طرح توجیهی تولید روغن گیربکس

تمام خودروهای تولید شده با موتور احتراق داخلی، از گیربکس جهت انتقال نیرو به محورهای محرک خودرو استفاده میکنند. داخل گیربکس قطعات و چرخ دنده های زیادی با یکدیگر در حرکت هستند و بین آنها اصطکاک زیادی وجود دارد. برای حل این مشکل و جلوگیری از حرارت بالای تولید شده توسط این قطعه، از روغن مخصوص استفاده میشود.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

روغن واسکازین به منظور جلوگیری از اصطکاک و تولید گرما در گیربکس خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که این روغن توسط برندهای مختلف و در گریدهای گوناگون وارد بازار میشود. با کارشناسان بهین صنعت یاب برای بررسی خلاصه طرح توجیهی تولید روغن گیربکس همراه باشید.

روغن گیربکس چیست؟

این روغن ها را به نام روغن اسکازین نیز می شناسند و از آن ها برای بهبود عملکرد قطعات دنده و گیربکس اتومبیل ها استفاده می کنند. گرانروی ناچیز این مواد صنعتی حتی در دمای پایین سبب استفاده های بالا از آن در عرصه های صنعتی شده است. جعبه دنده هایی با جنس فولاد و مس با استفاده از این روغن ها عملکرد بهتری داشته و استفاده مطلوب تری از آن ها به ارمغان می آورد.

قدرت عمل این روغن ها بسیار بالا است و به همین خاطر تاثیر قابل توجهی در راستای گرانروی گیربکس خودروها به همراه دارد. این روغن ها از مواد اضافی بسیاری تشکیل شده اند و در ساختار آن ها افزودنی های بسیاری به کار رفته که مقاومت آن ها را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

ویژگی های روغن گیربکس

مقاومت قابل توجه این مواد روغنی در برابر حرارت یک ویژگی مهم این محصولات به شمار می رود. به همین خاطر استفاده از آن ها در سیستم های فنی خودرو که در طول روز بارها با افزایش دما روبرو می شوند، میسر خواهد بود. مقاومت آن ها در برابر اکسید شدن نیز بر مزیت های استفاده از این روغن ها به شمار می رود. اکسید شدن روغن ها از مهمترین معضلاتی است که رانندگان و تعمیرکاران حرفه ای با آن مواجه می شوند و ممکن است پس از مدتی با ترک خوردن و یا از بین رفتن قطعات مواجه شوند.

 خاصیت ضد خوردگی و ضد سایش این محصولات نیز بر میزان استفاده از آن ها افزوده است. با استفاده از آن جعبه دنده اتومبیل شما به خوبی محافظت شده و دوام آن افزایش می یابد.

در نهایت بعضی از مدل های گیربکس ها از روغن به عنوان اهرم فشار تعویض دنده استفاده میکنند و روغن علاوه بر نقش خنک کنندگی و ضد سایشی در تعویض دنده ها نیز کمک میکند.

تهیه و تولید روغن های گیربکس

۱- استخراج با حلال :

در این روش با استفاده از حلال هایی مانند فنل و فورفورال، اقدام به جداسازی ترکیبات آروماتیکی موجود در روغن می‌نمایند. این عملیات موجب افزایش پایداری روغن در مقابل اکسیداسیون، بهبود رنگ و ظاهر روغن، افزایش شاخص گرانروی و افزایش سازگاری روغن با لاستیک‌ها می‌گردد. در مرحله بعدی پالایش، جهت جداسازی مواد پارافینیک خطی درشت مولکول که به آنها پارافین وکس نیز گفته می‌شود برش روغنی را با مخلوطی از حلال هایی مانند تولوئن و MEK یا MIBK مجاور نموده و با سرد کردن مخلوط و استفاده از فیلتر، درصد بالایی از ترکیبات پارافینیک خطی درشت مولکول را جدا می‌نمایند. این عمل موجب بهبود خواص در سرمای روغن می‌‌گردد.

روش‌های جدیدتری نیز جهت بهبود خواص در سرمای روغن‌های پایه و حذف ترکیبات پارافینیک خطی درشت مولکول وجود دارد که می‌توان به روش واکس زدایی کاتالیتیک اشاره نمود که یک فرآیند کاتالیزاسیون شیمیایی برای تبدیل مواد واکسی به ایزوپارافین‌ها می‌باشد. این روش منجر به افزایش ترکیبات با نقطه ریزش پایین‎تر (جاری بودن بهتر در دمای پایین) و محصولی با شاخص گرانروی بالاتر و به ‎طور کلی محصولی با ویژگی‌های بهتر می‌شود.‎ 

 ۲- تصفیه با هیدروژن : 

اساس این روش بر مبنای هیدروژناسیون برش روغنی در مجاورت کاتالیزور و فشار و دمای بالا می‌باشد. بسته به نوع فرآیند بکار گرفته شده، کیفیت محصول بدست آمده متفاوت می‌باشد. 

 

بازارهای تجاری روغن های گیربکس

عمر روغن گیربکس هر خودرو با در نظر گرفتن تکنولوژی و نوع آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. هر خودرو در طول مدت استفاده خود حداقل ۴ مرتبه روغن گیربکس تعویض خواهد نمود و میانگین حجم روغن هر گیربکس حدود ۳ لیتر (خودرو های اتوماتیک حجم بیشتری دارند)  است. بنابراین بازار فروش و پس از فروش این محصول با توجه به نیاز مبرم خودرو ها به آن بسیار بزرگ تلقی میشود. از طرفی دیگر موضوع تحریم ها و سختی واردات روغن از برندهای اروپایی و آمریکایی فرصت مناسبی جهت داخلی سازی این محصول ایجاد نموده است.

از طرف دیگر با رشد صنعت خودروسازی در کشورهای همجوار، فرصت صادرات در بررسی بازار این محصول را باید در نظر داشت.


کد تعرفه 

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

شرح تعرفه کد تعرفه
 روغن‌های نفتی یا روغن‌های حاصل از مواد معدنی قیری ۳۸۱۱۲۱۰۰

وضعیت واردات و صادرات 

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات روغن گیربکس به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات روغن گیربکس به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات روغن گیربکس به تفکیک سال

 

چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر و یا نگارش این طرح توجیهی به منظور ارائه به نهاد و بانکها دارید، میتوانید از طریق مسیر های ارتباطی با کارشناسان بهین صنعت یاب در ارتباط باشید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی آب شیشه شور و ضد یخ 

طرح توجیهی اکتان و مکمل سوخت 

طرح توجیهی کمک فنر 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس