طرح توجیهی واحد پالایش گاز NGL

ال‌ان‌جی، شامل متان (بیش از ۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکان‌های سنگین دیگر می‌باشد. فرایند پالایش ال‌ان‌جی، می‌تواند به نحوی طراحی شود که محصول پایانی تولیدشده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد. برای بررسی دقیق واحد تولید این محصول طرح توجیهی واحد پالایش گاز NGL را تهیه نمودیم که در ادامه با شرح آن همراه شما خواهیم بود.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

 

واحد پالایش گاز NGL چیست؟

در ساختار این گازها، ترکیبات سنگینی مانند اتان وجود دارد و در برخی از لایه های این گاز، برش هایی مانند نفت خام مشاهده می شود. در سال های اخیر از این مواد در صنعت پتروشیمی استفاده های بسیاری شده است؛ برخی از مواد حاصل از نفت خام به دلیل بالا بودن هزینه استحصال آن ها، سوزانده می شوند و قابل استفاده نمی باشند. اما در سال های اخیر تحقیقات گسترده ای برای استفاده و بهره وری از این مواد انجام شده است. از آن جا که میزان دسترسی به سوخت های فسیلی بسیار کمتر شده، استفاده از این مواد بسیار اهمیت دارد. 

طرح توجیهی واحد پالایش گاز NGL

امروزه بسیاری از نیازهای صنایع پتروشیمی کشور ما از موادی مانند اتان تامین می شود. ترکیبات موجود در گازهای طبیعی NGL برای تولید سوخت های حرارتی بسیار مفید می باشند. این ترکیبات شامل موادی مانند بوتان و اتان هستند. در نظر داشته باشید که برای بهره وری از هر میدان نفتی، به طرح توجیهی مستقلی نیاز است. چرا که میزان مواد موجود در نفت هر یک از پالایشگاه ها متفاوت می باشد. 

آشنایی با اهداف کلان صنعت گاز ایران 

صنعت گاز ایران، در طول بیست سال اخیر برای تولید گاز و مشتقات آن با پیشرفت های زیادی رو به رو شده است و همچنان اهداف زیادی را پی ریزی می کند. گاز سوز نمودن همه خودروها از مهمترین اهدافی است که در پی آن تلاش هایی نیز انجام شده است. 

تامین گاز نیروگاه های مختلف نیز یکی از بخش های مهم در این صنایع به شمار می رود. تامین گاز بخش های صنعتی کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تحقق آن تلاش های بسیاری انجام شده که تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. 

فرایند گازرسانی به ۴۰ درصد از روستاهای دور افتاده در کشور ما در  بین اهداف کلان این صنعت جای می گیرد. در سال های اخیر به بیش از ۹۰ درصد از کشور ما گاز رسانی انجام شده است؛ اما همچنان برای افزایش این نرخ تلاش می کنند. 

این صنایع برای مشارکت بیشتر در صنعت نفت و گاز جهانی نیز در تلاش هستند و راهکارهای بسیاری را امتحان کرده اند. در این خصوص انواع اشکال گاز طبیعی تولید شده که امکان حضور در عرصه های جهانی را بیشتر کرده است. 

واحدهای پالایشگاه NGL

اولین واحد این پالایشگاه، تاسیسات دریافت نام دارد. در این بخش تجهیزات بسیاری وجود دارد که بر اساس نوع مخازن بالا دست مدل آن ها تعیین می شود. در این واحد اولین خوراک پالایشگاه دریافت می شود و به صورت سه فازی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع جدا کننده ها به چاه تغذیه در واحد دریافت بستگی دارد. 

در این واحدها در صورت اختلاط نفت و گاز با هم، ابتدا این مواد را از هم تفکیک می کنند. فشار موجود در بین مواد نیز باید بررسی شود؛ در این فرایند برای همسان سازی میزان فشار از دستگاه کمپرسور استفاده می کنند. در واحد بعدی پالایشگاه شیرین سازی گاز انجام می گیرد. فرایند شیرین سازی گاز، مراحل مختلفی دارد. در این فرایند کلیه قوانین و مقررات زیست محیطی نیز رعایت می شوند. 

هزینه های ثابت و جاری در این فرایند به دقت مورد بررسی قرار می گیرند. حجم و اجزای تشکیل دهنده گاز ترش نیز از مهمترین فاکتورهایی است که در این فرایند بررسی می شود. نوع غلظت و ناخالصی های موجود در گاز نیز مد نظر قرار می گیرد. در طول این مرحله مشخصه های موجود در گاز شیرین نیز مورد توجه هستند. 

آشنایی با فرایند جذب شیمیایی و فیزیکی توسط حلال ها

برای شیرین سازی گاز ترش روش های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند که از مهمترین آن ها می توان به روش های شیمیایی و فیزیکی اشاره کرد. در روش شیمیایی، فرایند جذب توسط حلال ها انجام می شود. یکی از موثرترین روش ها در این فرایند، جداسازی گازهای شیمیایی و اسیدی است که از تماس گاز ترش با یک حلال انجام می گیرد. جذب فیزیکی حلال ها نیز برای شیرین کردن گاز از اهمیت خاصی برخوردار است. 

برای انجام جذب فیزیکی با استفاده از حلال ها نیاز به برقراری شرایط به خصوصی نیاز می باشد. در وهله اول میزان فشار گاز ترش مورد توجه قرار می گیرد؛ فشار این گاز نباید از ۳۴۵ پاسکال تجاوز کند. انتخاب گزینشی h2s نیز در این زمینه اهمیت دارد.

 ورود هیدروکربن های سنگین نیز در این فرایند کنترل می شود. میزان ورود هیدروکربن ها در گاز خوراک نباید خیلی زیاد باشد. برای اعمال حلال در فرایند فیزیکی به انرژی زیادی نیاز ندارند. این مسئله از مزایای استفاده از روش فیزیکی جذب به شمار می رود. در فرایند فیزیکی، امکان شیرین سازی گاز و خشک کردن آن به صورت همزمان نیز وجود دارد. برای این منظور وجود تجهیزات پیشرفته تر اهمیت دارد. 

کد آیسیک مرتبط با واحد پالایش گاز NGL

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
گاز طبیعی خام ۱۱۱۰۴۱۲۳۱۱
گاز طبیعی خام مایع شده ۱۱۱۰۵۱۲۳۱۲

 

کد تعرفه مرتبط با واحد پالایش گاز NGL

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
گاز طبیعی ۲۷۱۱۱۱
گازهای نفتی و سایر هیدروکربورهای گازی شکل. ۲۷۱۱

 

وضعیت واردات و صادرات واحد پالایش گاز NGL

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات واحد پالایش گاز NGL شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات واحد پالایش گاز NGL  تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات واحد پالایش گاز NGL به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی واحد پالایش گاز NGL اعلام می دارد. 

 

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی پالایشگاه

طرح توجیهی پتروشیمی

طرح توجیهی مایعات گازی NGL

طرح توجیهی پالایشگاه بنزین

طرح توجیهی دی کلرو بنزن

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس