طرح توجیهی تولید غذای آبزیان

معرفی محصول
غذای آبزیان شامل غذاهای خشک ، مرطوب و تر می باشد. غذاهای خشک، رطوبتی بین ۷-۱۳درصد دارند. ساخت، حمل و نقل و نگهداری آنها نسبتا ساده بوده و به راحتی می توان آنها را در استخرهای بزرگ توزیع کرد. سایر مزایای اینگونه غذاها شامل امکان خرید عمده و نگهداری مواد این گونه غذاها، قابلیت انتخاب مواد اولیه گوناگون با مشخصات غذایی ویژه، امکان کنترل کیفیت، هزینه پایین و برنامه ریزی برای تولید غذا، ضریب تبدیل پایین و حجم کم می باشد. غذاهای خشک را می توان در اندازه های مختلف که مناسب نیازهای ویژه هر مرحله از رشد گونه ها با تغییر جیره غذایی در مراحل مختلف تولید کرد. همچنین تولید غذای خشک این اجازه را می دهد که غذاهای مخصوصی مانند غذاهای دارای داروهای خاص مثل آنتی بیوتیک های مختلف مخصوص کنترل انتشار هرگونه بیماری (خوراک درمانی) و یا غذاهای دارای انواع هورمونها و افزودنی های مجاز دیگر، برای بوجود آوردن افراد تک جنس یا افزایش رشد جلو انداختن زمان رسیدگی جنسی و بلوغ در ماهی و میگو تولید کرد. غذاهای خشک را می توان با استفاده از مواد اولیه خشک و هم با مخلوطی از مواد اولیه خشک و مرطوب که به قدر کافی عمل آوری و خشک شده باشند تهیه کرد. غذاهای خشک را می توان بصورت آرد، پلت، دانه دانه (گرانول)، ورقه ای و غیره تولید کرد که البته در تغذیه آبزیان در ایران از روش پلت غذایی خشک استفاده می شود.

نام و کد آیسیک محصول
متداول ترین طبقه بندی و دسته بندی در فعالیت های اقتصادی همان تقسیم بندی آیسیک است و طبق تعریف عبارت است از: طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین المللی فعالیت های اقتصادی. کد آیسیک غذای آبزیان مطابق جدول ذیل می باشد:

جدول۱-کدهای آیسیک مرتبط با تولید غذای آبزیان

ردیف شرح کد کد آیسیک
۱ غذای آبزیان ۱۵۳۳۱۱۲۱

بخوانید طرح توجیهی چیست؟

توضیح موارد مصرف و کاربرد
غذادهی شامل تامین غذای اضافی یا مصنوعی مورد نیاز جانور پرورشی است. این نوع غذا طبیعی نمی باشد و در استخر رشد می نماید. غذای مصنوعی شامل یک نوع ماده خام مثل سبوس برنج یا تفاله بادام زمینی، ترکیب ساده ای از مواد، و یا فرمول پیچیده ای است که بوسیله دست یا ماشین مخلوط شده اند. تغذیه با غذای مکمل، تولید را در استخر افزایش می دهد. یک غذای کامل همانطور که از نامش پیداست، بایستی تمام نیازمندی های غذایی جانور را تامین کند. ارائه غذای مکمل می تواند نیازهای غذایی آبزی را تامین نماید. با عنایت به مطالب ذکر شده موارد کاربرد این محصول برای جاگزینی غذاهای طبیعی است که در حوضچه های پرورش ماهی کاربرد دارد.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
کالای جایگزین برای این محصول استفاده از غلات در جیره غذایی و یا غذاهای زنده می باشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با عنایت به اینکه سرانه مصرف ماهی در دنیا بین ۱۳تا ۱۴کیلوگرم برآورد شده است، لذا اهمیت تولید غذای آبزیان جهت پرورش ماهی بیشتر به چشم می خورد. لذا تولید این محصول با کیفیت هرچه بیشتر و ضریب تبدیل کمتر بر اهمیت بیشتر آن می افزاید.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
کشورهای مصرف کننده عبارتند از ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، افغانستان و تاجیکستان.
کشورهای تولیدکننده عبارتند از آلمان، انگلستان، فرانسه، دانمارک، چین، امارات، تایلند، شیلی و ایالات متحده.

شرایط صادرات
صادرات این محصول محدودیتی ندارد، ولیکن باید موارد بهداشتی آنرا رعایت نمود و دارای مجوز بهداشت جهت صادرات باشد.

اطلاعات مربوط به سرمایه ثابت طرح
سرمایه ثابت به آن دسته از دارائی ها اطلاق می شود که طبیعتی ماندگار داشته و در جریان عملیات واحد تولیدی از آنها استفاده می شود. این دارائی ها شامل زمین، ساختمان، وسایل نقلیه، ماشین آلات تولید، تأسیسات جانبی و … می باشد که در ادامه برخی از آنها برای واحد تولیدی غذای آبزیان محاسبه می شود.

 

جدول ۲- خلاصه طرح

نام محصول غذای آبزیان
ظرفیت پیشنهادی طرح ۲۱۰۰ تن
موارد کاربرد جهت تغذیه ماهیان و دیگر آبزیان
مواد اولیه مصرفی عمده پودر ماهی، نشاسته، آرد غلات، ملاس و ..
میزان مصرف سالیانه یوتیلیتی آب (متر مکعب) ۳۵۰۰
برق (کیلو وات) ۶۷۵۰۰
گازوئیل (لیتر) ۵۴۰۰۰۰
زمین مورد نیاز (متر مربع) ۳۷۰۰
 

 

زیربنا

 

تولیدی (متر مربع):

۹۳۰
انبار (متر مربع): ۲۵۰
خدماتی و اداری غیره (متر مربع): ۲۰۰

 

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران، جهت ارائه طرح توجیهی با کیفیت، مستند و قابل دفاع آمادگی خود را اعلام می دارد. جهت یاری رساندن به متقاضیان عزیز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. بهین صنعت یاب همواره در تلاش است هر روز رضایت مشتریان عزیز از این مجموعه بیشتر شود.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید غذای حیوانات خانگی 

طرح توجیهی تولید رب 

طرح توجیهی پرورش ماهی خاویاری

طرح توجیهی تولید انواع سس 

 طرح توجیهی گاوداری

طرح توجیهی تولید انواع سوسیس و کالباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس