طرح توجیهی تولید کیسه خون

کیسه خون، یکی از ابزارها و وسیله های زیست پزشکی یکبار مصرف است که از آن برای نگهداری و حمل و نقل خون و فرآورده های جانبی آن استفاده می شود. امروزه این کیسه ها از مواد پلیمری زیست سازگار تولید می شوند که ترکیباتی انعطاف پذیر و بسیار مستحکم هستند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

با توجه به نیاز پزشکی ایران و وجود تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا، به نظر می رسد که طرح توجیهی تولید کیسه خون دارای توجیه اقتصادی مطلوب بوده و علاوه بر سودآوری خوب، ارزآوری مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.

ساختار کیسه خون

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم انواع کیسه خون از جنس پلیمرهای زیست سازگار تولید می شوند. در گذشته اغلب این کیسه ها از جنس پلی وینیل کلراید PVC بودند که می تواند بر روی ترکیبات خون تاثیر گذاشته و موجب سمیت خون و بروز خطر در سلامتی انسان شوند. اما امروزه این کیسه ها از جنس ترکیب پلی پروپیلن /پلی یورتان تولید می شوند که غیرتهاجمی و بی اثر بوده و زیست سازگاری بسیار بالایی دارد.

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید کیسه خون

 

انواع کیسه خون

معمولا کیسه های خون بر اساس کاربردهایشان، در ۵ گروه طبقه بندی می شوند. از جمله انواع کیسه خون می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کیسه های خون پیش از اهدا

از این کیسه ها برای جمع آوری ۱۰ الی ۳۰ میلی لیتر از خون اولیه استفاده می شود. با این کار در واقع، خطر انتقال باکتری های پوست و بروز عفونت های بعدی کاهش می یابد.

  • کیسه تک

از جمله انواع کیسه خون است که حاوی محلول CPDA بوده و به منظور نگهداری و انتقال خون بکار برده می شود. حجم آن معمولا ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلی لیتر است.

  • کیسه دوگانه

این گروه از انواع کیسه خون برای جداسازی پلاسما و گلبول های قرمز خون به روش سانتریفیوژ بکار برده می شوند.

  • کیسه سه گانه

کیسه های خون دارای SAGM که در جداسازی پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز استفاده می شوند.

  • کیسه چهارگانه

این دسته از انواع کیسه خون نیز دارای SAGM بوده و در جداسازی پلاسما، پلاکت و گلبول های قرمز خون به روش کت فانی استفاده می شود. این نوع کیسه ها دارای یک کیسه اصلی حاوی محلول CPD و سه کیسه ماهواره ای است. از این نوع کیسه ها می توان برای نگهداری پلاکت تا ۵ روز استفاده نمود.

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید کیسه خون

 

ظرفیت تولید واحدهای تولیدکننده / ارائه دهنده داخلی انواع کیسه خون

از جمله بزرگترین تولید کننده ها و ارائه دهنده های داخلی کیسه خون می توان به دو شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران و صنایع پزشکی فارمد اشاره نمود. در جدول زیر جزئیات سایر واحدهای تولید کننده داخلی آورده شده است:

واحد تولید کننده / ارائه دهنده ظرفیت
تجهیزات پزشکی هلال ایران ۲،۰۰۰،۰۰۰ عدد
صنایع پزشکی فارمد ۴،۵۰۰،۰۰۰ عدد
بازرگانی نقش سازان آیلار ۴۰۰،۰۰۰ عدد
وارثان راه ملل ۶،۹۰۰،۰۰۰ عدد
صنایع پلاست مازند ۲،۰۰۰،۰۰۰ عدد

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید کیسه خون

در این قسمت از طرح توجیهی تولید کیسه خون، کدهای آیسیک ISIC، ارائه می شود. این کدها، کدهای هویت و اطلاعات VCM در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع هستند. این کدها به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
کیسه خون ۳۳۱۱۵۱۳۵۴۸

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید کیسه خون

کد تعرفه گمرکی یا Hs Code 8 تا ۱۰ رقمی، اطلاعات صادرات و واردات محصول را در اختیار ما قرار می دهد. این اطلاعات شامل مجاز بودن و یا نبودن صادرات و واردات محصول، عوارض و حقوق گمرکی و مالیات می شود. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید کیسه خون ، به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
کیسه خون ۳۹۲۳۲۱۱۰

۳۹۲۳۲۹۱۰

 

بررسی واردات و صادرات کیسه خون

در این قسمت از طرح توجیهی تولید کیسه خون، می بایست وضعیت بازار محصول مورد بررسی قرار گیرد. بیشترین حجم واردات کیسه خون، با کد تعرفه گمرکی ۳۹۲۳۲۱۱۰ و ۳۹۲۳۲۹۱۰، به ترتیب از مبدا بحرین با ۸۰ درصد  و امارات متحده عربی با ۹۹ درصد از سهم بازار واردات است. بزرگترین مقصد صادرات آن نیز کشور افغانستان با ۹۸ درصد از سهم صادرات است. صادرات و واردات انواع کیسه خون در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷ را می توانید در نمودار و جدول زیر مشاهده نمایید:

 

نمودار واردات و صادرات کیسه خون با کد تعرفه گمرکی ۳۹۲۳۲۱۱۰ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

جدول واردات و صادرات کیسه خون با کد تعرفه گمرکی ۳۹۲۳۲۱۱۰ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

نمودار واردات و صادرات کیسه خون با کد تعرفه گمرکی ۳۹۲۳۲۹۱۰ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

جدول واردات و صادرات کیسه خون با کد تعرفه گمرکی ۳۹۲۳۲۹۱۰ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولید کیسه خون

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی واحد تولید کیسه خون با ظرفیت ۳٫۵ میلیون عدد کیسه خون در سال، به زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی لوازم تحریر آورده شده است:

 

ظرفیت تولید سالیانه ۳،۵۰۰،۰۰۰ عدد
مساحت زمین مورد نیاز ۵،۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۳،۵۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۱۱۸ میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی ۶۶  نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات ۷۴ میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا ۳۶ درصد

 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل طرح توجیهی کیسه خون دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی سرم

طرح توجیهی تولید لیوان کاغذی 

طرح توجیهی تولید ظروف بسته بندی 

طرح توجیهی بست زیپی

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس