طرح توجیهی تولید مبلمان

در دهه های اخیر، صنعت تولید مبلمان، روندی رو به رشد داشته است. در بسیاری از کشورها از جمله در ایران، این صنعت موجب رشد اقتصادی گردیده است. در طرح توجیهی تولید مبلمان، سعی کرده ایم فرایند تولید مبلمان و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

هدف ما از تهیه طرح توجیهی تولید مبلمان، بررسی فنی، میزان سرمایه گذاری و بازار فروش آن است. همان طور که می دانید، استفاده از چوب و تولید فرآورده های چوبی، قدمتی طولانی منطبق با تاریخ بشریت دارد. در دهه های اخیر، صنعت مبلمان و مصنوعات چوبی، با تکنولوژی و پیشرفت های صنعتی، سیری رو به رشد داشته تا این که امروزه، صنعت چوب و تولید مبلمان، به یکی از شاخه های مهم صنعتی تبدیل شده است. در دهه های اخیر در ایران، شرایط برای رشد و توسعه این صنعت فراهم گردید و تولیدات سنتی مبلمان و مصنوعات چوبی، به سوی صنعتی شدن حرکت کرد و موجب رشد اقتصادی گردید. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه با طرح توجیهی تولید مبلمان همراه باشید.

معرفی محصول

تغییر در سبک زندگی، بسیاری از جنبه های زندگی از جمله طراحی دکوراسیون منازل را تحت تأثیر قرار داده است. در گذشته، دکوراسیون خانه ها شامل فرش و پشتی می شد، اما امروزه تصور خانه ای بدون مبلمان کمی غیر منتظره است. استفاده از مبلمان در طراحی منزل، علاوه بر ایجاد آسایش و راحتی، موجب زیباتر شدن دکوراسیون آن هم شده است. تنوع در طراحی و سبک دکوراسیون، طرح ها و مدل های متفاوتی را در تولید مبلمان پدید آورده؛ به طوری که امروزه انواع مبلمان راحتی، مبل کلاسیک، مبل استیل و… را شاهد هستیم. انتخاب هر طرح بستگی به سلیقه و نوع دکوراسیون منزل دارد.

مواد اولیه برای تولید مبلمان

مواد اولیه برای تولید انواع مبلمان به شرح زیر است:

  • چوب و اسکلت مبل: بدون شک اولین و مهم ترین مواد برای تولید مبل، چوب و ساخت اسکلت مبل از آن است. برای تولید مبل بیشتر از چوب روسی، ام دی اف و نئوپان استفاده می شود. سپس به وسیله دستگاه تراش داده و منبت کاری می شود.
  • یراق آلات: در صنعت تولید مبلمان، یراق آلات از لحاظ کارایی و کاربردی که دارند به یراق قطعاتی و یراق تزئینی تقسیم می شود. یراق قطعاتی، مواد و قطعاتی مانند پایه و چرخ، دستگیره، لولا، چسب، اسپری، سوزن و … را شامل می شود. یراق تزئینی که برای ظریف کاری و اعمال تکنیک های هنری به کار می رود،  شامل گل میخ، منگوله، نوار، سرمه و… را شامل می شود.
  • فوم: به عنوان حایل، بین چوب و روکش مبل به کار می رود و در انواع پلی فوم و فوم سرد و گرم در بازار وجود دارد.
  • روکش مبل: سطح رویی مبل را تشکیل می دهد و ممکن است از جنس پارچه، چرم و… باشد.

انواع چوب در صنعت تولید مبلمان

برای تولید و ساخت انواع مبلمان، استفاده از چوب و فرآورده های آن نیازی ضروری است.

چوب راش

این چوب، به رنگ کرم مایل به قرمز و بسیار مقاوم است و به دلیل سختی زیادی که دارد، مانع آسیب حشرات و قارچ ها به آن می شود. علاوه بر چوب راش ایرانی، چوب راش وارداتی هم داریم که بیشتر از کشورهای شمالی از جمله آذربایجان و گرجستان وارد ایران می شود و از کیفیت خوبی برخوردار است.

چوب روس

چوب روسی از کشور روسیه وارد می شود و به رنگ سفید است. این چوب به دلیل ترک های کمتری که دارد و به دلیل قابلیت سمباده خوردن و پیچ خوری خوب، از چوب های مناسب در صنعت مبل سازی است.

چوب گردو

چوب گردو خاکستری مایل به قهوه ای سوخته است و ریزبافت ها و نقوش زیبایی دارد. این چوب از استحکام و دوام بالایی برخوردار است و در برابر فشارهای وارده بسیار مقاوم است. سختی و تلخی این چوب مانع از خورده شدن آن توسط حشرات چوب خوار می شود.

چوب توسکا

این چوب در ایران فراوان است. با این که این چوب نسبتاً کم دوام است، اما در مقابل رطوبت، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و به دلیل قابلیت رنگ پذیری و ابزار خوری خوبی که دارد از جمله چوب های رایج در صنعت تولید مبلمان است.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید مبلمان

تعرفه گمرکی(harmonized system)، یک کد هشت رقمی متشکل از چهار بخش دوگانه، برای شناسایی کالا و تعیین جایگاه آن در ترخیص می باشد. مواردی که در تعیین این عدد  نقش دارند، عموماً دارای معیارهای پیچیده است و در کشورهای مختلف به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

یکی از معیارهایی که در ایران در تعیین این رقم تأثیر دارد، میزان تولید داخلی آن کالا در کشور است.

شرح تعرفه

 

شماره تعرفه
مبلهای فلزی از  انواعی که در دفاتر کار مورد استفاده قرار میگیرند ۹۴۰۳۱۰۰۰
مبلهای فلزی غیر از مبلهای آهنگری سنتی ۹۴۰۳۲۰۹۰
مبلهای چوبی از انواعی که در دفاتر کار مورد استفاده قرار میگیرند ۹۴۰۳۳۰۰۰
مبلهای صنایع دستی (خراطی ، معرق ، خاتم و منبت و ….) ۹۴۰۳۶۰۱۰
سایر مبلهای چوبی بغیر از صنایع دستی ۹۴۰۳۶۰۹۰

 

وضعیت واردات و صادرات مبلمان

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات مبلمان به شرح زیر است:

نمودار وضعیت واردات و صادرات مبلمان به تفکیک سال

 

جدول وضعیت واردات و صادرات مبلمان به تفکیک سال

مراحل تولید مبلمان

  1. ساخت کلاف و اسکلت مبل

ابتدا پس از انتخاب چوب مناسب، الوارها وارد بخش نجاری شده و در اندازه های مورد نیاز برش می خورد. سپس طرح و اسکلت مورد نظر ساخته می شود.

  1. مرحله رنگ کاری

بعد از مرحله ساخت کلاف، قسمت های مورد نیاز، رنگ کاری می شود و از پلی استر مات یا براق برای ثبات رنگ و زیباتر شدن آن استفاده می شود.

  1. برش پارچه و خیاطی

برش پارچه و خیاطی، مرحله بعدی برای تولید مبل است. انتخاب پارچه مناسب و شیک، در ایجاد ظاهر زیبا و جذابیت مبل بسیار مؤثر است.

  1. رویه کوبی

رویه کوبی، مهم ترین و سخت ترین مرحله تولید مبلمان است. برای رویه کوبی از فوم و اسفنج استفاده می شود. تسمه کشی، فنرکشی، گذاشتن فوم و اسفنج روی کلاف و در آخر، کشیدن و تنظیم پارچه روی آن از مراحل رویه کوبی است.

قطب های اصلی تولید مبلمان در ایران

در حال حاضر تهران، به عنوان بزرگترین قطب تولید و تجارت مبلمان در ایران شناخته می شود. علاوه بر آن صنعت مبلمان در شهرهایی نظیر اصفهان، مشهد، تویسرکان و ملایر رشد و توسعه قابل توجهی داشته است.

امروزه تولید مبلمان به صنعت مهمی تبدیل شده است. این محصول در ایران، بازار گسترده ای یافته است و از این نظر، بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خواهد داشت. در این طرح توجیهی تولید مبلمان، تلاش کردیم زیرساخت های لازم برای راه اندازی تولید مبلمان را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه نیاز به بررسی کامل و تهیه طرح توجیهی معتبر دارید کافیست با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس