طرح توجیهی نورد و قطعات فلزی

از هزاران سال پیش فولاد توسط بشر شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این فلزات هر چند به مرور زمان از نظر کیفی توسعه پیدا کرده و امروز قطعات با خصوصیات بسیار متنوع از فولاد تولید و عرضه می‌گردد، لیکن شکل ابتدایی آن دارای قدمت بسیار بالا در جوامع بشری می‌باشد.

تاریخ نورد به مفهوم امروزی آن، ولی در شکلهای بسیار ساده و اندازه های کوچک به آغاز سده ی هفدهم برمی گردد. به این صورت که دو غلتک چدنی در یک چهارچوبی قرار داده می شد و فلزهایی مانند قلع و سرب را نورد می کردند. هرچند پیش از این از غلتکهای برای صاف کردن و فشردن مواد استفاده می شد ولی ایده ی استفاده از غلتکها به منظور ایجاد کاهش در سطح مقطع فلز در این دوره بوجود آمد.

در ادامه مطلب شرح مختصری از طرح توجیهی نورد ارائه خواهد شد، تا پایان مطلب با بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

نورد (Rolling) یکی از روش‌های شکل‌دهی موادِ دارای قابلیت موم‌سانی می باشد. در دماهای پایین و نزدیک به دمای اتاق تنها فلزات و برخی از پلیمرها توان موم‌سانی مناسب از خود نشان می‌دهند برای افزایش این قابلیت و همچنین شکل‌دهی موادی که در دماهای پایین نورد آن‌ها امکان‌پذیر نیست، از نورد گرم استفاده می‌شود.

فرایند نورد شامل گذراندن تکه‌ای از ماده از بین دو غلتک است که در اثر تنش فشاری اعمال شده توسط غلتک‌ها ضخامت آن کاهش می‌یابد. دستگاه‌های نورد در مدل‌های دو، سه و چهارغلتکه موجود می‌باشد. انواع محصولات از قبیل تیرآهن و نبشی با مقاطع مختلف به وسیله فرایند نورد تولید می‌شوند.

نورد و قطعات فلزی چیست؟

ورق‌های فولادی یکی از پرکاربردترین مقاطعی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنایع گوناگون کاربرد دارند. برای این که بتوان از فولاد در بخش‌های گوناگون و صنایع مختلف استفاده کرد، ابتدا آن را به شکل ورق‌ تولید کرده و در نهایت از ورق‌ها برای تولید وسایل و تجهیزات ثانویه استفاده خواهد شد.

ورق‌ فولادی و آلیاژی که سهم عمده‌ای از آهن‌آلات را تشکیل می‌دهد در بسیاری از بخش‌های صنعت که دمای محیط بسیار پایین یا بسیار بالا است مورد استفاده قرار می‌گیرد. همینطور این ورق‌ها به دلیل خصوصیات مطلوبی که دارند در فضاهای پرفشار و کم‌فشار، در صنعت نفت و صنایع مختلف دیگر مثل صنایع غذایی، هواپیماسازی، قطعه‌سازی، شهرسازی، پل‌سازی و راه‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت کشتی و پالایشگاه نیز از ورق‌های آلیاژی استفاده می‌شود و به خاطر مقاومت آن در برابر اسید در پتروشیمی‌ و صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد.

همانطور که گفته شد ورق‌های آلیاژی در صنعت بسیار پرکاربردند و هر جایی که به استحکام و مقاومت بالا نیاز است و یا فشار و دما بالاست و از خوردگی، سایش و زنگ‌زدگی در امان بود، مانند ساخت ابزارآلات مختلف، مخازن تحت فشار و انواع مخازن حرارتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

طرح توجیهی نورد و قطعات فلزی

برای شکل دادن به انواع نبشی و تیرآهن های صنعتی از این روش نورد استفاده می شود. فناوری نورد، همیشه با روش های آهنگری در رقابت بوده است.

در این زمینه هر یک از این دو روش که پیشرفته تر شود و قابلیت های صنعتی بیشتری داشته باشد، برتری می یابد.

در هر دوره زمانی یکی از روش های یاد شده در صنعت مورد توجه قرار گرفته است. از نظر کمیت و حجم تولیدات، روش نورد مناسب تر است. در نورد انواع فلزات، شکل شمش یا ورقه ها را به فرم دلخواه در می آورند. پس از انجام فرایند نورد، برش های مورد نظر نیز بر روی محصول نهایی انجام می شود. سپس محصول مورد نظر بسته بندی می شود و به روش های استاندارد حمل و نقل ارائه می شود. همان طور که می بینید در این طرح توجیهی به همه مراحل دقت شده و هر یک از فرایندهای تولیدی با دقت و ظرافت بالایی انجام می شوند.

عملیات نورد گرم

عملیات نورد را بر اساس میزان دمایی که در آن به کار می رود، به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند. برخی از فرایندهای نورد در دمای بسیار بالایی انجام می شود و حرارت بالایی برای انجام آن ها به کار می رود. به این عملیات نورد، نورد گرم می گویند. در این روش نورد، باید دما به صورت یکنواخت تنظیم شود.

پس از انجام فرایند تولید، مرحله سرد شدن قطعات آغاز می شود. قطعات تولید شده در این روش نورد، از نظر ابعاد دقت کافی ندارند. از این رو اگر نیاز به قطعات فلزی ای با ابعاد مشخص و اندازه گیری های دقیق دارید، این روش نورد مناسب نیست. اما در مقابل، این روش قابلیت شکل دهی بیشتری دارد.

با استفاده از این روش می توانید، در دمای بالا هر گونه فلزی را فرم دهی کنید و شکل مورد نظر را در آن ایجاد کنید. قطعاتی که با این روش نورد تولید می شوند، به پرداخت کمتری نیاز دارند و در نتیجه هزینه کمتری برای تولید نهایی محصولات با آن ها پرداخت می شود و از نظر اقتصادی نیز برای صنعتگران توجیه پذیر هستند.

ورق‌های گرم نوردیده به محصولاتی گفته می‌شود که به وسیله نورد تختال (در شرایط گرم) به ضخامت مورد نظر رسیده و به صورت کلاف یا ورقه عرضه می‌شوند.

در نورد گرم شمش پـس از رسیدن به درجه حـرارت مورد نظر (معمولا بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد) در کوره‌های نورد از بین چند مجموعه غلتک در حال چرخش عبور کرده و با کاهش متوالی مقطع به شکل مورد نظر تبدیل می‌شود. به علت گرانی و سنگینی دستگاه‌های نورد، محصولات نورد گرم تنها به شکل‌ها و اندازه‌های استاندارد شده که به دلیل تقاضای زیاد، تولید آنها اقتصادی است، عرضه می‌شوند.

ورق‌های گرم نوردیده یا به صورت لبه نوردی یا لبه اصلاح شده تحویل داده می‌شوند. روش تولید آن براساس تولید آهن اسفنجی در مدول احیای مستقیم، تولید فولاد مذاب در کوره قوس الکتریکی، تولید تختال در ماشین ریخته‌گری مداوم تختال نازک، تولید کلاف در نورد گرم و تولید ورق در خط برش است.

فرآیند تولید مشتمل بر تولید ذوب در کوره قوس الکتریکی، تولید تختال در ماشین ریخته‌گری مداوم تختال نازک، و تولید ورق در خط نورد گرم است.

معرفی دستگاه نورد

در هر یک از دستگاه های مخصوص به نورد، اجزا و قطعات مختلفی به کار رفته اند. از جمله آن ها می توان به اجزایی چون غلطک، محفظه های مخصوص به نگهداری از یاتاقان، قفسه ها، یاتاقان ها و… وجود دارند. در کارخانه های فولادی نیز از این دستگاه ها استفاده می شود. اما در این طرح توجیهی دستگاه های تخصصی تری را برای این منظور استفاده می کنند.

در دستگاه های نورد دو غلتک به شکل استوانه ای به کار رفته اند. نیروی لازم برای کار این غلتک ها توسط موتور دستگاه تامین می شود. غلطک ها درون قفسه های محافظتی قرار می گیرند. تعدادی قالب نیز در هر یک از این دستگاه ها جای گرفته اند.

حرکات غلطک ها در این دستگاه به صورت رفت و برگشتی است و هر یک از آن ها از یک رول پایینی و بالایی تشکیل می شوند که گاه در خلاف جهت هم حرکت می کنند. برای هر یک از روش های نورد، از قابلیت های خاصی از دستگاه نورد استفاده می شود. تجهیزات مکانیکی موجود در هر یک از این دستگاه ها نیز بسیار پیشرفته هستند و برای کنترل نیرو به کار می روند.

کد آیسیک مرتبط با نورد و قطعات فلزی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
ورق نورد گرم فولاد آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن ۲۷۱۰۴۱۲۳۴۲
ورق نورد گرم فولاد زنگ نزن ۲۷۱۰۴۱۲۳۴۳
ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی ۲۷۱۰۴۱۲۳۴۶

کد تعرفه مرتبط با نورد و قطعات فلزی

کد تعرفه گمرکی، برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

 

شرح تعرفه کد تعرفه
محصولات تخت نوردشده از فولاد زنگ‌نزن،با پهنای ۶۰۰ میلیمتر یا بیشتر ۷۲۱۹
محصولات تخت نوردشده از فولاد زنگ‌نزن،با پهنای کمتر از ۶۰۰ میلیمتر. ۷۲۲۰

 

وضعیت واردات و صادرات نورد و قطعات فلزی

نمودار میزان واردات و صادرات نورد با کد تعرفه ۷۲۱۹ به شرح زیر می باشد:

 

جدول وضعیت واردات و صادرات نورد با کد تعرفه ۷۲۱۹ به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید نورد و قطعات فلزی اعلام می دارد.

 

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی قطعات فلزی hss 

طرح توجیهی شمش قولادی 

طرح توجیهی استیل 

طرح توجیهی فنس و توری فلزی 

طرح توجیهی طناب فولادی

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس