معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در استان ایلام

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام از ظرفیت سرمایه گذاری این استان می گوید.

استان ایلام استانی که با عنوان عروس زاگرس شناخته می شود، استانی مملو از سرمایه های طبیعی و خدادادی است. این استان بکر و تا حدی محروم که در غربی ترین گوشه نقشه جغرافیایی ایران جا خوش کرده به جهت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی تا حدی مظلوم واقع شده است.

سرمایه گذاری در استان ایلام

تصویری کلی از استان ایلام

سرمایه گذاری در استان ایلام : استان ایلام با مساحتی کمتر از ۱/۴ مساحت کل کشور و جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر در گوشه غربی کشور واقع شده است. این استان از جنوب با خوزستان از شرق با لرستان و از شمال با کرمانشاه همسایه بوده و از سمت غرب دارای ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است. وجود مرز بین المللی مهران یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت این استان به منظور سرمایه گذاری در بخش های مختلف محسوب می شود.

به گزارش بهین صنعت یاب به نقل از فرصت امروز، نصیری در رابطه با اولویت های سرمایه گذاری استان ایلام در حوزه صنعت و معدن می گوید: وجود بازار بکر عراق و سایر کشورهای منطقه در مجاورت استان ایلام باعث شده که تولیدات صنعتی و بسیاری از طرح های صنعتی این استان برای صادرات به این مناطق، توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی ادامه می دهد: استان ایلام ظرفیت های بسیار ارزشمندی در صنایع پایین دست گاز، نفت و پتروشیمی دارد. طرح های بزرگی در این حوزه ها احداث شده و همچنین تعدادی هم در حال احداث است.

این مقام مسئول با بیان این جملات می افزاید: به دلیل وجود مرز بین المللی مهران با استان ایلام و وجود یک جمعیت ۲۰ میلیون نفری در مجاورت این مرز که نیازمند کالاهای تولیدی و صنعتی ایران هستند، سرمایه گذاری در هر زمینه ای در استان ایلام اقتصادی به نظر می رسد. این استان موقعیت ممتازی نسبت به سایر مرزهای ایران دارد که سرمایه گذاری را توجیه پذیر می سازد.

سرمایه گذاری در استان ایلام

 

صادرات بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری استان ایلام

نصیری با بیان اینکه شتاب توسعه در استان ایلام با روند سریع تری از سایر نقاط کشور در جریان است، می گوید: این استان به جهت سرمایه گذاری هایی که در حوزه احداث سدها، احداث راه ها و تونل ها، آباد کردن زمین های کشاورزی و احداث صنایع بزرگ مثل نفت، گاز و پتروشیمی انجام داده و همچنین وجود نیروی تحصیلکرده دانشگاهی در کنار پتانسیل های بالقوه ای که استان در زمینه دسترسی به بازار عراق و مسیر مناسب برای عتبات عالیات داشته موجب شده استان ایلام در آستانه یک تحول بزرگ قرار گیرد و توسعه شتابان آن نسبت به سایر استان ها مشخص باشد.

وی در رابطه با حجم صادرات استان ایلام می گوید: خروجی کل صادرات سال گذشته از مرز مهران حدود یک میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بوده که بیش از ۶۰۰میلیون دلار آن مربوط به صادرات استان ایلام بوده است. این صادرات به ترتیب بیشترین درصد را در حوزه مصالح ساختمانی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و میوه و تره بار داشته است.

پیش بینی می شود سهم صادرات استان ایلام تا پایان سال ۹۵ به ۷۴۰ میلیون دلار برسد. همچنین گفتنی است مجموع خروجی کالای صادراتی از استان تا پایان سال جاری به بیش از ۲میلیارد دلار می رسد.

 

پتانسیل استان ایلام برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت و گاز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام می گوید: من به عنوان کارشناس حوزه صنعت که بیش از ۲۰ سال در این حوزه فعال هستم معتقدم استان ایلام پتانسیل و مزیت های ارزشمندی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف دارد.

پیشنهاد من به سرمایه گذاران این است که در صنایع پایین دستی نفت و گاز، فرآوری مصالح ساختمانی و کانی های غیرفلزی با توجه به نیاز آتی بازار عراق و وفور گاز استان برای تأمین سوخت این واحدها به سرمایه گذاری در این استان اقدام کنند.

با توجه به اینکه زیرساخت های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بخش صنعت در شرف تکمیل شدن است به عنوان رئیس سازمان صنعت و معدن این استان این نوید را به سرمایه گذاران می دهم که اگر به دنبال مزیت هستند به سرمایه گذاری در استان ایلام روی آورند.

وی در رابطه با مهم ترین برنامه های استان برای سال های آینده می گوید: تکمیل زیرساخت های مورد نیاز صنعت، توسعه انبارها و سردخانه ها همچنین بهبود زیرساخت های تجاری و صادراتی از مهم ترین برنامه های استان است تا بتوانیم پتانسیل های استان را به فعلیت درآوریم.

طرح توجیهی معدنی

قطب سوم نفت و گاز کشور خواهیم شد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنعت، معدن و تجارت می تواند محور توسعه استان باشد، می افزاید: توسعه صنعت در استان با پتانسیل های نفت و گاز می تواند رونق و پویایی منطقه را به همراه داشته باشد و نباید فراموش کرد که در بخش نفت و گاز باید ظرفیت را به فعل برسانیم تا زمینه اشتغال فراهم شود.

نصیری همچنین در رابطه با حجم سرمایه گذاری های انجام شده در استان ایلام می گوید: چندین طرح صنعتی بزرگ مثل طرح تأسیس کارخانه فولاد با ظرفیت تولیدی ۲ هزار تن در سال، سیمان دهلران با ظرفیت یک میلیون تن، طرح توسعه پتروشیمی دهلران که بالغ بر یک میلیون تن در سال با سرمایه گذاری ۷ هزار میلیارد تومان برنامه ریزی شده و طرح های دیگری مثل تولید مفتول داخل لاستیک که یک طرح ۱۶۰ میلیارد تومانی است، ساخت سازه های فولادی مدرن، نوشابه های رژیمی از طرح های در دست اجرا در این استان هستند که امیدواریم تا پایان سال جاری عملیاتی شده و به مرحله اجرا و بهره برداری برسند. وی با بیان این جملات ادامه می دهد: در صورت عملیاتی شدن طرح های پتروشیمی، قطب سوم نفت و گاز کشور خواهیم

***

ویژگی های مهم استان ایلام

استان ایلام استانی که با عنوان عروس زاگرس شناخته می شود استانی مملو از سرمایه های طبیعی و خدادادی است. این استان بکر در غربی ترین گوشه نقشه جغرافیایی ایران جا خوش کرده است. ایلام از جنوب با خوزستان، از شرق با لرستان و از شمال با کرمانشاه همسایه است.

وجود مرز بین المللی مهران یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت این استان به منظور سرمایه گذاری در بخش های مختلف محسوب می شود. در زمینه صادرات، فرش ایلام جزو یکی از اقلام صادراتی این استان محسوب می شود که زبانزد جهانیان بوده و به آلمان و ایتالیا صادر می شود.

سرمایه گذاری در استان ایلام

استان ایلام همچنین به سبب دارا بودن ۴۲۵کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از مهم ترین کانون های صدور کالای ایرانی به عراق است. نزدیکی به شهرهای عراق، وجود امنیت کامل در مرز و استقبال تجار و بازرگانان از خروجی بین المللی مهران باعث شده این خروجی به مهم ترین معبر مراوده های صادراتی ایران ـ عراق تبدیل شود.

بازار تشنه عراق بیش از هر زمان دیگری نیازمند کالای ایرانی است و بخش خصوصی می تواند در بخش های خدمات، صادرات کالای غیرنفتی در استان ایلام سرمایه گذاری کند. این استان همچنین ظرفیت های بارزی را در حوزه گردشگری به واسطه برخورداری از یک میلیون و ۷۰۰هزار هکتار مرتع و جنگل داراست.

***

اولویت های سرمایه گذاری استان

بازار عراق مهم ترین پتانسیل تجاری غرب کشور است و سرمایه گذاری ایران در این بازار بسیار مهم است، چراکه زمینه ساز حضور پررنگ ایران در بازارهای کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی است و ایران این توانایی را دارد که نقش اول را در تجارت با این کشور ایفا کند.

سرمایه گذاری در استان ایلام

داشتن ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با کشور عراق که ۴۲۵ کیلومتر آن در استان ایلام قرار دارد علاوه بر پیش زمینه های ذهنی مثبت مردم عراق نسبت به کالاهای ایرانی همچنین قرابت فرهنگی و الگوهای مصرفی همسان شرایط بسیار مطلوبی را به وجود آورده تا بسیاری از مایحتاج موردنیاز عراق از مرزهای آبی و زمینی کشور تأمین شود و شرکت های پیمانکاری و تجاری بتوانند نقش اول را در فرآیند مبادله ای داشته باشند.

استان ایلام دارای ۱۱ درصد ذخایر گاز و ۴ درصد ذخایر نفت کشور است، سرمایه گذاری روی این بخش ها می تواند منجر به اشتغال و توسعه استان شود. سرمایه گذاری در توسعه گیاهان دارویی با توجه به ارزآوری و ارزش اقتصادی بالا از دیگر اولویت های سرمایه گذاری این استان محسوب می شود. طرح پرورش ماهی در قفس پشت سدهای استان از دیگر طرح های اجرا شده در این استان است که سرمایه گذاران می توانند در این زمینه ورود کنند.

انواع طرح توجیهی با بهترین بازده و کارایی را از ما بخواهید.

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس