نحوه نگارش و فرمت طرح توجیهی بنیاد برکت

در این مقاله میخواهیم به نحوه نگارش و فرمت طرح توجیهی بنیاد برکت بپردازیم پس تا پایان مقاله همراه ما باشید . بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ارايه‌ی الگويي كارآمد در جلب مشارکت سرمايه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، كارآفرينان بومي بسياري را در سراسر كشور تشويق به سرمايه‌گذاري در اين مناطق كرده است.

این بنیاد عام المنفعه با سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم که کمتر مورد حمایت بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند و به واسطه شرایط نامناسب زیرساختی، که از سایر استان‌ها عقب‌تر هستند، مورد حمایت بنیاد برکت قرار می‌گیرند تا این مناطق نیز به رشد مطلوبی برسند.

توانمند سازی کارآفرینان با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار از اهداف اصلی بنیاد برکت می‌باشد، این بنیاد با مدلی مختص به خود در طرح های اقتصادی مناطق محروم کشور فعال است.

  • نحوه مشارکت بنیاد، در طرح توجیهی بنیاد برکت

مدل مشاركت بنياد بركت، مدلي انحصاري و مخصوص است كه تا به حال در ايران اجرا نشده است و بر خلاف بانك‌ها كه سيستم قرض‌دهي يا وام را دارند، به كسي وام نمي‌دهد. مدلی مشاركتي است و كاملا شريك مي‌شود. نوع مشاركت نيز كاملا بر اساس اصول مالي خرد شكل گرفته است. يعني اصول مالي خرد امتزاج منابع سرمايه‌اي شريك و منابع سرمايه‌اي بنياد بركت به علاوه‌ي مقاديري از وام بانكي كه در عرف مالي منابع غير سرمايه‌اي گفته مي‌شود، حجم كل سرمايه يك طرح را تشكيل مي‌دهد.

بنياد بركت حداكثر 49 درصد در پروژه‌هاي كارآفريني مشاركت مي‌كند و 51 درصد مابقی در اختيار كارآفرين بومي است؛ چرا كه به باور بنیاد كسي كه طرح و ايده را به منظور تجاري‌سازي وارد بنياد بركت مي‌كند، بهترين شخص براي اداره‌ی آن مجموعه است.

البته از طرفي بنیاد كم‌تر از 33 درصد هم مشاركت نمي‌كند زيرا مي‌خواهد يك صندلي هيئت مديره را در اختيار داشته باشد، لذا ميزان مشاركت بنیاد بین 33 تا 49 درصد متغيير است.

  • مبنای گزینش پروژه‌ها در طرح توجیهی بنیاد برکت

اولين مسئله اين است كه طرح از لحاظ اقتصادي توجيه‌پذير باشد. زیرا اگر طرحی فاقد توجیه اقتصادی باشد در دراز مدت با شکست روبه رو می‌شود و افرادی که شاغل آن مجموعه بودند بیکار می‌شوند که این موضوع با هدف اشتغال پایدار متضاد است و اهداف این سازمان محقق نخواهد شد.

بنابراین تیم اقتصادی بنیاد، تنها طرح‌هایی که از توجیه اقتصادی برخوردارند را می‌پذیرد و برای تائید این اصل تنها طرح‌هایی که، توسط شرکت‌های عضو کانون مشاوران سرمایه گذاری و مورد تائید بانک‌ها باشند را می‌پذیرد.

يكي ديگر از ملاك‌هاي بنیاد براي انتخاب پروژه اين است كه طرح بايد منطبق بر مزيت‌هاي منطقه باشد. مثلاً در جنوب كشور ممكن است طرح شيلات مزيت نسبي منطقه‌اي ساحلي باشد، و كشاورزي يا دامداري در مناطق ديگر مزيت نسبي براي پروژه‌ها محسوب شوند. از سويي ديگر، هدف غايي بنیاد محروميت‌زدايي از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌ یافته کشور است و لذا پروژه‌هاي مورد گزينش بايد در چنين مناطقي واقع شده باشند.

از دیگر ویژگی‌های شیوه و مدل سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در طرح‌های اقتصادی، پرهیز از تصدی‌گری و استفاده کامل از توان سازمان‌های غیر دولتی، عام‌المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح به کارآفرین بومی، است. همچنین این بنیاد انعطاف در تعامل با شرکا و سرعت در تصمیم‌گیری و اقدام و توجه کامل به شاخص‌های اشتغال‌زایی طرح، را مورد توجه قرار می‌دهد.

فرمت طرح توجیهی بنیاد برکت

طرح توجیهی بنیاد برکت فرمت خاص خود را دارد برای دانلود فایل مربوطه کلیک نمائید.

شرکت بهین صنعت یاب ارئه دهنده ی انواع خدمات مطالعه بازار و نگارش طرح توجیهی

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب در لیست مشاوران مورد تایید بنیاد برکت جای دارد و تاکنون پروژه های زیادی را به موفقیت به اتمام رسانده است، این مجموعه امید دارد با گسترش دامنه سرمایه‌گذاری و اثربخشی این بنیاد در طرح‌های اقتصادی بطور روز افزون، به توسعه و بهبود شرایط معیشتی، ارتقای کیفیت زندگی مردم در مناطق محروم کمک نماید.

 

3 دیدگاه

  1. صدیف درکیا گفت:

    سلام خسته نباشین کارها وطرههای بنیاد برکت بسیار خوب هستن وافراد زیادی موفق شدن دراین طرح ها. ولی متاسفانه من خیلی وقته دنبال ای طرح هستم که بتوانم طرح خود را اجرایی کنم وبه علت نداشتن شغل ودرامد کافی موفق به انجام این کار نشدم دوست دارم با بنده همکاری کنید چون دستم از هر جا کوتاه ممنون.

  2. حسین هوشنگی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    بنده مدیرعامل شرکت با مسئولیت محدود ثبت شده ارسال ۱۳۸۳ تهران هستم ، با ارائه ی طرح توجیهی و اخذ جواز تاسیس تولید جعبه های بسته بندی مقوایی در زون سلولزی شهرک صنعتی جدید ساوه ۲۵۰۰ متر مربع زمین خریداری کردیم و اقدام به اخذ مجوز ساخت از شرکت شهرکها صنعتی استان مرکزی نمودیم .
    خواستم بدونم امکان مشارکت بنیاد برکت برای ساخت و راه اندازی وجود داره ؟ تعداد اشتغال دائم پیش بینی شده در فاز اول ۲۰ نفر می‌باشد
    تشکر از لطف شما

    • trek8500 گفت:

      با سلام
      لطفاً ابتدا موضوع پروژه فوق را با کارشناسان واحد سرمایه گذاری و مشارکت بنیاد برکت مطرح بفرمایید و در صورت تایید اولویت از سوی آن بنیاد، جهت ادامه مراحل و راهنمایی های بیشتر با کارشناسان این مجموعه مهندسی مشاور تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس