طرح توجیهی مهمانسرا

مقاله پیش رو خلاصه طرح توجیهی مهمانسرا است که توسط کارشناسان بهین صنعت یاب تهیه و گردآوری شده است. مهمانسرا در واقع، نوعی خوابگاه و یکی از انواع اقامتگاه های مسافرتی مقرون به صرفه است که نسبت به هتل ها، امکانات کمتری داشته و عمده خدمات شان، ارائه اتاق برای خواب است. از سوی دیگر، مهمانسراها نسبت مسافرخانه ها در سطح بالاتری قرار دارند و برخلاف مسافرخانه ها که دارای سرویس های بهداشتی عمومی هستند، هر اتاق در مهمانسرا، دارای یک سرویس بهداشتی است؛ به همین سبب نیز قیمت آنها نسبت به مسافرخانه ها کمی بالاتر است.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

از آنجایی که ایران کشوری توریستی با جاذبه های طبیعی و تاریخی به حساب می آید، می توان نتیجه گرفت که احداث و راه اندازی مهمانسرا و مهمانپذیر توجیه اقتصادی خوبی خواهد داشت. همچنین، اقامتگاه های ارزان قیمت مانند مهمانسراها و مهمانپذیرها در تمام ایام سال مراجعه کننده خواهند داشت. حتی در برخی از ایام سال، تعداد مراجعین بسیار بالاتر از حد پیش بینی شده خواهد بود.

انواع مهمانپذیر و مهمانسرا

انواع مهمانسرا و مهمانپذیر

به طور کلی، مهمانسرا و مهمانپذیرها، را می توان به دو گروه تقسیم نمود:

  • دسته اول، در واقع، خانه های شخصی هستند که به اقامتگاه تبدیل شده اند.

در این دسته از انواع مهمانسرا و مهمانپذیرها، مالک خارج از مهمانسرا اقامت دارد و در نتیجه اتاق، تنها خدماتی است که به شما ارائه می دهند. در این نوع اقامتگاه ها، کارهایی از قبیل پخت و پز، تمیز کردن اتاق و سرویس های بهداشتی، شستن لباس و … به عهده خود مسافر است و تمام امکاناتی که برای یک اقامت کوتاه مدت لازم است مانند وسایل پخت و پز, وسایل شست و شو و … را در اختیارتان قرار می دهند.

  • دسته دوم مهمانسرا و مهمانپذیرهای غیر اختصاصی هستند.

خدماتی که در این دسته از انواع مهمانسرا و مهمانپذیرها ارائه می شود تا حدودی شبیه خدماتی است که در هتل ها ارائه می شود؛ اما با کیفیت به مراتب کمتر. از جمله خدماتی که این نوع مهمانسرا و مهمانپذیرها ارائه می دهند، می توان به اتاق مبله با تخت خواب، سیستم تهویه مناسب، آب گرم و سرد، تلویزیون و غذا در رستوران اشاره نمود.

انواع مهمانپذیر و مهمانسرا

 

بهترین موقعیت برای تاسیس و راه اندازی اقامتگاه و مهمانسرا

همانطور که اشاره شد، تقریباً تمام نقاط ایران به دلیل موقعیت گردشگری خوبی که دارد، می تواند مکان مناسبی برای احداث یک اقامتگاه مسافرتی باشد. اما برخی از این مناطق، برای تاسیس و راه اندازی مهمانسرا و مهمانپذیر مناسب ترند و سودآوری بالاتری دارند. از جمله این مناطق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شهرهای زیارتی مشهد و قم، با توجه به حجم سالانه بالای زائران و مسافران، اولین گزینه مناسب برای راه اندازی انواع مهمانسرا و مهمانپذیرها هستند.
  • کلان شهرهای تاریخی توریستی مانند اصفهان، شیراز و تبریز نیز با توجه به حجم گردشگران سالانه بسیار بالا، مقصد مناسبی برای راه اندازی انواع مهمانسرا و مهمانپذیرها هستند.
  • همچنین، شهرهای ساحلی در شمال و جنوب ایران نیز از جمله گزینه های مناسب برای راه اندازی یک مهمانسرا هستند.
  • از سوی دیگر، شهرهای استراتژیک مانند تهران، بنادر بازرگانی و مناطق آزاد تجاری که مقصد فعالان اقتصادی هستند نیز از جمله گزینه های مناسب برای احداث مهمانسرا هستند.
  • و در آخر پیشنهاد ما شهرهای کوچک عبوری است که تعداد مسافران عبوری بالایی دارند. از جمله این شهرها می توان به شهرهای استان های مرکزی اشاره نمود.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی انواع مهمانسرا و مهمانپذیر

در واقع، هدف اصلی در این طرح توجیهی مهمانسرا، درآمدزایی بیشتر است و برای این منظور می بایست رضایت و بالطبع آن، مدت زمان اقامت مسافران و گردشگران را افزایش داد. یکی از مهمترین عواملی که موجب ماندگاری بالاتر مسافران می شود، نوع و کیفیت تجهیزات و خدماتی است که ارائه می شود. همچنین، تجهیزات مورد استفاده به لحاظ فنی می بایست دارای بالاترین کیفیت و استانداردها باشند.

به طور کلی تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مهمانسرا و مهمانپذیر به دو دسته تقسیم می شود:

  • تجهیزات رستورانی

تجهیزات رستورانی مورد نیاز برای طرح توجیهی مهمانسرا شامل وسایل آشپزخانه از جمله گاز، مایکروفر، یخچال، چرخ گوشت، ظروف پخت و پز، ظروف سرو غذا و … می شود.

  • تجهیزات رفاهی

تجهیزات رفاهی مورد نیاز برای طرح توجیهی مهمانسرا نیز شامل سرویس خواب، تشک، پتو و بالش، سرویس مبلمان، تلویزیون، کمد، فرش، صندلی، کولر، ست کامل سرویس بهداشتی و حمام و … می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی انواع مهمانسرا و مهمانپذیر

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مهمانسرا و مهمانپذیر

بر اساس اینکه مهمانسرا اختصاصی یا غیر اختصاصی باشد، هزینه ها و بودجه اولیه برای راه اندازی مهمانسرا و مهمانپذیر متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، قسمت اعظم سرمایه اولیه صرف خرید تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری از مهمانسرا خواهد شد. منطقی ترین راه برای احداث مهمانسرا، خرید زمین و ساخت و ساز است. اما اگر بخواهیم هزینه ها و بودجه مورد نیاز اولیه را کاهش دهیم می توانیم ساختمانی قدیمی، اما طبق استانداردهای تعریف شده اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خریداری و یا اجاره نماییم. در این صورت هزینه اولیه کمتر از مقدار پیش بینی شده خواهد بود.

به طور کلی، بر اساس محاسبات انجام شده برای راه اندازی مهمانسرا و مهمانپذیر با ظرفیت پذیرش 100 نفر در روز، پیش بینی می شود به زمینی به مساحت 2،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی مهمانسرا را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت پذیرش مهمان 100 نفر در روز
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 2،000 مترمربع
زیربنای کل 1000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 8.9 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
وام و تسهیلات بانکی 7.2 میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی 12 نفر
بازگشت سرمایه 4.5 سال
بازده داخلی در سال مبنا 27.47 درصد

 

* آمار و ارقام فوق تقریبی بوده و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای برآورد دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به تحقیقات جامع تر و گسترده تری نیاز است.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی گردشگری 
طرح توجیهی دهکده سلامت 

طرح توجیهی سفره خانه سنتی 

طرح توجیهی هتل ریزورت 

طرح توجیهی گردشگری ساحلی

طرح توجیهی مجتمع گردشگری

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس