طرح توجیهی صنایع غذایی

صنایع غذایی یکی از اصلی ترین نیازهای بشر است؛ در واقع این صنعت، بزرگترین و فعال ترین شبکه در سراسر دنیا است که از مشاغل مختلفی تشکیل شده است. این صنعت تمام بخش ها و زمینه های مرتبط با تولید مواد غذایی را در بر می گیرد، از تهیه، تولید، فرآوری و نگهداری مواد غذایی گرفته تا صنایع بسته بندی، نگهداری، توزیع و حمل و نقل.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

زیرمجموعه های صنایع غذایی

همانطور که اشاره شد، زیرمجموعه های صنایع غذایی، تنوع بسیار زیادی دارد. این صنعت، تمام فعالیت های کوچک و بزرگ، از فرایندهای سنتی و خانگی گرفته تا سرمایه گذاری های بزرگ صنعتی را در بر می گیرد. اما هدف اصلی صنایع غذایی، تولید مواد غذایی با ماندگاری بالا و امکان استفاده در تمام فصول سال است. از جمله فعالیت های مختلف که در این بخش از صنعت تعریف می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فعالیت های بخش کشاورزی

کشاورزی یکی از بزرگترین زیرمجموعه های صنایع غذایی است. این بخش، تمام فعالیت های کاشت، داشت و برداشت مواد غذایی، پرورش دام و طیور و پرورش آبزیان را در بر می گیرد. حتی ساخت تجهیزات و ماشین آلات و سازه های کشاورزی را نیز می توان به عنوان یکی از بخش های این زیر مجموعه تعریف نمود.

  • فعالیت های بخش فرآوری مواد غذایی

این بخش از زیرمجموعه های صنایع غذایی، تمام فعالیت های تهیه مواد اولیه، تولید و فرآوری مواد خوراکی و انواع نوشیدنی و بسته بندی انواع مواد غذایی را در بر می گیرد. علاوه بر این، نظارت بر کیفیت، ایمنی مواد غذایی و رعایت قوانین و مقررات محلی و بومی را نیز شامل می شود. حتی قوانین بین المللی تولید و فروش مواد غذایی نیز در این بخش تعریف می شود.

  • فعالیت های بخش فروش و بازاریابی

گسترده ترین زیرمجموعه صنایع غذایی، بخش فروش و بازاریابی است. عمده فروشی ها، خرده فروشی ها، انبارهای نگهداری و توزیع مواد غذایی، حمل و نقل و تدارکات از جمله فعالیت هایی هستند که در این بخش گنجانده می شوند.

طرح توجیهی صنایع غذایی

 

پرکاربردترین و سودآورترین طرح توجیهی صنایع غذایی

در این قسمت چند طرح توجیهی صنایع غذایی پرکاربرد و سودآور که این مجموعه تدوین نموده است را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • طرح توجیهی خشک کردن و منجمد کردن مواد غذایی

طرح توجیهی خشک کردن و منجمد کردن مواد غذایی، یکی از پر طرفدارترین طرح های امکان سنجی در صنایع غذایی است. خشک کردن و منجمد کردن، قابل قبول ترین روش برای نگهداری مواد غذایی است. در واقع، در نتیجه این فرایندها، فعالیت میکروارگانیسم ها در مواد غذایی به کندی انجام شده و طول عمر مواد غذایی افزایش می یابد. کشورهای اروپایی از جمله مهمترین بازارهای بین المللی چیپس های میوه ای هستند. طرح های توجیهی تعریف شده در این بخش از صنایع غذایی، از جمله طرح های با پتانسیل صادراتی هستند که سود سالانه ای در حدود 35 درصد را عاید شما خواهند کرد. ایران با هفت میلیون دلار صادرات میوه خشک، سهم کوچکی از بازار میوه های خشک شده با حجم دو میلیارد و نیم میلیون دلاری جهان را به خود اختصاص داده است.

  • طرح توجیهی تولید انواع مربا، مارمالاد، کمپوت، پوره و کنسانتره میوه

دومین موضوع پر مخاطب در زمینه تدوین طرح توجیهی صنایع غذایی، راه اندازی کارگاه تولید انواع مربا، کمپوت، پوره و کنسانتره میوه است. این محصولات از جمله محصولاتی هستند که در سبد کالایی خانوارها وجود دارند. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، کشورهای انگلستان، ایتالیا و اسپانیا از جمله بازارهای بالقوه و طرفداران انواع مربا و مارمالاد هستند و طرح های توجیهی تولید انواع مربا و مارمالاد، پتانسیل خوبی برای صادرات دارد. نرخ بازده پیش بینی شده برای این بخش از صنعت غذایی چیزی در حدود 40 درصد است.

طرح توجیهی تولید انواع پوره و کنسانتره میوه با نرخ بازگشت سرمایه 31 درصدی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه بوده و ارزش سرمایه گذاری بالایی دارد. در بررسی های فنی انجام شده، طرح های توجیهی تولید کنسانتره های سیب و انگور دارای شاخص های اقتصادی بالاتر و مناسب تری هستند.

طرح توجیهی تولید انواع پوره و کنسانتره میوه

 

  • طرح توجیهی بسته بندی مواد غذایی و انواع میوه

یکی از ابزارهای کارآمد دنیای بازاریابی مدرن، انواع بسته بندی محصولات است. هدف از بسته بندی مواد غذایی حفاظت فیزیکی، ایمنی و سهولت در حمل و نقل آنها است. در واقع، بسته بندی مواد غذایی یک دانش و یک فناوری برای توزیع بهتر و کارآمدتر مواد غذایی است.

طرح توجیهی بسته بندی مواد غذایی از جمله طرح ها و امکان سنجی هایی است که با نرخ بازدهی 31 درصدی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خصوصا بسته بندی خشکبار و حبوبات که پس از گذشت یک سال و نیم از سرمایه گذاری، چیزی در حدود 60 درصد بازگشت سرمایه خواهد داشت.

سرمایه مورد نیاز برای ارائه در طرح توجیهی صنایع غذایی

اما در کل، برای احداث یک مجتمع صنایع غذایی با ظرفیت تولید سالانه تمام محصولات فوق، می بایست سرمایه ثابت 40 میلیارد تومانی داشته باشید. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی صنایع غذایی آورده شده است:

 

ظرفیت تولید سالیانه کنسانتره میوه 3،000 تن
پوره میوه 2،000 تن
چیپس میوه 50 تن
سبزی خشک 100 تن
مربا و مارمالاد 1،000 تن
کمپوت 2،000 تن
بسته بندی میوه 2،000 تن
میوه منجمد 400 تن
سبزی منجمد 2،000 تن
نرخ برابری دلار 50،000 تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت 40 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی 18  نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 7 میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا 31 درصد
دوره بازگشت سرمایه 5.5 سال

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی سس 

طرح توجیهی لبنیات 

طرح توجیهی دامداری و دام پروری 

طرح توجیهی مواد پروتئینی

طرح توجیهی سردخانه 

طرح توجیهی چیپس میوه

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس