طرح توجیهی بسته بندی سبزیجات

در یک تعریف کلی تمام محصولات کشاورزی و باغی به جز محصولات درختی و غلات را سبزیجات می‌گویند؛ در واقع سبزیجات انواعی از گیاهان علفی بوده که بخش‌های مختلف آن‌ها نظیر ساقه، برگ، ریشه، غنچه، پیاز، میوه، غده و یا دانه آن‌ به شکل‌ خام، پخته، پودر، کنسروی و یا یخ‌زده مورد مصرف انسان‌ها قرار می‌گیرد. با بررسی طرح توجیهی بسته بندی سبزیجات همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

ارزش غذایی سبزیجات بسیار بالا است، تا جایی که این گروه از مواد غذایی را می‌توان جزء دسته غذاهای اصلی محسوب کرد. مقادیر و نوع مواد معدنی در انواع سبزیجات و صیفی‌جات با یکدیگر تفاوت دارد؛ به طور مثال در سبزی‌هایی نظیر گشنیز، شلغم، گوجه‌فرنگی، کاه و یا نخودفرنگی می‌توان مقادیر زیاد کلسیم را مشاهده نمود. در مقابل سبزیجاتی دیگر مانند هویج، اسفناج، گل‌کلم، خیار، گوجه‌فرنگی و یا کاهو حاوی فسفر بیشتری هستند‌.

 

خسارت های بعد از برداشت میوه ها و سبزی ها پیش از این که به دست مصرف کنندگان برسد، ۲۰ تا ۵۰% در نوسان است. به طور طبیعی، رطوبت میوه ها و سبزی ها ۷۰ تا ۹۵% متغییر و رطوبت متعادل حدودا بالای ۹۸% می باشد. نگهداری سبزی ها در شرایط عادی جوی، موجب خشک شدن سریع آنها شده و در نهایت پیری و پژمردگی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین هدف اصلی بسته بندی میوه ها و سبزی ها، حفاظت محتویات درون بسته در طول زمان ذخیره سازی، حمل و توزیع در برابر فساد داخلی بوده که ممکن است این عمل فیزیکی، شیمیایی یا زیستی بیولوژیکی باشد. بسته بندی می تواند در مرحله تولید، فرآوری و یا در مراکز توزیع صورت پذیرد، گرچه این امر عمدتاً در مراحل پایانی زنجیره تولید، ذخیره، بازاریابی و یا توزیع انجام می گیرد، با این حال هنوز هم در سالم تحویل دادن محتویات بسته، از تولید به مصرف، نقش مهمی را ایفا می کند.

بسته بندی به صورت نگهداری محصولات یا اقلام محصور در کیسه، جعبه، فنجان، سینی، قوطی، تیوب، بطری، یا هر ظرف دیگری که عمل‌کردهایی همانند جلوگیری از آلودگی، حفاظت و یا مراقبت و سهولت در انتقال و جابجایی را در بر می گیرد، تعریف می شود. بسته بندی سبزیجات از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که سالانه در کشورهای در حال توسعه نظیر کشورمان، ۲۵ الی ۴۰ درصد از محصولات سبزی و صیفی از بین می‌روند و این بدین معنی است که یک چهارم تا نصف محصولات تولیدی به دلیل فسادپذیری پس از برداشت از بین می‌روند و هرگز به دست مصرف‌کننده نمی‌رسند. به طور کلی مرحله بسته بندی باعث افزایش مدت زمان نگهداری میوه جات و سبزیجات می شود.

نقش بسته بندی در حفظ و ماندگاری

با استفاده از یک مانع فیزیکی در اطراف محصول، می توان راه خروج رطوبت را مسدود کرد و از تبخیر آب محصول جلوگیری نمود. این روش ساده با بستن محصول در یک ورقه غیر قابل نفوذ نسبت به آب، یا گذاشتن آن در کارتن یا جعبه انجام می گیرد.

چیدن سبزیها و میوه ها در جعبه یا کارتن در کنار هم، راه نفوذ و جریان هوا را در بین آنها سد می کند و بدین وسیله سرعت تبخیر کاهش می یابد. بسته بندی محصول، حتی در یک کیسه توری، از تماس هوا با سطوح به هم چسپیده جلوگیری کرده، مانع تبخیر می شود.

تأثیر بسته بندی در کنترل تبخیر، بستگی به نفوذپذیری بسته نسبت به رطوبت دارد. موادی که برای بسته بندی محصولات کشاورزی بکار می رود، تا حدی نسبت به بخارآب نفوذپذیرند. قابلیت نفوذ کیسه های پلی اتیلنی کمتر از کاغذ و مقواست. این کیسه ها برای بسته بندی تره بار وسیله مناسبی هستند. کاغذ و مقوا با وجود نفوذپذیری زیاد، در کاهش تبخیر مؤثرند. باید دانست که بسته بندی از چریان هوا در اطراف محصول جلوگیری نموده مانع انتقال حرارت و خنک شدن آن می شود.

انواع بسته بندی سبزیجات

بسته بندی وکیوم:دستگاه بسته بندی وکیوم با استفاده از پمپ مخصوص هوای داخل کیسه های پلاستیکی را تخلیه نموده و گازهای نگهدارنده را به داخل آن تزریق می نماید که به میزان چشمگیری در افزایش عمر ماندگاری میوه و سبزیجات تاثیرگذار می باشد.

 

 

 

ویژگی های بسته بندی وکیوم

  1. بسته بندی وکیوم می تواند سبزیجات را تازه نگه دارد، از خراب شدن سبزیجات جلوگیری کرده و رنگ، عطر، طعم و ارزش غذایی آنها را حفظ کند.
  2. بسته بندی تحت خلا همچنین باعث مقاومت در برابر فشار و گازهای اضافی شده و نگهداری و ذخیره سازی آن را برای مدت طولانی امکان پذیر می کند. به طور موثر از خرد شدن و تغییر شکل غذا جلوگیری کرده و میوه ها و سبزیجات را تازه نگه می دارد.
  3. با استفاده از مواد بسته بندی خاص و فن آوری و شرایط سختگیرانه بسته بندی، می توان از کاهش وزن سبزیجات، از بین رفتن طعم و مزه و آلودگی های ثانویه جلوگیری کرد.
  4. گاز داخل کیسه بسته بندی سبزیجات از بین می رود و عملیات استریلزاسیون تسریع می یابد، در نتیجه از انبساط گاز و پارگی ظرف بسته بندی جلوگیری می شود.

 

بسته بندی پیلوپک یا بالشتی (دو سر دوخت): دستگاه بسته بندی پیلوپک به صورت اتوماتیک کیسه های بالشتکی شکل نایلونی را تولید کرده و به وسیله دستگاه تاریخ زن روی آن تاریخ تولید را چاپ می کند. در این روش بسته بندی مواد غذایی با سرعت بالا و بسیار سریع انجام می شود. مقاومت و استحکام کافی باعث شده تا این روش یک شیوه خوب برای بسته بندی انواع سبزیجات محسوب شود.

ویژگی بسته بندی پیلوپک:

  1. بسته بندی بالشتی می تواند هر نوعی از سبزیجات را بسته بندی کند. هم میتواند با سینی باشد و هم بدون آن.
  2. به صورت اتوماتیک کیسه های بالشتکی شکل را تولید کرده و به وسیله دستگاه تاریخ زن روی آن تاریخ تولید را چاپ می کند. در این روش بسته بندی سبزیجات با سرعت بالا و بسیار سریع انجام می شود.
  3. در این روش بسته بندی سبزیجات نیروی انسانی کاهش پیدا کرده و از آلودگی های ثانویه جلوگیری می کند.
  4. شفافیت بالای سبزی بسته بندی، قابلیت نمایش خوب و استحکام کافی بسته بندی باعث شده تا یک روش خوب محسوب شود.
  5. این روش همچنین مناسب برای بسته بندی گوجه فرنگی، میوه، خیار، پیاز، ذرت، سیب زمینی و … می باشد. بسته به ویژگی های ساختاری سبزیجات، فرم های مختلفی را برای بسته بندی آن می توان انتخاب کرد.

بسته بندی پاکتی: تولید پاکت بسته بندی دارای فرایند مخصوص به خود است و با توجه به طرح، محصول و … متفاوت می باشد. جهت تولید پاکت های بسته بندی سبزیجات از دستگاه های اتوماتیک استفاده می گردد.

در فرایند تولید و در آینده ای نه چندان دور تمامی بسته های تولیدی از مواد اولیه تهیه خواهند شد که در طبیعت قابل تجزیه باشد و هیچگونه مواد سمی وارد طبیعت ننماید.

هنگام تولید پاکت های سبزی این دقت صورت می گیرد که ظرف نگهداری محصول از استحکام قابل قبولی برخوردار باشد تا در برابر دما پایین و رطوبت زیاد، خراب نشود.

بر روی بسته بندی سبزیجات مواد ویژه ای می افزایند تا دیرتر آب خود را از دست دهند و همچنین از عایقی استفاده می نمایند تا هوا به داخل مواد نفوذ نکند.

 

 

یکی از ویژگی های بسته بندی خوب زیست تخریب پذیر بودن و بازیافتی بودن آن است. در متن زیر به معرفی مهم ترین ویژگی های یک پاکت خوب برای بسته بندی سبزیجات خواهیم پرداخت:

  1. داشتن طرح و یا گرافیک با کیفیت برای جلب نظر مشتری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. استفاده از چاپ های رنگی و آرم های زیبا موجب تمایز محصول شما خواهد شد.
  2. استفاده از اشکال و اندازه های مختلف جهت بسته بندی محصول
  3. مقاومت بالای دیواره پاکت بسته بندی برای محافظت از محصول در برابر ضربات مکانیکی احتمالی و شرایط محیطی نامناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  4. بسته بندی ها باید توان کافی در برابر رطوبت و دمای بالای محیط را داشته باشند.
  5. اگر می خواهید محصولات خود را برای بازارهای صادراتی تهیه نمایید، حتما از ظروف بسیار مقاوم استفاده کنید.
  6. پاکت مورد نظر باید دارای آستر مناسب از جنس پلاستیک باشد تا با ترکیب متناسب اکسیژن و دی اکسید کربن کیفیت محصول را حفظ نماید.
  7. جنس بسته بندی باید طوری باشد که اطلاعات مفید در مورد محصول، به راحتی روی آن حک شود.

 

بسته بندی سبزی خشک شده

سبزی خشک شده جاذب رطوبت (نمگیر) است. بنابراین بسته بندی باید نسبت به رطوبت نفوذناپذیر باشد. علاوه براین بسته بندی باید در مقابل خروج عطر و بو نیز مقاوم بوده و محصول را در برابر نور نیز محافظت کند. نگهداری محصول تحت گاز ازت سبب بهبود شرایط نگهداری و افزایش زمان ماندگاری محصول خشک شده می‌شود.

شرکت بهین صنعت یاب در زمینه تدوین و ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی آماده ارائه خدمات می باشد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی بسته بندی سبزیجات می باشید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی مواد غذایی

طرح توجیهی لبنیات 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی ناگت مرغ

طرح توجیهی بسته بندی خشکبار

طرح توجیهی نان صنعتی

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس