طرح توجیهی هتل سنتی

از جمله مجوزهای جدیدی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر می شود، طرح توجیهی هتل سنتی است و به همین علت به بررسی آن می پردازیم. هتل ها و اقامتگاه های سنتی، دسته ای از اقامتگاه های مسافرتی هستند که با الهام گرفتن از المان های سنتی منطقه مورد نظر، احداث شده اند. علاوه بر این، این بناها به بخشی از جاذبه های گردشگری آن منطقه نیز تبدیل شده اند. به عنوان مثال در ایران، خانه هایی با سقف های شیروانی، ما را به یاد منطقه شمالی کشور می اندازد. در حالیکه خانه های خشتی ما را به یاد مناطق مرکزی و جنوبی کشور می اندازند. اغلب هتل های سنتی، خانه ها، باغ ها و کاروانسراهای قدیمی هستند که تغییر کاربری داده اند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

آیا طرح توجیهی هتل سنتی سودآور است؟ قطعاً، بله! امروزه اغلب گردشگران و توریست ها تمایل دارند در هتل ها و اقامتگاه های سنتی اقامت کنند و در نتیجه، بازسازی و مرمت بناها و معماری ایران قدیم، به شرطی که تقلیدی ناشیانه نباشد، توجیه اقتصادی داشته و سودآوری بالایی نیز خواهد داشت؛ همانند اقامت گاه هایی در اصفهان و کاشان و نظیر آن.

طرح توجیهی هتل سنتی

اقدامات اولیه برای راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی

به طور کلی، برای راه اندازی اقامتگاه سنتی به منظور ارائه در طرح توجیهی هتل سنتی، به سه شیوه می توان عمل نمود:

  • مرمت خانه های قدیمی

یکی از ارزانترین شیوه های راه اندازی اقامتگاه سنتی مرمت خانه های قدیمی است. بسیاری از خانه های قدیمی و سنتی درگیر فرسودگی شده اند و نیاز به بازسازی و مرمت دارند. این فرایند شامل تعمیر سازه، ترمیم نما، مرمت و بازسازی فضاهای داخلی، تعمیر و تعویض تاسیسات فرسوده و سایر فعالیت های مربوط می شود.

در مرمت خانه های قدیمی و راه اندازی اقامتگاه های سنتی، تلاش خواهد شد که جزئیات تاریخی سازه مانند طرح ها و نقوش فضاهای داخلی، درب ها و پنجره ها، به همان شکل و ترکیب قدیمی حفظ شود. اما در مقابل، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، اینترنت، تجهیزات بهداشتی و امکانات آشپزخانه به فضای خانه اضافه خواهد شد.

  • احیای خانه های تاریخی

خانه های تاریخی بخشی از فرهنگ و تمدن گذشتگان هستند و اغلب به عنوان یک جاذبه توریستی به شمار می آیند. احیای این خانه ها شامل بازسازی عناصر تاریخی بنا با در نظر داشتن حفظ جزئیات معماری با استفاده از مواد سنتی و قدیمی می شود. به عنوان مثال حفظ و ترمیم سقف های چوبی، دیوارها و نماهای سنگی، طراحی دیوارها و نقوش طاقی ها با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی را شامل می شود.

در احیای خانه های تاریخی و راه اندازی اقامتگاه های سنتی، به دلیل حفظ ماهیت تاریخی بنا، تنها تجهیزات بومگردی از جمله مبلمان و سرویس خواب سنتی، نورپردازی های محیطی، تجهیزات پذیرایی به فضا اضافه خواهد شد.

  • تبدیل خانه های محلی به اقامتگاه های سنتی

یکی دیگر از شیوه های راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی، تبدیل خانه های محلی به اقامتگاه سنتی و بوم گردی است. در این روش نقشه و طراحی فضاهای داخلی تغییر داده شده و تجهیزات بوم گردی افزوده و شرایط رفاهی بهبود خواهد یافت. در این شیوه سعی می شود المان های سنتی و فرهنگی منطقه به شیوه باورپذیر به سازه افزوده شود.

احیای بناهای تاریخی به منظور راه اندازی هتل سنتی

 

بهترین موقعیت برای تاسیس و راه اندازی اقامتگاه و مهمانسرا

ایران، موقعیت گردشگری بسیار خوبی دارد و هر منطقه ای می تواند مکان مناسبی برای احداث یک هتل سنتی یا اقامتگاه بومگردی باشدغ اما برخی از این مناطق، برای احداث و راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی مناسب تر است و سودآوری بالاتری دارد. از جمله بهترین مناطق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شهرهای تاریخی مانند اصفهان، کاشان، خرم آباد و … سالانه میزبان گردشگران بسیاری هستند. با توجه به بافت تاریخی، این نوع شهرها مکان های مناسبی برای راه اندازی اقامتگاه سنتی هستند.
  • شهرهای ساحلی شمال و جنوب ایران نیز با توجه به فرهنگ ها و سنت های متنوع و جذاب، گزینه های مناسبی برای راه اندازی اقامتگاه سنتی هستند.
  • طبیعت غرب و شرق کشور نیز مخاطبان خاص خود را دارد و احداث اقامتگاه سنتی در این مناطق می تواند سودآوری مناسبی داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی انواع اقامتگاه های سنتی

به طور کلی تجهیزاتی که در طرح توجیهی هتل سنتی به آن نیاز خواهیم داشت، به دو دسته تقسیم می شود:

  • تجهیزات رستورانی

با توجه به سنتی بودن این نوع اقامتگاه ها، نیازی به تجهیزات رستورانی مدرن و پیشرفته نیست. این تجهیزات شامل وسایل آشپزخانه از جمله گاز، یخچال، ظروف پخت و پز و سرو غذا می شود.

  • تجهیزات رفاهی

تجهیزات رفاهی اقامتگاه های سنتی با توجه به اقلیم و فرهنگ منطقه انتخاب خواهد شد. این تجهیزات شامل سرویس خواب، سرویس مبلمان، ست کامل سرویس بهداشتی و… می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی

سرمایه و هزینه مورد نیاز برای راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله اینکه مکان مورد نظر برای احداث اقامتگاه خانه ای قدیمی است و یا بنایی تاریخی، میزان خرابی و بازسازی فضای مورد نظر چقدر است و … . اما به طور کلی، بر اساس محاسبات انجام شده برای راه اندازی هتل و اقامتگاه سنتی با ظرفیت پذیرش 25 نفر در روز، پیش بینی می شود به زمینی به مساحت 500 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی مهمانسرا را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت پذیرش مهمان 25 نفر در روز
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 500 مترمربع
زیربنای کل 1،000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 20 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
وام و تسهیلات بانکی 11 میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی 8 نفر
بازگشت سرمایه 4.5 سال
بازده داخلی در سال مبنا 32.34 درصد

 

* آمار و ارقام فوق تقریبی بوده و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای برآورد دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به تحقیقات جامع تر و گسترده تری نیاز است.

 

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی گردشگری 
طرح توجیهی دهکده سلامت 

طرح توجیهی سفره خانه سنتی 

طرح توجیهی هتل ریزورت 

طرح توجیهی گردشگری ساحلی

طرح توجیهی مجتمع گردشگری

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس