طرح توجیهی هتل بوتیک

مقاله پیش رو ” طرح توجیهی هتل بوتیک ” است؛ هتل بوتیک ها، اقامتگاه های مسافرتی کوچک اما بسیار لوکسی هستند که ظاهری مدرن و خاص دارند. سبک معماری و چیدمان منحصر به فرد این اقامتگاه ها، موجب متمایز شدن آنها با سایر هتل ‌ها می شود و علاوه بر این، تنوع طراحی در اتاق های هتل بوتیک ها موجب شده است که گردشگران و توریست های بیشتری به این نوع اقامتگاه ها جذب شوند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

رویکرد طراحی فضاهای داخلی در بوتیک هتل ها مختلف و متنوع است؛ اما به طور کلی، هتل بوتیک ها با رویکردهای تاریخی و فرهنگی بنا می شوند. ایران بسترهای تاریخی و فرهنگی متنوع و بسیاری دارد و بنابراین، پتانسیل بسیار خوبی برای جذب توریست و گردشگر دارد. از آنجایی که هتل بوتیک ها نیز در بین گردشگران جایگاه ویژه ای دارند، آینده پر رونقی را می توان برای این نوع اقامتگاه ها متصور بود. در نتیجه، این طرح توجیهی و به طور کلی، راه اندازی یک هتل بوتیک، توجیه اقتصادی و سودآوری بالایی خواهد داشت.

طرح توجیهی هتل بوتیک

 

ویژگی های منحصر به فرد هتل بوتیک

به طور معمول یک اقامتگاه مسافرتی باید این شش ویژگی را داشته باشد تا در دسته بوتیک هتل ها قرار بگیرد:

  • بوتیک هتل ها وسیع نیستند و اغلب آنها بیشتر از 10 و کمتر از 100 اتاق دارند. البته، این نکته را نیز باید متذکر شویم که هر اقامتگاهی که کمتر از 100 اتاق داشته باشد، هتل بوتیک نبوده و این تنها معیار برای تشخیص نیست.
  • بوتیک هتل ها ظاهر بسیار متفاوت، خلاقانه، مدرن و خارق العاده دارند؛ اغلب آنها فضای پویا و زنده با حسی هنری و خلاقانه دارند، از بروزترین و مدرن ترین تجهیزات و دکوراسیون ها در آنها استفاده شده است و از مبلمان های پرزرق و برق خبری نیست.
  • مهمترین وجه تمایز هتل بوتیک ها این است که پذیرای حیوانات خانگی هستند؛ اغلب هتل ها و اقامتگاه های مسافرتی قوانین سفت و سختی در مورد پذیرش حیوانات خانگی دارند، اما در بوتیک هتل ها از ورود حیوانات خانگی جلوگیری نمی شود.
  • هدف از احداث بوتیک هتل ها، حفظ میراث فرهنگی محلی منطقه است؛ اغلب در بخش های مرکزی شهری واقع شده اند و معرف فرهنگ منطقه هستند. سردر و نمای هتل بوتیک ها باید با فرهنگ و ساختار شهری آن منطقه هماهنگ باشد.
  • در بوتیک هتل ها، با انواع غذاهای محلی از مهمانان پذیرایی می شود؛ این مورد نیز در راستای معرفی فرهنگ محلی است. در هتل بوتیک ها دیگر از غذاهای مدرن خبری نیست و طبق فرهنگ غذایی منطقه از مهمان ها پذیرایی خواهد شد.
  • بوتیک هتل ها گرچه وسعت کمی دارند، اما می تواند امکانات و تجهیزاتی در حد یک هتل پنج ستاره را ارائه دهد. ممکن است متعلق به یک هتل زنجیره ای باشند و یا درون هتلی بزرگ و لوکس واقع شده باشد یا به طور مستقل فعالیت کند.

راه اندازی انواع هتل بوتیک

 

بهترین موقعیت برای تاسیس و راه اندازی هتل بوتیک

همانطور که اشاره شد، ویژگی بارز بوتیک هتل ها این است که معرف تاریخ و فرهنگ محلی منطقه هستند؛ در نتیجه بهترین موقعیت برای اجرای طرح توجیهی هتل بوتیک، موقعیت ها و مکان هایی است که از قدمت تاریخی برخوردار باشند یا به نوعی با یک شخصیت برجسته تاریخی ارتباط داشته باشند. شهرهایی مانند یزد، اصفهان، تبریز، کندوان و … از جمله شهرهایی هستند که مکان های مناسبی برای احداث یک هتل بوتیک هستند.

از سوی دیگر، مکان مورد نظر باید از نظر سبک معماری و زیبایی شناختی ارزشمند باشد، به همین سبب باید بوتیک هتل ها را در مناطق لوکس شهری یا مناطق فرهنگی شهرها بنا نمود.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک هتل بوتیک منحصر بفرد

قبلا نیز اشاره کردیم که بوتیک هتل ها از نظر ارائه خدمات می توانند در حد یک هتل پنج ستاره باشند؛ در نتیجه، در طرح توجیهی هتل بوتیک، باید به این موضوع توجه ویژه تری داشت. تجهیزات و مبلمان استفاده شده در این نوع اقامتگاه ها اغلب شخصی سازی شده و در عین حال مقرون به صرفه هستند. در نتیجه برای طراحی یک مبلمان و دکور خاص باید اقدام کرد. همچنین، برای جذب بیشتر گردشگران می بایست فضای محیطی را با طراحی فضای داخلی و خارجی، نورپردازی و تزئینات خاص، منحصر به فرد و جذاب نمود.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی هتل بوتیک

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی هتل بوتیک

با توجه به اینکه بوتیک هتل مورد نظر به طور مستقل راه اندازی می شود و یا قسمتی از یک هتل لوکس است، هزینه ها و سرمایه مورد نظر متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به اندازه، موقعیت و مکان جغرافیایی، امکانات و تجهیزات و شرایط بازار منطقه می تواند هزینه ها و سودآوری متفاوتی داشته باشد.

اما به طور کلی، بر اساس محاسبات انجام شده برای راه اندازی هتل بوتیک با ظرفیت پذیرش 100 نفر در روز، پیش بینی می شود به زمینی به مساحت 2000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی هتل بوتیک را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت پذیرش مهمان 100 نفر در روز
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 2000 مترمربع
زیربنای کل 2500 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 14.2 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
وام و تسهیلات بانکی 11 میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی 6 نفر
بازگشت سرمایه 5 سال
بازده داخلی در سال مبنا 30.4 درصد

 

* ارقام فوق به صورت تقریبی و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. به منظور برآورد دقیق تر سرمایه و هزینه های مورد نیاز، به مطالعات و تحقیقات جامع تر و گسترده تری نیاز است.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی هتل سنتی

طرح توجیهی گردشگری 
طرح توجیهی دهکده سلامت 

طرح توجیهی سفره خانه سنتی 

طرح توجیهی هتل ریزورت 

طرح توجیهی گردشگری ساحلی

طرح توجیهی مجتمع گردشگری

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس