مزایای استقرار در شهرک صنعتی

مزایای استقرار در شهرک صنعتی

مزایای استقرار در شهرک صنعتی

استقرار واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی برای سرمایه گذاران مزایای قابل ملاحظه‌ای دارد، از اینرو در این مطلب سعی کرده‌ایم اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کاهش هزینه‌های عمومی ناشی از استفاده از منابع آب متمرکز و شبکه‌های برق و گاز و تلفن و فاضلاب و تصفیه خانه اختصاصی ارائه خدمات پیمانکاری جزء از سوی واحدهای بزرگ به تولیدگنندگان کوچک مجموعا موجبات تمایل مسئولان و مدیران برای استقرار سازمان یافته واحدهای تولیدی را فراهم می‌سازد و از همه مهمتر جلوگیری از تداخل غیر ضرور بافت های مسکونی و تجاری شهری با بافت صنعتی اسباب رویکرد به اجتماع سامان یافته کارخانجات و صنایع را به دنبال داشته است. استقرار جمعی واحدهای تولیدی از محاسن زیادی از جمله جلوگیری از هدر رفتن اراضی زراعی، حفظ محیط زیست، کاهش زمان ساخت و ساز صنعتی و حضور هر چه سریعتر در بازار رقابتی کالاها را بدنبال دارد.

شهرک صنعتی منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکزشدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده است. هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار ناشی از فعالیت‌های صنعتی، بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد.

شهرك‌هاي صنعتي مكان‌هايي هستند داراي محدوده و مساحتي معين كه براي ساماندهي واحدهاي صنعتي، پژوهشي، خدماتي و فن‌آوري ايجاد گرديده كه واگذاري اراضي آن به متقاضيان و نيز حدود شرايط و چگونگي اجراي آن برعهده مديران شهرك‌هاي صنعتي مي باشد؛ شرکت های صنعتی مکلفند از طریق واگذاری عین یا منفعت اراضی تحت اختیار خود سرمایه اولیه پرداختی دولت را جبران نمایند . انتقال قطعی اراضی به صاحبان واحد های صنعتی موکول به اخذ پروانه بهره برداری است.

طراحی شهرک‌های صنعتی به گونه‌ای است که ضمن رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی از قابلیت سرمایه‌گذاری در اغلب رشته‌های صنعتی برخوردار می‌باشد. همچنین تاسیسات زیربنایی لازم برای امر تولید و امکان ارائه خدمات فنی مهندسی و مشاوره‌ای در آنها صورت گرفته است.

  • مزایای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی به شرح زیر می‌باشد:

وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری ها موظفند جهت تشویق واحدهای صنعتی برای انتقال کاربری اراضی تحت مالکیت واحدهای صنعتی را که در محدوده قانونی شهرها قراردارند و جهت نوسازی به شهرک‌های صنعتی مصوب انتقال می یابند بهکاربری مسکونی، تجاری و یا اداری تغییر دهند.

:: تهیه زمین مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی با توجه به مکانیابی و طراحی انجام شده مطابق با اصول فنی و مهندسی و آخرین روش‌های شهرک سازی

:: عدم نیاز به کسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمان‌های متعدد از قبیل محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی، آب، برق و امور اراضی، میراث فرهنگی، خاک‌شناسی، ثبت‌، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی و …

:: مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها

:: ایجاد شرایط لازم به منظور هم افزایی صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

:: فراهم شدن بستر مناسب برای ایجاد شبکه‌ها و خوشه‌های مرتبط به یک صنعت در محدوده شهرک‌ها و نواحی صنعتی

:: استفاده از خدمات نرم‌افزاری (فنی، مهندسی، مدیریتی و …) مراکز خدمات فناوری و کسب و کار

:: ارائه خدمات رایگان در زمینه صدور مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار واحدهای صنعتی

:: کاهش هزینه های سرمایه گذاری به دلیل استفاده از خدمات مشترک ساماندهی شده توسط شهرک‌های صنعتی از جمله تصفیه خانه فاضلاب.

:: امکان اجاره و خرید کارگاه‌های کوچک آماده و پیش ساخته بمنظور تسریع در بهره‌برداری و اشتغال‌زایی

:: پرداخت نقد و اقساط هزینه‌های حق بهره‌برداری (انتفاع) از تاسیسات

:: برخورداری از برخی معافیت‌های مالیاتی

:: استقرار در زمین طراحی شده برای فعالیت صنعتی ومطابق با استاندارد های فنی

:: بهره‌مندی از تاسیسات زیر بنایی (آب، برق، گاز، تلفن، تصفیه خانه، فاضلاب و…) طراحی شده برای صنایع

:: صدور رایگان وقت پروانه احداث بنا

 



فرآیند تخصیص زمین در شهرک های صنعتی

1- مراجعه به شرکت شهرکهای صنعتی استان و دریافت اطلاعات مربوط به شهرک‌های صنعتی استان از واحد برنامه ریزی و امور تولیدی

  • 2- ارائه جواز تاسیس صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا یکی از سازمان‌های ذیربط و همچنین ارائه کپی شناسنامه و کپی کارت پایان خدمت برای اشخاص حقیقی و برای اشخاص حقوقی، کپی اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس شرکت، آگهی ثبت شرکت و کپی شناسنامه اعضای هئیت مدیره شرکت

     

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، آمادگی خود را جهت اخذ جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌دارد.

 

دیدگاه ها بسته شده است

صحبت با کارشناس