ، مشابه دیگر الیاف ترموپلاستیک مثل پلی استر وپلی آمید، وزن مولکولی متوسط، توزیع وزن مولکولی و همچنین شاخص جریان توده پلیمری مذاب (MFI) و… خصوصیات الیاف تولید شده را تحت تأثیر خود قرار می دهند.

بطور کلی افزایش وزن مولکولی پلیمر، افزایش استحکام الیاف تولید شده را به همراه دارد.
برای  الیاف پلی پروپیلن که به منظور مصرف در صنعت نساجی تولید می گردند وزن مولکولی متوسط و برای الیاف پلی پروپیلن با استحکام زیاد که به عنوان الیاف با کارایی بالا تولید می گردند وزن مولکولی بالا انتخاب می گردد.

پدیده های فیزیکی مهم در ذوب ریسی:

  • رفتار توده مذاب از نقطه نظر رئولوژی
  • کاهش قطر جریان در روزنه رشته ساز
  • سرمایش جریان
  • تبلور وتشکیل ساختار لیف

الیاف پلی پروپیلن با توجه به قیمت ارزانتر آن ها نسبت به الیاف دیگر برای طیف گسترده ای از کاربرد ها مورد استفاده قرار گرفته اند. به عنوان مثال، نخ کفپوش های از نوع تافتینگ، نخ خامه قالی ، الیاف کفپوش های نمدی و … کاربردهای نساحی الیاف پلی پروپیلن را تشکیل می دهند.

کاربردهای صنعتی پلی پروپیلن را طناب، منسوجات کشاورزی ، منسوجات عمرانی (کاربرد در عمران)، گونی بافی، توری و موارد دیگری تشکیل می دهند.

طرح توجیهی تولید الیاف پلی پروپیلن

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید الیاف پلی پروپیلن اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی تولید الیاف شیشه 

طرح توجیهی تولید اسید بنزوئیک 

طرح توجیهی تولید چسب 

طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک 

طرج توجیهی تولید اتیل استات

طرح توجیهی سیلیکات سدیم

طرح توجیهی اکسید کروم 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس