طرح توجیهی پوست گیری و بسته بندی آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار
آجیل و خشکبار از جمله اقلام عمده مصرفی ایرانیان است که مردم بخصوص در روزهای پایانی سال درتکاپوی خرید آن هستند، هم اکنون علاوه بر نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در سراسرکشور، واحدهای صنفی این نیاز مردم را برآورده می کنند. بخش عمده نیاز آجیل و خشکبار ایام پرمصرف سال همچون شب یلدا و سال نو از تولید داخل تامین می شود و تنها در یک یا دو نوع قلم همچون بادام هندی و نوعی از بادام ) بادام آمریکایی ( بخش خصوصی اقدام به واردات میکند. در طرح توجیهی بسته بندی آجیل و خشکبار به بررسی همه جانبه این موضوع می پردازیم.

 خشکبار؛ همتراز فرش و ادبیات

فواید آجیل و خشکبار
بر اساس آخرین پژوهشها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمی در تامین سلامتی بدن ایفا میکنند. بر خلاف تصور عوام که فکر میکنند این قبیل مواد خوراکی فاقد ارزش غذایی هستند، باید گفت که این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامینهای آنتی اکسیدانی هستند. مطالعات نشان میدهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است. دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافتهاند که یک مکمل غذایی حاوی ۲۰۰میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان های پروستات، ریه و روده را در حدود ۵۰درصد کاهش می دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می کند.

این دانه های خوراکی سرشار ازفسفر هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه ها و اعصاب نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه های خوراکی می تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

آجیل و خشکبار معمولاً به میوه های دانه ای شکلی گفته می شود که روی درخت های شکوفه ای یا بوته ای مستقیم رشد می کنند و به صورت خام یا بو داده و خشک مصرف می شوند.

جدول۱-کد آیسیک طرح  پوست گیری و بسته بندی آجیل و خشکبار

کد آیسیک ۱۵۴۹۲۱۱۱

بخوانید طرح توجیهی چیست؟

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
با توجه به اینکه مصرف آجیل و خشکبار علی الخصوص در کشور ما از دیرباز مرسوم بوده و به نوعی با فرهنگ مردم آمیخته شده است به سختی می توان جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفت اما با تغیر ذائقه ها در نسل امروزی برخی گزینه ها ی خارجی جهت جایگزینی وجود دارد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
محصولات مورد بررسی جزء محصولات استراتژیک به حساب نمی آیند.

فواید مصرف خشکبار و آجیل

  • بهبود رشد و تقویت سیستم ایمنی: این مواد غذایی به علت داشتن عناصری مانند روی، آهن و … نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری، بهبود رشد و نمو و کم خونی دارند.
  •   پیشگیری از بیماری های قلبی و پایین آوردن کلسترول بدن: بعضی از انواع آجیل به علت دارا بودن اسیدهای چرب ضروری مفید، ویتامین E ،اسید فولیک و … احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش داده و همچنین نقش مهمی در تنظیم کلسترول خون بدن دارد.
  • پیشگیری از پوکی استخوان: کلسیم یکی از مواد معدنی مهم برای استخوان های بدن می باشد و در بعضی از انواع آجیل ها به میزان نسبتاً خوبی پیدا می شود. بنابر این مصرف آجیل برای افرادی که می خواهند در آینده به این بیماری مبتلا نشوند و به ویژه خانم ها بسیار مفید است.
  • انرژی زایی: آجیل و خشکبار دارای چربی زیاد از نوع خوب می باشند و به هیمن علت دارای انرژی زیاد هستند بطوریکه جزو تنقلات غذایی با ارزش محسوب شده و مصرف آنها در علم تغذیه برای کسب انرژی و نیرو توصیه شده است. مقدار انرژی حاصل از مغزها بیشتر از انرژی گوشت و شیر است. بنابراین برای افرادی که می خواهند افزایش وزن یا افزایش توده ی عضلانی داشته باشند (کودکان ، ورزشکاران) بسیار مفید است.

آجیل ها و بخصوص مغزها حاوی موادی مانند آهن، اسید چرب امگا ۳، لستین، کولین، روی، سلنیوم و … هستند که پس از ورود به بدن و جذب شدن باعث رفع خستگی، کاهش التهابات سینوزیت و همچنین افزایش .قدرت مغزی می شوند. می توان با افزودن یکی از مغزها در انواع غذا، میزان مفید بودن آن غذا برای رشد مغزی را بیشتر نمود

بررسی فنی و مهندسی محصول
در خصوص خشک کردن دانه هایی مانند پسته – ذرت – برنج – نخود فرنگی و دانه های نباتی. ماشین مواد را در مجاورت کانالهایی که از داخل آنها هوای داغ جریان دارد حرکت می دهد زیر کانالها ورقه مشبک است و هوا امکان ورود و خروج از آنها و عبور از لابلای مواد را نیز دارد. هوا از طریق مانفیلد ورودی داخل و پس از جذب رطوبت از طریق مانفیلد خروجی خارج می گردد. مواد پس از خروج از انتهای خشک کن از طریق یک مارپیچ قابل خروج یا در صورت نیاز به سیرکولاسیون قابل انتقال به یک بالابر قاشقکی جهت حمل مجدد به بالای خشک کن می باشد.

 

جدول ۲- خلاصه طرح

نام محصول طرح پوست گیری و بسته بندی آجیل و خشکبار
ظرفیت پیشنهادی طرح ۱۶۰۰ تن
موارد کاربرد غذایی
مواد اولیه مصرفی عمده آجیل و خشکبار خام
اشتغال زایی(نفر) ۱۹
میزان مصرف سالیانه یوتیلیتی آب(متر مکعب) ۱۲۰۰۰
برق(کیلو وات) ۲۹۲۰۰۰
گاز (متر مکعب) ۲۹۲۰۰
زمین مورد نیاز(متر مربع) ۴۰۰۰
 

 

زیربنا

 

تولیدی (متر مربع):

۶۰۰
اداری (متر مربع): ۳۰۰
انبار (متر مربع): ۷۲۰

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” دارای سابقه تهیه طرح توجیهی پوست گیری و بسته بندی آجیل و خشکبار است و آشنایی کاملی با بازار محصول، فرایندهای تولیدی، ریسک‌های مرتبط با پروژه دارد و لذا جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تهیه طرح‌های توجیهی به‌روز و کارآمد آمادگی خود را اعلام می‌نماید

 

مطالب مرتبط : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس