طرح توجیهی مربا

مربا که از محصولات غذایی پر مصرف به شمار می آید، از انواع میوه و برخی افزودنی های مجاز در طی فرایند پخت به دست می آید. با تولید مربا می توان ماندگاری میوه را افزایش داد و امکان استفاده از آن را در تمام فصول سال امکان پذیر ساخت. در این مقاله طرح توجیهی مربا شرح داده شده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

مربا محصولی است که از میوه های سالم یا خرد شده در طی مراحل پخت، همراه با افزودنی های خاص به دست می آید. از دیرباز تا کنون تهیه مربا به عنوان روشی برای نگهداری میوه ها و محصولات کشاورزی در بلند مدت، مورد توجه قرار گرفته است. فراوری محصولات غذایی در انواع مربا با برخورداری از ماندگاری طولانی، مانع از ایجاد فساد در مواد غذایی شده و استفاده از آن را در تمام فصول امکان پذیر می سازد. در ادامه مقاله به شرح طرح توجیهی مربا می پردازیم.

طرح توجیهی مربا

تولید مربا

در صنایع غذایی می توان با ایجاد تغییر بر روی محصولات خام، ماندگاری مواد غذایی را تا طولانی مدت فراهم کرده و سرمایه های داخلی را حفظ کرد. تولید مربا یکی از روش هایی است که موجب افزایش ماندگاری میوه ها و محصولات کشاورزی شده و از فاسد شدن آن جلوگیری می کند. این فراورده غذایی، طی فرایند پخت میوه همراه آب و شکر تهیه می شود. بیشتر میوه ها مانند آلبالو، سیب، بالنگ، به، کیوی، هویج، زردآلو، توت فرنگی و بسیاری از میوه های دیگر در تهیه و تولید مربا به کار می روند.

ویژگی های فنی و خواص مربا

به طور کلی مربا از انواع میوه، موادقندی و آب تهیه می شود. میوه به کار رفته در تولید مربا باید تمیز و به اندازه کافی رسیده باشد. مربا باید طعم، رنگ و بوی خود میوه را داشته و عاری از طعم و مزه سوختگی، کپک زدگی و ترشیدگی باشد. رنگ مربا در اثر عواملی مانند اکسیداسیون نباید به رنگ سیاه و قهوه ای تغییر کند. در تولید این محصول، استفاده از برخی افزودنی ها مانند مواد رنگ دهنده شیمیایی، مجاز نمی باشد. تنها برخی مواد قندی مثل ساکارز، گلوکز و فروکتوز طبق استانداردهای لازم مجاز به استفاده می باشند.

مشخصات و استانداردهای تولید مربا

انواع مربا از سه مواد اصلی میوه، مواد قندی و آب تولید می شود. میوه به عنوان اولین ماده تشکیل دهنده مربا، باید کاملاً تمیز و به نسبت رسیده باشد. میوه ای که وارد خط تولید می شود باید از هر نوع آلودگی، کپک زدگی و اکسید شدگی به دور باشد. در فرایند تولید به هیچ عنوان نباید از رنگ‌های شیمیایی و مصنوعی استفاده کرد. استفاده از برخی از مواد افزودنی مانند ساکارز، گلوکز، فروکتوز و سایر مواد قندی، باید طبق رعایت استانداردهای شماره ۸۸۹۸، ۴۱۴۲ و ۸۱۶۰ ‌باشد. شماره استاندارد آب مصرفی در تولید این محصول نیز ۱۰۵۳ می باشد.

 

معرفی طرح توجیهی مربا

نحوه بسته بندی مربا

این محصول را می توان در اشکال مختلف بسته بندی و به بازار عرضه کرد. بسته بندی مربا در اشکال زیر متداول تر است:

  • بسته بندی محصول در ظروف شیشه ای
  • بسته بندی محصول در ظروف فلزی
  • بسته بندی محصول در ظروف یکبار مصرف با درب آلومینیومی

کد آیسیک مرتبط با تولید مربا

شرح کالا کد آیسیک
انواع مربا ۱۵۱۳۴۱۲۳۱۱
مربای آلبالو ۱۵۱۳۵۱۲۳۱۲
مربای بالنگ ۱۵۱۳۵۱۲۳۲۰
مربای توت فرنگی ۱۵۱۳۵۱۲۳۱۷
مربای هویج ۱۵۱۳۵۱۲۳۲۹
مربای لیمو ترش ۱۵۱۳۵۱۲۳۳۵

 

کد تعرفه مرتبط با تولید مربا

شرح تعرفه کد تعرفه
انواع مربا ۲۰۰۷
مربای آلبالو ۲۰۰۷۹۹۹۰
مربای بالنگ ۲۰۰۷۹۱۰۰
مربای توت فرنگی ۲۰۰۷۹۹۹۰
مربای هویج ۲۰۰۷۹۹۹۰
مربای لیمو ترش ۲۰۰۷۹۱۰۰

وضعیت واردات و صادرات محصول طرح توجیهی مربا

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات مربا به تفکیک سال در شکل زیر نشان داده شده است:

نمودار وضعیت واردات و صادرات مربا به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات مربا به تفکیک سال

مواد اولیه لازم در تولید مربا

  • انواع میوه

میوه مورد استفاده در تهیه و تولید مربا باید در عین رسیدگی و ظاهر شدن کامل طعم و عطر و رنگ در خود، بافت مقاومی داشته باشد تا در هنگام پخت، له نشود و متلاشی نگردد. باید توجه داشت که رسیدگی بیش از اندازه میوه، موجب هیدرولیز شدن پکتین موجود در بافت آن می شود.

  • مواد قندی

ساکارز یا همان قند معمولی، رایج ترین و اصلی ترین مواد قندی مورد استفاده در تولید مربا می باشد. از آنجایی که مواد قندی غلظت بالایی دارد، احتمال شکرک زدن محصول وجود دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از شکرک زدن مربا مواد قندی را هیدرولیز کرده و به عبارتی به قند اینورت تبدیل می کنند. هیدرولیز کردن ساکارز باید تا حدی صورت بگیرد که باعث سستی ژل تشکیل شده و چسبناکی آن نگردد. در مواردی که از گلوکز مایع در تولید مربا استفاده می شود، میزان مصرف آن نباید از ۲۵ درصد بالاتر باشد.

  • مواد اسیدی

برخی از انواع میوه ها به طور طبیعی در تهیه و تولید مربا اسیدیته مورد نیاز را در محصول ایجاد می کنند. در غیر این صورت از برخی مواد اسیدی مثل اسید سیتریک، آبلیمو، اسید تارتاریک و… برای ایجاد محیط اسیدی در محصول استفاده می شود.

  • افزودنی های مجاز

طعم دهنده های طبیعی مانند گلاب، اسانس های خوراکی، مواد نگهدارنده و دیگر افزودنی های مجاز نیز ممکن است در تهیه مربا مورد استفاده قرار بگیرد.

در طرح توجیهی مربا چه می خوانیم؟

فرایند تولید مربا

میوه ها پس از حمل و انتقال به محل تولید، ابتدا به روش مکانیزه شستشو داده می شوند. سپس مراحل پوست گیری، هسته گیری و خرد کردن میوه ها انجام می شود. شربت مورد نیاز در فرایندی جداگانه آماده می شود. در این فرایند، شکر در آب جوش حل شده و صاف می شود. شربت آماده شده درون دستگاه دیگ پخت بر روی میوه ها ریخته می شود. بعد از مرحله پخت، سایر شیرین کننده ها به محصول اضافه می شود. میوه هایی که دچار تغییر رنگ می شوند، در دیگ های تحت خلأ پخته می شوند. برای این که محصول به دیواره های داخلی دیگ پخت نچسبد و ته نگیرد، همزنی در داخل دیگ تعبیه می شود و بین ۲۰ تا ۲۵ دور در دقیقه می چرخد.

بخارهای ایجاد شده به وسیله هواکش مخصوص تخلیه می گردد. در پایان، مواد افزودنی مجاز از جمله اسیدها، اسانس ها و رنگ های خوراکی مجاز طبق فرمولاسیون به محصول اضافه می شود. همچنین جهت پایداری و نگهداری مربا در مقابل عوامل میکروبی فرایند پاستوریزاسیون باید انجام شود.

بسته بندی محصول

مرحله بسته بندی و مظروف شدن محصول با استفاده از دستگاه های پرکن پیستونی انجام می شود. ظروف شیشه ای پس از پر شدن به قسمت دربندی منتقل می شوند. پس از بسته بندی کامل، محصول از میان دوش ها و نازل های افشانه ای آب سرد عبور می کند تا خنک شود. پس از آن در معرض هوای گرم قرار گرفته تا خشک شود و در نهایت مراحل لیبل زنی و بسته بندی محصول در کارتن انجام می شود. بسته بندی در ظروف یک بار مصرف هم به وسیله دستگاه الکتروفرمینگ صورت می گیرد.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح توجیهی مربا

تجهیزات و ماشین آلات اصلی در خط تولید و بسته ‌بندی مربا به شرح زیر می باشد:

  • سیستم سورتینگ
  • دستگاه شستشوی میوه و ظروف
  • بالابر پیاله‌ای
  • دستگاه پوست گیر، دم گیر و هسته‌ گیر
  • دستگاه خردکن
  • دیگ پخت
  • مخزن شربت سازی
  • فیلتراسیون
  • دستگاه پرکن
  • دستگاه لیبل زن

 

ارائه طرح توجیهی مربا ـ بهین صنعت یاب

شرکت بهین صنعت یاب، آماده تدوین و ارائه انواع طرح های توجیهی و امکان سنجی می باشد. در صورتی که به طرح توجیهی مربا نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی چیپس میوه 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی آرد ذرت 

طرح توجیهی خشکبار 

طرح توجیهی چای کیسه ای

طرح توجیهی تمبر هندی

طرح توجیهی آبلیمو

طرح توجیهی تولید کارامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس