طرح توجیهی رزین

در واقع، به هر ماده چسبناک مصنوعی یا طبیعی که قابلیت سخت شدن داشته باشد، رزین گفته می شود. ما در این طرح توجیهی، گزارشی مبتنی بر مطالعات امکان سنجی تولید رزین اپوکسی را ارائه خواهیم داد. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

انواع رزین اپوکسی، از جمله رزین های مصنوعی هستند که از دو بخش رزین و سخت کننده تشکیل شده اند. این ماده علاوه بر چسبندگی بسیار زیاد، استحکام کششی، فشاری و خمشی عالی ای نیز دارد. سایر ویژگی های فوق العاده این ماده عبارتند از:

  • مقاومت حرارتی بسیار بالا
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • عایق الکتریکی
  • مقاومت شیمیایی عالی در برابر اسیدها، بازها و چربی
  • تنوع رنگی زیاد

انواع رزین اپوکسی

بر اساس نوع هاردنر (سخت کننده) رزین های اپوکسی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • رزین های اپوکسی با هاردنر پلی آمین

هاردنر پلی آمین متداول ترین سخت کننده مورد استفاده در انواع رزین اپوکسی است. در ساختار شیمیایی این ماده از دو گروه آمین (NH2) استفاده شده است و در مواردی استفاده می شود که پخت رزین در دمای اتاق انجام می شود. این گروه از رزین های اپوکسی انعطاف پذیری و مقاومت شیمیایی بالاتری دارند.

از جمله کاربردهای مختلف این گروه از رزین های اپوکسی می توان به کامپوزیت های صنعتی، کفپوش های صنعتی و پوشش های محافظ در سطوح مختلف، اشاره نمود.

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید رزین اپوکسی

 

  • رزین های اپوکسی با هاردنر پلی آمید

انواع رزین اپوکسی با هاردنر پلی آمیدی در مقایسه با رزین اپوکسی با هاردنر پلی آمین غلظت بالاتری داشته و برای سخت شدن به حرارت نیاز دارند. اغلب از این دسته از رزین های اپوکسی برای ساخت قطعات تزئینی چوب و رزین و جواهرات استفاده می شود.

واحدهای تولیدی فعال در زمینه تولید رزین اپوکسی

در حال حاضر، کارگاه ها و کارخانه های تولیدی داخلی متعددی در زمینه تولید انواع رزین اپوکسی فعالیت می کنند. در جدول زیر می توانید آمار و اطلاعات این واحدهای تولیدی که برای ارائه در طرح توجیهی رزین تهیه شده است را مشاهده نمایید:

 

شرح محصول استان های فعال در این زمینه ظرفیت تولید سالانه
رزین اپوکسی استر قزوین، مرکزی، گیلان، البرز ۲،۸۰۰ تن
رزین اپوکسی مایع سمنان، منطقه ویژه اقتصادی، قزوین، قم ۶،۵۰۰ تن
رزین اپوکسی جامد سمنان، اصفهان، آذربایجان شرقی، منطقه ویژه اقتصادی، قم ۸،۰۰۰ تن
رزین اپوکسی آب پایه الکترودیپوزیشن تهران ۸،۰۰۰ تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی رزین

در این قسمت از طرح توجیهی رزین، می بایست کدهای آیسیک ISIC، ارائه شود. این کدها، کدهای هویت و اطلاعات VCM در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع هستند. کد آیسیک تعریف شده برای انواع رزین اپوکسی به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
رزین های اپوکسی به اشکال ابتدایی ۲۴۱۳۴۱۲۳۵۸
رزین اپوکسی استر ۲۴۱۳۵۱۲۳۵۹
رزین اپوکسی مایع ۲۴۱۳۵۱۲۳۶۰
رزین اپوکسی جامد ۲۴۱۳۵۱۲۳۶۱
رزین اپوکسی آب پایه الکترودیپوزیشن ۲۴۱۳۵۱۲۵۲۸

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید رزین اپوکسی

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی رزین اپوکسی

در این قسمت می بایست کدهای گمرکی مرتبط با طرح توجیهی رزین اپوکسی ارائه شود. کد تعرفه گمرکی یا Hs Code 8 تا ۱۰ رقمی، اطلاعات صادرات و واردات محصول را در اختیار ما قرار می دهد. این اطلاعات شامل مجاز بودن و یا نبودن صادرات و واردات محصول، عوارض و حقوق گمرکی و مالیات می شود. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران برای انواع رزین اپوکسی، کد گمرکی زیر تعریف شده است:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
انواع رزین های اپوکسی ۳۹۰۷۳۰

 

واردات و صادرات انواع رزین

در این قسمت از طرح توجیهی رزین، می بایست وضعیت بازار محصول مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه رزین‌های اپوکسید با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰ و زیر مجموعه آن یعنی رزین اپوکسی به شکل گرانول و یا فلس (رزین اپوکسی) با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰۲۰ را بررسی خواهیم کرد.

بیشترین حجم واردات انواع رزین اپوکسی با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰ از مبدا جمهوری کره با ۴۱% از حجم کل واردات این محصولات است. بیشترین صادرات این محصولات نیز به کشور ترکیه با ۷۳ درصد از حجم کل صادرات این دسته محصولات است. علاوه بر این، بیشترین حجم واردات رزین اپوکسی به شکل گرانول و یا فلس (رزین اپوکسی) با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰۲۰، از مبدا کشور چین با ۴۷% از حجم واردات این محصول است؛ اما در مقابل، این محصول صادرات از مبدا ایران ندارد.

صادرات و واردات رزین‌های اپوکسید با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰ در ایران در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷ را می توانید در نمودارها و جداول زیر مشاهده نمایید:

نمودار واردات و صادرات رزین‌های اپوکسید با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

جدول واردات و صادرات رزین‌های اپوکسید با کد تعرفه ۳۹۰۷۳۰ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید رزین اپوکسی

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی کارگاه تولید رزین اپوکسی با ظرفیت تولید ۱،۰۰۰ تن انواع رزین اپوکسی در سال، به زمینی به مساحت ۷،۰۰۰ متر مربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی رزین آورده شده است:

 

ظرفیت تولید سالیانه ۱،۰۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز ۷،۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۲،۲۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۲۷ میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی ۳۰  نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات ۱۵ میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا ۳۵ درصد

 

* ارقام فوق تقریبی بوده و برای محاسبه دقیق سرمایه ثابت و اولیه، به تحقیقات و مطالعات گسترده تری نیاز است. همچنین، هزینه نیروی انسانی، بهره برداری، حامل های انرژی و تعمیر و نگهداری تجهیزات و … نیز می بایست در این طرح توجیهی، بررسی شوند و در این خلاصه طرح آورده نشده است.

 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل تولید طرح توجیهی رزین دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح تولید لوازم آرایشی 

طرح توجیهی دستمال مرطوب

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی روغن گیبرکس

طرح توجیهی روغن خوراکی

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس