طرح توجیهی عطر و ادکلن

عطرها محصولاتی هستند که از ترکیب روغن های اسانس، حلال ها، الکل و ثابت کننده ها به دست می آیند. امروزه تولید عطر و مواد خوشبو کننده به صنعت مهمی تبدیل شده است. این بخش از مقاله به معرفی و شرح طرح توجیهی عطر و ادکلن اختصاص داده شده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

مواد خوشبو کننده جایگاه ویژه ای در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی دارند و جزو محصولات پرطرفدار در میان جوامع شناخته می شوند. از این رو در دنیای جدید، صنعت تولید عطر و ادکلن به صنعت مهمی تبدیل شده است. عطرها آمیخته ای از روغن های اسانس، الکل و مواد تثبیت کننده هستند. در این مقاله به معرفی و شرح طرح توجیهی عطر و ادکلن پرداخته شده است.

معرفی محصول مرتبط با طرح توجیهی عطر و ادکلن

تولید عطر و ادکلن

عطر از آمیختن ترکیبات معطر، روغن های اسانس، تثبیت کننده ها و الکل به دست می آید. الکل به کار رفته در عطر و ادکلن سبب می شود تا بوی خوش آن به سرعت در فضا پراکنده شود. در فرایند تولید عطر، لازم است که روغن های اسانس با حلال هایی از قبیل اتانول رقیق شود. روغن غیر رقیق شده علاوه بر ایجاد ترکیبات فرار، سبب حساسیت های پوستی و آسیب زدن به لباس نیز می گردد.

افزایش ترکیبات معطر باعث افزایش شدت رایحه و دوام آن می شود. البته میزان پایداری و دوام هر عطر بر روی بدن افراد، علاوه بر نوع آن به ویژگی های پوست اشخاص نیز بستگی دارد. از آنجایی که پوست چرب رطوبت بیشتری دارد، بوی عطر را به مدت بیشتری در خود نگه می دارد.

انواع عطر از نظر نحوه تولید

عطرها از نظر نحوه تولید، به دو دسته عطرهای طبیعی و عطرهای شیمیایی تقسیم می شوند:

عطرهای طبیعی

عطرهای طبیعی، آن دسته از عطرهایی هستند که از تغلیظ عصاره گل ها و عناصر طبیعی ساخته می شوند. مثل گلاب که از گل محمدی به دست می آید. یکی از عطرهای طبیعی شناخته شده که مرغوبیت خاصی دارد، عطری است که از ناف آهوی چینی که مشک نامیده می شود، به دست می آید.

عطرهای شیمیایی

این دسته از عطرها محصول ایجاد تغییر در مواد شیمیایی است. در بافت مولکولی این عطرها از چندین ماده شیمیایی استفاده می شود. عطرهای شیمیایی یا عطرهای مصنوعی در مقایسه با عطرهای طبیعی ماندگاری بیشتری دارند. عطرهای شیمیایی در انواع مختلفی ساخته می شوند. نوعی از این عطرها در صنایع تولید محصولات آرایشی، کرم سازی و صابون سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این قبیل عطرها عموماً درجه خلوص بالایی دارند و به شکل مایع در قوطی های آلومینیومی تولید می شوند. نوع دیگر عطرهای شیمیایی که با نام ادکلن شناخته می شود و دارای مواد نگهدارنده است، در قوطی های شیشه ای جهت استفاده به بازار عرضه می شود. ادکن از ترکیب ۸ تا ۱۵ درصد ماده معطر و الکل و آب ساخته می شود. اسپری خوشبوکننده بدن و هوا گروهی دیگری از عطرهای شیمیایی هستند که از ترکیبات ادکلن به میزان کم تر برای تولید آن استفاده می شود. این محصول در کپسول های فلزی که دارای گازی ویژه است و به اسپری شدن با فشار زیاد کمک می کند، به بازار عرضه می شود.

معرفی طرح توجیهی عطر و ادکلن

 اجزای اصلی و مواد تشکیل دهنده عطرها  

بیشتر عطرها مواد تشکیل دهنده و اجزای متفاوتی دارند. عطرها غالباً از سه بخش اصلی به شرح ذیل ساخته می شوند:

  • روغن اسانس: روغن های اسانسی در عناصر گیاهی و جانوری مانند غنچه ها، گل ها، ساق و برگ ها، صمغ درختان، پوست برخی حیوانات و… یافت می شود. جدا کردن روغن معطر طی فرایند عصاره گیری صورت می گیرد.
  • حلال ها: برای نگهداری مواد معطر در عطرها از حلال هایی مانند مخلوط اتیل الکل استفاده می شود. حلال ها موجب پخش رایحه عطر در فضای اطراف می شوند. این مواد، اثرات منفی بر پوست نداشته و واکنشی هم با مواد حل شونده ایجاد نمی کنند.
  • مواد تثبیت کننده: برای از بین بردن بوی الکل از مواد تثبیت کننده استفاده می شود. این مواد با الکل ترکیب می شوند و بعد از گذشت یک تا دو هفته، الکل بدون بو به دست می آید. استفاده از مواد تثبیت کننده در محلول های معطر، سرعت تبخیر مواد معطر را کاهش می دهد.

انواع تثبیت کننده ها

  • برخی محصولات رزینی مانند بنزویین و صمغ ها که از گیاهان و درختان خاصی ترشح می شوند.  
  • روغن های اسانسی که نقطه جوش بیشتر از ۲۹۰ درجه سلسیوس دارند؛ مثل مرموک، صندل و… .
  • تثبیت کننده های سنتزی: برخی استرهای تقریباً بدون بو مانند استرهای الکلی و اسیدی سینامیک، آمیل بنزوات و… که نقطه جوش بالایی دارند.

کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی عطر و ادکلن

عطر ۲۴۲۴۵۱۲۴۵۸
بسته بندی عطر، ادکلن، دئودورانت ۷۴۹۵۵۱۲۳۱۴

 

کد تعرفه مرتبط با طرح توجیهی عطر و ادکلن

عطر ۳۳۰۳۰۰۱۰

 

وضعیت واردات و صادرات عطر و ادکلن

میزان واردات و صادرات عطر و ادکلن در نمودار و جدول زیر نشان داده شده است:

نمودار وضعیت واردات و صادرات عطر و ادکلن به تفکیک سال

 

جدول وضعیت واردات و صادرات عطر و ادکلن به تفکیک سال

فرایند استخراج روغن برای ساخت عطر

استخراج روغن های اسانسی، مهم ترین مرحله در فرایند تهیه و تولید عطر است و بر طبق روش‌ های مختلفی انجام می شود.

استخراج روغن با حلال

در این روش، گل ها و عناصر گیاهی در ظرف بزرگ گردان قرار داده شده و اتر یا بنزین نفتی روی آن ریخته می شود. سپس در حلال، حل شده و ماده مومی شکلی پدید می آید. پس از قرار گرفتن این ماده در الکل و حرارت دادن آن، مایع معطر غلیظی از آن به دست می آید.

 


روش تقطیر بخار

در این روش، بخاری که از گیاهان و مواد طبیعی استخراج شده در ظرف های استیل نگهداری می­شود. این بخار از طریق عبور از لوله ها سرد شده و به حالت مایع در می آید.

فرایند مکش

در این روش از چربی های گرم شده برای تهیه و تولید عطر استفاده می شود. روغن های اصلی بعد از حل شدن چربی ها در الکل به دست می آیند.

عملیات ترکیب مواد

پس از استخراج روغن های اسانس، مرحله ترکیب مواد آغاز می شود. روغن ها طبق فرمول تعیین شده توسط متخصص با یکدیگر مخلوط می شوند. اغلب این فرمول ها بر اساس ترکیب صدها ماده مختلف صورت می گیرد. برای ساخت و تهیه فرمول یک رایحه خوش، ممکن است سال ها وقت صرف شود. بعد از ساخت رایحه، ترکیب مواد معطر را با الکل مخلوط می کنند. میزان الکل به کار رفته در عطرها متفاوت است. در واقع نسبت الکل به عطر، کیفیت و ارزش عطر را مشخص می کند. بر این اساس هر چه مقدار روغن عطر بیشتر باشد، کیفیت و ارزش عطر نیز بالاتر خواهد بود. در عطرهای خالص عموماً از ۱۰ تا ۲۰ درصد مواد معطر در الکل و آب استفاده می شود.

شرکت بهین صنعت یاب، با در اختیار داشتن کارشناسان با تجربه و ماهر، آمادگی خود را جهت تهیه و تدوین انواع طرح های توجیهی و امکان سنجی اعلام می دارد. در صورتی که به طرح توجیهی عطر و ادکلن نیاز دارید، می توانید با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی آرایشی و بهداشتی 

طرح توجیهی رنگ نقاشی

طرح توجیهی مکمل ورزشی

طرح توجیهی فیلر تزریقی دارویی

طرح توجیهی نخ دندان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس