سرمایه گذاری خارجی

ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی

ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی به عنوان یکی از مهم ترین پارامترها در افزایش رونق اقتصادی کشور های گوناگون شناخته می شود.

وجود ظرفیت‌های بالقوه در اقتصاد ایران مساله‌ایست که همواره بر سر آن بحث‌های زیادی شده‌است و بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حال سوال این است با وجود پتانسیل بالا در اقتصاد ایران چرا هنوز نتواسته‌ایم جایگاه مناسب در اقتصاد را کسب کنیم و هنوز اقتصادی بیمار در ایران حاکم است. به طوریکه شاخص‌های عینی گویای شکاف بالایی بین ظرفیت‌های بالقوه و عملکردها در ایران می‌باشد.

یکی از شاخص‌های مقایسه‌ای بین عملکردها و ظرفیت بالقوه، بررسی شکاف شاخص‌های اصلی اقتصاد بر اساس جمعیت و وسعت سرزمین می‌باشد. که متاسفانه در ایران شکاف قابل توجهی بین سهم تولید ناخالص داخلی، صادرات و مجموع تجارت جهانی با شاخص وسعت سرزمین وجود دارد. در حالیکه در سایر کشورهای رقیب و نوظهور این چنین نمی‌باشد.

 
ردیف شاخص سهم از جهان
(درصد)
شکاف از منظر
وسعت سرزمینی
عدد مطلق
(جهانی)
عدد مطلق
(ایران)
 1  جمعیت (میلیون نفر) 1 7800 78
2 وسعت سرزمین
(میلیون کیلومتر مربع)
 1.1 149 1.65
3 GDP به قیمت اسمی
(میلیارد دلار)
0.54 0.56- 78000  415
4 GDP به قیمت برابری خرید
(میلیارد دلار)
 1.18  0.08  108000  1280
5 صادرات (با نفت)
(میلیارد دلار)
 0.36  0.74- 237000 86.5
6 صادرات (بدون نفت)
(میلیارد دلار)
 0.13 0.97-  237000  32
7 تجارت خارجی
(میلیارد دلار)
 0.65  0.45-  4500  150

با بهترین راهکار های جذب سرمایه گذار خارجی در این مقاله آشنا شوید.

برای رفع شکاف‌ها و فاصله‌ها با سایر کشورهای نوظهور و رقیب باید در صدد فعلیت بخشیدن به ظرفیت‌های بالقوه کشور بود که اهمیت و ضرورت جذب سرمایه گذار خارجی را دو چندان می کند. اما برای فعلیت بخشیدن آن، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مناسب نیاز است.

ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی و راهکارهای مربوط به آن

یکی از راهکارهای عمده جهت پوشش شکاف‌ها و افزایش تولید ملی و سرانه صادرات، مشارکت بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که یکی از ضرورت‌های رشد و توسعه اقتصاد ملی، جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌باشد. از آثار عمده و اساسی  ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد می‌توان به: توسعه صنایع نوین، انتقال تکنولوژی، انتقال توانمندی‌های سازمانی، حضور در زنجیره ارزش جهانی و… اشاره کرد.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در بین 141 کشور که توسط آنکتاد انجام شده، شکاف 60 طبقه‌ای بین ظرفیت‌های بالقوه و عملکرد در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران، دیده می‌شود. طبق آمار، رتبه ظرفیت بالقوه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران 51 و 54 در حالیکه رتبه عملکرد ایران 110 می‌باشد و شکاف قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود. همچنین بانک جهانی محور اصلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در حوزه‌های؛ نفت، انرژی، خودروسازی و دارویی قرار داده است.

در هر کشوری اصلی‌ترین عامل جذب سرمایه‌ها امنیت و ثبات اقتصادی و این موضوع می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. امید است با رفع تحریم‌ها و برداشتن موانع برسر اقتصاد ایران، شاهد تعامل اقتصادی بیشتر بین ایران و بین‌الملل باشیم چرا که در عصر جدید رشد اقتصادی صورت نمی‌گیرد مگر در تعامل بین‌الملی و برون‌گرایی.


شرکت “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” با تخصص در تهیه انواع طرح توجیهی جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و همچنین تهیه طرح‌های توجیهی آمادگی خود را اعلام می‌نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس