طرح توجیهی استارتر لبنی

طرح توجیهی استارتر لبنی پیش‌ رو در خصوص تولید استارتر لبنی (غیر پروبیوتیک) که به عنوان یکی از مواد اولیه بنیادین صنعت لبنیات شناخته می‌ شود و کاربردی استراتژیک در صنعت غذا دارد، می باشد.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و آغاز انقلاب صنعتی و ماشینی شدن زندگی افراد و …، نیاز به مواد غذایی در جهان، به خصوص پروتئین های حیوانی (لبنیات و گوشت)، رشد چشمگیری را در قرون اخیر داشته است. یکی از منابع غذایی استراتژیک و پر کاربرد در این خلال، منابع غذایی حاوی کلسیم، به ویژه فرآورده های لبنی بوده اند.

معرفی محصولات

استارتر های لبنی میکرو ارگانیسم ­هایی هستند که در صنایع لبنی به عنوان مایه میکروبی جهت تبدیل شیر به ماست و پنیر و در دیگر صنایع جهت افزایش ارزش غذایی و سلامت بخشی استفاده می‌ شوند. با توجه به اهمیت مصرف لبنیات و فرآورده‌ های آن در الگوی تغذیه و  مصرف استاتر که از اقلام بنیادین صنعت لبنیات شناخته می شود، این محصولات همواره مورد توجه دولت ‌ها در کشور های مختلف از جمله ایران بوده است. از این‌رو سیاست‌ های مختلف حمایتی برای افزایش تولید و مصرف شیر و فرآورده‌ های لبنی به عنوان یک صنعت در کشور ها اتخاذ شده است و لذا تولید استارتر لبنی به عنوان کالای وارداتی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد

 کدISIC متعلق به محصولات

محصولات تولیدی طرح حاضر استارتر لبنی (استارتر ماست، استارتر ماست همزده، استارتر پنیر) می‌باشد. این محصولات در سامانه محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با کد آیسیک ۱۰رقمی معرفی شده است. محصولات ذکر شده زیر گروه “ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها” با کد ۱۵ قرار می‌گیرد.

با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت، کد مشروحه زیر در ارتباط با محصولات تولیدی این واحد جمع‌ آوری شده‌ است.

 

ISIC کد شرح
۱۵۴۹۴۱۲۵۳۶ انواع باکتری مورد مصرف در صنایع لبنی

(استارتر لبنی )

 

معرفی محصولات، مشخصات و ویژگی‌های آن

کشت‌های آغازگر، کشت خالص و یا مخلوطی از کشت چند میکرو ارگانیسم می‌ باشند که برای انجام تخمیری معین و ایجاد طعم و عطر به خصوص در فرآورده لبنی، به شیر افزوده می‌ شوند. این باکتری‌ ها نقش حیاتی در تولید محصولات لبنی داشته و با تخمیر لاکتوز موجود در شیر تولید اسید لاکتیک می‌ نمایند. اسید لاکتیک تولید شده با کاهش PH، سبب لخته شدن پروتئین اصلی شیر با نام کازئین در PH ایزوالکتریک خود شده و در نتیجه انواع محصولات لبنی تولید می­ گردد. از سوی دیگر این اسید تاثیر بسیار قابل ملاحظه‌ ای در خصوصیات کیفی محصول همانند بافت، رطوبت و مزه فراورده داشته و به علاوه از رشد میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا و تولید سم توسط آن‌ها ممانعت به عمل می‌ آورد.

همگام با رشد باکتری‌ های آغازگر، پتانسیل احیاء منفی ایجاد می‌ شود که از دیگر عوامل کمک کننده به حفظ و بهبود طعم محصولات لبنی به خصوص پنیر ها است. امروزه به اثبات رسیده که بسیاری از باکتری‌ های آغازگر توانایی تولید ترکیبات ضد میکروبی تحت عنوان باکتریوسین  را دارند. این ترکیبات مانع از آلودگی محصولات لبنی شده و نقش محافظتی دارند. نایسین  شناخته شده‌ترین باکتریوسین تولیدی توسط باکتری‌های آغازگر می‌ باشد.

اکولوژی و طبقه‌بندی باکتری‌های استارتر: کشت‌های آغازگر کنونی مورد استفاده برای تولید فرآورده‌ های لبنی عمدتاً به گروه باکتری‌ های اسید لاکتیک (LAB) تعلق دارند. این باکتری‌ها منشاء متفاوت داشته و بخشی از میکروفلور آلاینده شیر محسوب می‌ شوند. باکتری‌ های اسید لاکتیک دارای ۱۲ جنس مختلف می‌باشند ولی تنها ۵ جنس شامل لاکتوباسیلوس‌، پدیوکوکوس، لاکتوکوکوس، استرپتوکوکوس و لوکونوستوک در تخمیر فراوده‌های لبنی اهمیت دارند. انواع دیگر باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها به جر باکتری‌ های اسید لاکتیک نیز می‌ توانند برای تولید فراورده‌ های لبنی مورد استفاده قرار گیرد.

 

طرح توجیهی تولید استارتر لبنی

طرح توجیهی استارتر لبنی

استانداردهای ملی محصول

استاندارد محصولات مورد نظر در طرح بر اساس اطلاعات اخذ شده از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به شرح جدول ذیل ذکر شده است:

 

شمارهاستاندارد موضوع سال چاپ ICS_Code
۱۴۰۹۴  فراورده های تخمیری شیر- کشت های آغازگر باکتریایی-تعیین هویت ۱۳۸۹ ۰۷/۱۰۰/۳۰٫۶۷/۱۰۰/۱۰
۱۰۱۵۴ شیر و فراورده های آن-شمارش واحدهای تشکیل دهنده کلنی کپک و یا مخمر-شمارش کلنی در پلیت در دمای ۲۵C0 ۱۳۸۶ ۰۷/۱۰۰/۳۰,۶۷/۱۰۰/۰۱
۹۶۱۵ شیر و فراورده های آن-کشت های آغازگر مزوفیلیک-شمارش باکتریهای اسید لاکتیک تخمیر کننده سیترات-روش شمارش کلنی در ۲۵C0 ۱۳۸۶ ۶۷/۱۰۰/۰۱

 

کاربردهای محصول طرح توجیهی استارتر لبنی

این محصولات در تمامی صنایع لبنی کشور قابل استفاده است. استارتر لبنی به عنوان یکی از مواد اولیه بنیادین صنعت لبنیات شناخته می‌ شود و کاربردی استراتژیک در صنعت غذا دارد. تولید داخلی این محصول می‌ تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری قابل توجهی نیز داشته باشد. از جنبه‌ های منحصر به فرد تولید این محصول استقلال استراتژیک صنعت لبنیات کشور خواهد بود. زیرا تولیدکنندگان لبنی الزاما به استارترها نیاز دارند و لذا تامین‌کننده‌ ی خارجی این تولیدات در واقع مسلط به صنعت غذای کشور است و به دلیل سرانه مناسب مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور، کنترل رژیم غذایی افراد را نیز بر عهده خواهد داشت.

  • دلایل کاربرد استارتر

۱- تکنولوژیکی

  • ایجاد اسید لاکتیک
  • ایجاد عطر و طعم
  • ایجاد بافت

۲- تغذیه ای

  • نیاز به زنده بودن میکرو ارگانیزم ها در روده نمی­ باشد.
  • نیاز به زنده بودن میکرو ارگانیزم ها در روده می ­باشد.

طرح توجیهی تولید استارتر لبنی

نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهاد در طرح توجیه استارتر لبنی

با بررسی­ های صورت گرفته در بخش بازار محصول مشخص گردید؛ طی ۵ سال گذشته میزان مصرف استارترها در محصولات لبنی افزایش یافته است. به طوریکه از ۲۶ تن مصرف در سال ۹۳ به ۴۹ تن در سال ۹۷ رسیده است که در تمامی این سال ها نیاز داخل از طریق واردات تامین شده است.

همچنین با پیش­بینی­ های صورت گرفته انتظار می­ رود کماکان تقاضا افزایش یابد که این مقدار برای سال ۹۸ به میزان ۶۲ تن خواهد رسید که این پیش­بینی برای سال­ های آینده به مراتب بیشتر خواهد شد.

همچنین، به دلیل پایین بودن مصرف سرانه شیر و لبنیات در ایران نسبت به استانداردهای بین‌المللی، نیاز سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش تولید فرآورده­ های لبنی موجود است که منوط به دستیابی تکنولوژی و دانش روز دنیا می­ باشد، تولید استارتر های لبنی به عنوان ماده اولیه در این صنعت گامی بزرگ در توسعه صنعت لبنی کشور خواهد بود.

در نهایت با بررسی‌های صورت گرفته در بخش بازار ( طرح توجیهی استارتر لبنی ) محصول کاملاً روشن است که تولید استارترها به دلیل استراتژیک بودن در تولید محصولات لبنی و نبود واحد فعال که در واقع وابستگی صد در صد این محصول به واردات را نشان می­ دهد، در داخل توجیه داشته و به لحاظ بازار محصول، مشکلی واحد های تولیدی را تهدید نخواهد کرد.

همچنین با توجه به میزان تقاضا در سال­ های آینده واضح است، روندی رو به رشد خواهد داشت، و بازار داخلی همواره نیازمند به این محصول استراتژیک، در صنعت لبنی می­ باشد، فقدان واحد تولیدی این محصول به شدت برای صنعت لبنی ایران، ضعف و تهدید شمارده می ­شود، چه بسا به دلیل تحریم­ های پیش ­رو باید، بیش از پیش برای تولید آن در کشور اقدام نمود.

امید است با حمایت این واحد صنعتی ضمن خودکفایی در تولید آن، صنعت لبنیات ایران به قدرتی بزرگ در کشور و منطقه دست یابد.

محاسبه شاخص های اقتصادی در طرح توجیهی استارتر لبنی

برآورد ارزش افزوده طرح در ظرفیت کامل بهره‌ برداری در سال سوم

نسبت ارزش افزوده ناخالص داخلی به ارزش ستاده ها حدود ۳۰ درصد است.

نسبت ارزش افزوده خالص داخلی به ارزش ستاده ها حدود ۲۸ درصد است.

برآورد نقطه سر به سر طرح توجیهی استارتر لبنی

نقطه سر به سر طرح مورد بررسی با احتساب هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی معادل تولیدی، در ۱۴ درصد کل فروش به دست خواهد آمد.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی سرمایه گذاری در رابطه با تولید استارتر های لبنی و متعاقبا تدوین و ارائه طرح توجیهی به روز و قابل دفاع در بانک، با کارشناسان مجرب شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس