طرح توجیهی کربومر

این مقاله طرح توجیهی کربومر (Carbomer) است. در واقع، کربومر نام تجاری پلیمرهایی بر پایه پلی اکریلیک اسید با فرمول شیمیایی C3H4O2 است. این محصول نوعی پلیمر مصنوعی است که خاصیت تعلیق‌کنندگی، امولسیون کنندگی و غلیظ کنندگی دارد. این محصول پیوندهای عرضی و وزن مولکولی بالایی دارد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

کربومر، به صورت پودری سبک و سفید است که در صنایع آرایشی، بهداشتی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. غیر سمی بوده و خطری برای سلامت انسان ندارد. با این وجود، برخی از سازمان های جهانی، اظهار داشته اند که ممکن است این مواد، اثرات زیست محیطی نگران کننده ای داشته باشند.

خواص و ویژگی های کربومرها

به دلیل خاصیت غلیظ کنندگی پلی اکریلیک اسید، استفاده از این ماده در ترکیب فرمولاسیون محصول می تواند موجب ویسکوزتر شدن آن شود. در واقع، به کنترل غلظت، قوام و سیالیت محصول کمک می کند. همچنین، می تواند موجب بهبود توزیع ذرات جامد نامحلول در محصول نهایی شده و به تعلیق آنها کمک نمایند. در نتیجه، موجب تثبیت محصول شده و به ماندگاری بیشتر آن کمک می کند.

یکی دیگر از خواص کربومرها، خاصیت جذب آب آنها است. این مواد می توانند تا ۱۰۰۰ برابر، آب و اتانول در خود ذخیره کنند و به صورت یک ژل شفاف درآیند. از اینرو، موجب بهبود بافت و ظاهر محصول نهایی می شوند. این ماده به اشعه ماورابنفش حساس بوده و می بایست در کنار ژل کربومرها حتما از یک ترکیب جاذب UV استفاده نمود.

انواع کربومرها

به طور کلی، کربومرها بر اساس اجزای پلیمری یا مونومرها، وزن مولکولی، درجه ‌های مختلف تولید، شرایط تولید و پیوندهای عرضی، در سه گرید طبقه بندی می شوند:

  • کربومر ۹۴۱ (Carbomer 941 GE): گرید پزشکی.
  • کربومر ۹۳۴ (Carbomer 934 P): گرید داروهای خوراکی.
  • کربومر ۹۴۰ (Carbomer 940 GE): این نوع، یک گرید برای داروهای جلدی مانند انواع ژل ها و کرم ها است و با نام کربوکسی پلی متیلن (Carboxy Poly Methylene) نیز شناخته می شود.

اعداد ذکر شده، بیانگر وزن مولکولی ویژه و ترکیب پلیمری کربومرها هستند.

پودر و ژل کربومر یا پلی اکریلیک اسید

 

موارد مصرف محصول

همانطور که اشاره شد از کربومرها در لوازم آرایشی، بهداشتی و داروسازی استفاده می شود. از کربومر با گریدهای ۹۱۰، ۹۳۴، ۹۴۰، ۹۴۱ و P934 در محصولات آرایشی استفاده می شود. شما می توانید این محصول را در انواع محصولات زیر بیابید:

  • لوازم آرایشی مانند: لاک های ناخن، ماسک های صورت، ژل حالت دهنده، ضد آفتاب، رژ لب و انواع مرطوب کننده.
  • انواع لوازم بهداشتی مانند: اسکراب، شامپو، لوسیون، مواد شوینده و مایعات پاک کننده سطوح.
  • انواع داروها مانند: ژل های درمان آکنه، کرم دو چشم و محصولات ضد پیری.

علاوه بر این از پلی اکریلیک اسید در پوشش های ضد آب و ضد روغن، جوهرهای چاپ و … نیز استفاده می شود.

روش تولید پلی اکریلیک اسید

روش تولید پیشنهادی در طرح توجیهی کربومرها، روش پلیمریزاسیون رسوبی با رادیکال آزاد است. در این روش می بایست از یک حلال آلی استفاده شود که هر سه گروه مونومرها، آغازگرها و افزودنی ها را در خود حل نماید، اما نسبت به محصول پلیمری واکنش، حلال نباشد. بر اساس نتایج بدست آمده در صنعت، بنزن بهترین حلال برای تولید کربومرها است.

واکنش تولید کربومر با مخلوط کردن اجزای زیر آغاز می شود:

  • ۱۰۰-۱۵۰ قسمت اسید اکریلیک
  • ۲-۰٫۶ قسمت عامل آغازگر
  • ۲-۱٫۰ قسمت عامل اتصال عرضی
  • ۴-۱٫۲ قسمت عامل تثبیت کننده
  • ۷۸۰- ۹۷۰ قسمت حلال مخلوط.

تمام اجزا با یکدیگر به طور یکنواخت مخلوط می شوند. سپس مخلوط حاصل به یک واکنش ثابت اضافه می شود. پس از آن، در حالی که مخلوط هم زده می شود، نیتروژن و حباب زدن به مخلوط تزریق شده و گرمایش در حمام آب، انجام می شود. زمانی که دما تا ۵۰-۷۳ درجه سانتیگراد افزایش یافت، به مدت ۴-۸ ساعت در همان دما باقی می ماند و اجازه داده می شود تا واکنش انجام شود. پس از آن، مخلوط فیلتر شده، شسته شده و خشک می شود. در این روش محصول به دست آمده، به صورت پودری سفید و سبک خواهد بود.

پودر کربومر

 

کد آیسیک مرتبط با کربومر

هویت و اطلاعات کربومر یا پلی اکریلیک اسید در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع ISIC= International Standard Industrial Classification، که سالیان متوالی است مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح زیر است.

شرح محصول کد آیسیک ISIC
پلی اکریلیک اسید ۲۴۱۳۴۱۲۵۳۳

 

کد تعرفه گمرکی

کد تعرفه گمرکی یا Hs Code عددی ۸ تا ۱۰ رقمی است که اطلاعات و جزئیات محصول از قبیل مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن صادرات و واردات محصول، عوارض، حقوق گمرکی و مالیات کالا را در اختیار قرار می دهد. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران، کد گمرکی خاصی برای ارائه در طرح توجیهی کربومر تعریف نشده است؛ اما کدی که برای اکریلیک اسید و املاح آن تعریف شده است که به شرح زیر است:

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
اکریلیک اسید و املاح آن ۲۹۱۶۱۱۰۰

 

واردات و صادرات 

در این قسمت از طرح توجیهی کربومر، با توجه به اینکه برای کربومر به طور خاص کد گمرکی تعریف نشده است، نمی توان وضعیت بازار محصول را مورد بررسی قرار داد. اما برای تخمین میزان تقاضای نسبی، میزان واردات و صادرات اکریلیک اسید و املاح آن در طی سال های اخیر را در یک نمودار و جدول آورده ایم:

وضعیت واردات و صادرات اکریلیک اسید و ملاح

جدول میزان واردات و صادرات اکریلیک اسید و املاح آن

 

حداقل فضای لازم برای احداث

بر اساس محاسبات ما، پیش بینی می شود برای راه اندازی خط تولید پلی اکریلیک اسید با ظرفیت ۳ هزار تن، به زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع نیاز داشته باشیم.

ظرفیت تولید ۳،۰۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز ۶،۰۰۰ متر مربع
زیربنای کل ۳،۶۵۰ متر مربع

 

چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر و یا نگارش این طرح توجیهی به منظور ارائه به نهاد و بانکها دارید، میتوانید از طریق مسیر های ارتباطی با کارشناسان بهین صنعت یاب در ارتباط باشید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی آب شیشه شور و ضد یخ 

طرح توجیهی اکتان و مکمل سوخت 

طرح توجیهی کمک فنر 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس