طرح توجیهی تولید لیوان کاغذی

تولید ظروف یکبار مصرف برای سرو نوشیدنی و یا غذا در مناسبت های مختلف، یک صنعت رو به رشد و مهم تلقی می شود؛ چرا که از نگاه زیست محیطی و همینطور بهداشت جمعی، پارامترهای مختلفی را کنترل می کند. همچنین تنوع و اشکال مختلف این محصولات زمینه ساز حضور برندهای مختلف در آن است.

یکی از اصلی ترین محصولات یکبار مصرف، لیوان کاغذی است که در این مطلب به بررسی خلاصه طرح توجیهی تولید لیوان کاغذی می پردازیم.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

خط تولید لیوان کاغذی جزء خطوط تولید صنایع سلولزی محسوب می شود. این لیوان ها در همه جا از جمله مدارس، مطب، بیمارستان ها و حتی در مسافرت مورد استفاده قرار می گیرند. هدف اصلی از تولید لیوان کاغذی جلوگیری از شیوع بیماری ها می باشد. چنین لیوان هایی مورد استفاده مجدد قرار نگرفته، و مانع از انتقال میکروب ها از یک شخص به شخص دیگر شده و از این رو باعث افزایش سلامتی می گردند.

لیوان کاغذی چیست؟

لیوان های کاغذی برای پذیرایی در مهمانی ها و استفاده در مسافرت به کار می روند. این لیوان ها با طرح های کودکانه و برای تم های تولد بچه ها نیز به کار رفته و هر یک از آن ها ویژگی های به خصوصی دارند. این لیوان ها در چند سایز تولید شده و هر یک از آن ها از کاربردهای به خصوصی برخوردار هستند. برخی از آن ها برای سرو قهوه و نوشیدنی های گرم تولید شده و مورد استفاده در مکان های مختلف قرار می گیرد. این دسته از لیوان ها در برابر حرارت مقاوم بوده و حالت دفرمگی پیدا نخواهند کرد.

لیوان های کاغذی گاهی در ابعاد بزرگتر برای سرو آبمیوه نیز تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این لیوان ها نیز برای سرو معجون و نوشیدنی های ترکیبی کافی شاپی به کار می روند و به صورت کلی در تمامی کافه ها و رستوران های عرضه مواد خوراکی میتوانید شکلی از این لیوان ها را پیدا کنید.

نحوه تولید لیوان های کاغذی

مواد اولیه این لیوان ها تا حدود ۸۰ درصد بازیافتی هستند و به همین خاطر قیمت مواد اولیه آن کمتر از سایر ظروف یکبار مصرف است. مواد اولیه استفاده شده در تشکیل لیوان کاغذی، کاغذ پلی اتیلن و کاغذ روکش دار از پلی اتیلن می باشد که این مواد اولیه در ایران توسط تعدادی از کارخانه های کاغذ سازی تولید می شود.

این کاغذ های تولید شده در سایزها و ابعادهای گوناگون لیوان کاغذی ابتدا برش می دهند، سپس مدل های متفاوت را روی آن ها چاپ می کنند؛ به این کار معمولا استروک می گویند.

ترتیب مراحل خط تولید لیوان کاغذی

  1. تولید رول کاغذی
  2. ماشین چاپ
  3. کاغذ پرینت شده
  4. برش
  5. فرم دهنده لیوان کاغذی
  6. خنک کننده کاغذ
  7. محصول نهایی

ویژگی های لیوان های کاغذی

مهم ترین ویژگی این لیوان ها همانطور که به آن اشاره شد افزایش سطح بهداشت و ایجاد بستری برای تبلیغات است؛ مکانی که نهادها و افراد می توانند به راحتی لوگو و یا سایر محتوای تبلیغاتی خود را بروی این ظروف چاپ کنند.

انواع این لیوان ها استحکام قابل توجهی داشته و به سهولت پاره نمی شوند، بنابراین استفاده از آن ها برای افراد بسیار ساده خواهد بود. بدنه ضخیم و محکم این لیوان ها، برداشتن و استفاده از آن ها را برای نوشیدن مواد مختلف ساده تر می کند.

مرکب چاپ لیوان کاغذی

در صنعت چاپ مرکب های متفاوتی استفاده می شود که عموما مرکب های مورد استفاده شیمیایی می باشد. قاعدتا برای چاپ لیوان کاغذی با دستگاه لیوان کاغذی نباید از مرکب شیمیایی استفاده نمود، زیرا زمانی که مایعات داغ  و یا حتی آب سرد در لیوان کاغذی ریخته شود بوی نامطبوع مواد شیمیایی که بر روی دیواره بیرون لیوان کاغذی چاپ شده است، به مشام خواهد رسید و اساسا مرکب شیمیایی از لحاظ بهداشتی نیز مناسب چاپ لیوان کاغذی نیست.

مرکب های مورد استفاده برای چاپ لیوان کاغذی، مرکب پایه آب می باشد و درصد بسیاری از بوی بد نامطبوع این مواد شیمیایی گرفته می شود. به صورت کلی در صنعت چاپ مواد غذایی، عموما استفاده مرکب پایه آب مرسوم می باشد.

بازارهای تجاری لیوان کاغذی

این لیوان ها فروش قابل توجهی در کشورهای خارجی دارند و روند صادرات آن ها به سهولت انجام می گیرد. اما به جز بازارهای تجاری خارج از کشور، بازارهای داخلی نیز برای فروش این محصولات مصرفی مردم بستر گسترده ای دارند. عمده مشتریان این محصولات مراکز سرو غذا و آماده سازی نوشیدنی هایی است که مردم در طول روز استفاده می کنند.

هر یک از این محصولات با قیمت مناسبی عرضه می شوند و این مسئله میزان استقبال از آن ها را در بازارهای فروش افزایش می دهد. سرمایه اولیه مورد نیاز در این طرح اقتصادی نیز بسیار محدود بوده و این مسئله سرمایه گذاران را برای شرکت در این طرح های صنعتی وسیع ترغیب می کند.

 

کد تعرفه 

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

شرح تعرفه کد تعرفه
اشیای قالب‌گیری شده یا پرس شده از خمیر کاغذ ۴۸۲۳۷۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات 

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات ظروف یکبار مصرف کاغذی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات  ظروف یکبار مصرف کاغذی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات ظروف یکبار مصرف کاغذی به تفکیک سال

 

چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر و یا نگارش این طرح توجیهی به منظور ارائه به نهاد و بانکها دارید، میتوانید از طریق مسیر های ارتباطی با کارشناسان بهین صنعت یاب در ارتباط باشید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی دستمال کاغذی

طرح توجیهی دستمال مرطوب 

طرح توجیهی تولید الیاف پروپیلن

طرح توجیهی کیسه و گونی

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس