طرح توجیهی محصولات پروبیوتیک

پروبیوتیک مجموعه باکتری از خانواده لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریوم است که غیر بیماری زا هستند. این باکتریها در برخی از محصولات همچون ماست نیز وجود دارد و انسان با خوردن آن سلامت جسمانی قوی تری خواهد داشت. این باکتری های غیر بیماری زا در روده می مانند و با برپا نمودن تعادل میکروب در روده یک فلور نرمال محسوب می شود.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

پروبیوتیک توانایی مهار کردن پاتوژن های خطرناک را دارا است و در درمان یا پیشگیری بسیاری از بیماری ها همچون اسهال کاربرد فراوان دارد. در این مطلب می خواهیم در مورد طرح توجیهی محصولات پروبیوتیک صحبت کنیم.

 

محصولات پروبیوتیک چیست؟

شاید بسیار با نام پروبیوتیک روبرو شده اید اینکه محصولات پروبیوتیک دارای خواص فوق العاده ای هستند و مصرف آن برای پیشگیری برخی از بیماری ها مفید است را در بسیاری از مطالب دیده اید. اما آیا می دانید محصولات پروبیوتیک دقیقا چه محصولاتی هستند و چه فوایدی دارند؟

پروبیوتیک به عنوان یک باکتری مفید در بدن ما نقش حفاظتی دارد. این باکتری از رشد و پرورش باکتری های خطرناک جلوگیری می کند. در واقع در اصطلاح به پروبیوتیک باکتری خوب گفته می شود. به زبان ساده تر محصولات پروبیوتیک دار موجب برقراری تعادل باکتری های های خوب و بد موجود در روده می شود.

در بدن انسان ها به اندازه وزن مغز حتی بیشتر باکتری از نوع پروبیوتیک وجود دارد. باکتری پروبیوتیک از دسته باکتری های زنده است.

پروبیوتیک ها به عنوان غذای دام نیز مورد استفاده فراوان قرار می گیرند. معمولاً پروبیوتیک های دامی به شکل قرص، گرانول، پودر و خمیر ارائه می شوند. پروبیوتیک ها یک مکمل غذایی مفید تهیه شده از میکروب های زنده هستند.

هنگامی که دام و طیور پروبیوتیک را مصرف می کند، تعادل میکروبی در بدن آن ها برقرار می شود. پروبیوتیک می تواند اثرات مفیدی را در بدن دام و طیور جا بگذارد. جنس پروبیوتیک از جنس باکتری روده است اما این باکتری به طور سازنده در بدن انسان عمل می کند. در واقع پروبیوتیک در بدن سازگاری بالایی دارد و عوارض جانبی آن اصلاً قابل لمس نمی باشد. در این مطلب قصد داریم شما را نسبت به  محصولات پروبیوتیک آگاه سازیم.

طرح توجیهی محصولات پروبیوتیک

 

کاربرد محصولات پروبیوتیک

در گذشته های دور همیشه میکروب ها را در تخمیر انواع غذا و الکل به کار می بردند اما امروزه پروبیوتیک را به عنوان یک عامل پیشگیری و درمان کننده در محصولات مختلف استفاده می کنند. اولین بار  در سال ۱۹۹۰ از پروبیوتیک صحبت شد. فردی به نام الی مچنیکوف متوجه شد اهالی یک روستا به دلیل استفاده از فرآورده های تخمیر شده شیر عمر طولانی تری دارند.

امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه پروبیوتیک، خوردن محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک به افراد مختلف توصیه می شود.

انواع پروبیوتیک

دو گونه باکتری و یک نوع قارچ تک سلولی، پروبیوتیک را تولید می کند. اولین نوع پروبیوتیک، لاکتوباسیل است که به طور رایج در ماست و غذاهای تخمیر شده دیگر موجود می باشد. کسانی که با مصرف محصولات لاکتوز دار دچار اسهال یا سو هاضمه می شوند، با خوردن محصولات لبنی پروبیوتیک دار دیگر با این مشکل روبرو نمی شوند.

بیفیدوباکتریوم گونه دیگر از باکتری است که آن هم در محصولات لبنی همچون ماست و کیمچی موجود است. از این نوع باکتری برای درمان سندروم روده استفاده می شود.

ساکارومایسس بولاری یک قارچ تک سلولی است که موجب توازن بین باکتری های موجود در مخاط بدن انسان اعم از مخاط گوارش و واژن می شود.

میزان مصرف محصولات پروبیوتیک

میزان مصرف محصولات پروبیوتیک حائز اهمیت است و نباید بیش از اندازه مصرف شود. واحد اندازه گیری پروبیوتیک کلون است. پروبیوتیک ها با هم متفاوتند، برخی را در روز ۱ تا ۲ میلیارد و برخی دیگر را باید حداقل ۲۰ میلیارد واحد استفاده کنیم.

با توجه به تحقیقات انجام شده مصرف بیشتر از حد موجب ضرر و زیان به بدن انسان می شود. قیمت پروبیوتیک ارزان نیست و مصرف بیشتر آن مزایای بیشتر نخواهد داشت. در حال حاضر همچنان به تحقیق و جستجو در مورد پروبیوتیک می پردازند.

نتیجه مصرف پروبیوتیک توسط طیور

غلظت پروبیوتیک در خوراکی ها تفاوت دارد. پس از مصرف پروبیوتیک توسط طیور با بررسی در ۴ هفته اول جوجه های گوشتی هیچ اثری دیده نخواهد شد. نتایج به دست آمده در مورد اثر پروبیوتیک بسیار متفاوت است.

پروبیوتیک موجب افزایش سیستم ایمنی پرنده می شود زیرا تعداد سلول های دیواره روده را افزایش می دهد. علاوه بر این پروبیوتیک می تواند ترشح گاما و آنتی بادی ها را در بدن پرندگان افزایش دهد. افزایش گاما اینتروفرون موجب بالا رفتن قدرت بدنی و سیستم ایمنی پرندگان خواهد شد.

کریمی ترشیزی طی تحقیقاتی که انجام داد متوجه شد مصرف پروبیوتیک پرزهای موجود در روده را افزایش می دهد . همچنین پرزهای زبانی شکل داخل روده را کاهش می دهد.

طرح توجیهی محصولات پروبیوتیک

 

 

کد آیسیک مرتبط با محصولات پروبیوتیک

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
دوغ پروبیوتیک پاستوریزه ۱۵۲۰۶۱۲۶۸۷
دوغ پروبیوتیک طعم دار پاستوریزه ۱۵۲۰۶۱۲۶۹۱
انواع میکروارگانیسم های پروبیوتیک مورد مصرف در صنایع غذایی و دارویی ۱۵۴۹۴۱۲۵۳۵

 

کد تعرفه مرتبط با محصولات پروبیوتیک

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
دوغ (Buttermilk)، شیر و خامه بسته‌شده، ماست، کفیر (Kephir) و سایر شیرها و خامه‌های تخمیر شده یا ترش شده (اسیدی شده Acidified)، غلیظ شده یا به آن قند یا سایر مواد شیرین‌کننده افزوده شده یا خوشبو شده یا به آن میوه یا کاکائو افزوده شده باشد. ۰۴۰۳

 

وضعیت واردات و صادرات محصولات پروبیوتیک

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات محصولات پروبیوتیک شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات محصولات پروبیوتیک به تفکیک سال

 

جدول وضعیت واردات و صادرات محصولات پروبیوتیک به تفکیک سال

میزان بودجه مورد نیاز برای احداث تولید فرآورده های پروبیوتیک حداقل  ۸ میلیارد تومان است. مساحت مورد نیاز برای احداث همچین تولیدی ۶۰۰۰ متر بوده و به ۲۸ نفر نیروی انسانی نیز نیاز است. هرچند که این اعداد بر اساس شرایط کارخانه محل تولید و ظرفیت شما کاملا تغییر می کند.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید محصولات پروبیوتیک اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی دامداری 

طرح توجیهی استارتر لبنیات 

طرح توجیهی گاوداری 

طرح توجیهی دامپروری 

طرح توجیهی گلخانه 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس