طرح توجیهی تریکو

تریکو پارچه و منسوجاتی است که از بافت حلقوی نخ ها به دست می آید. این پارچه، وزن سبک و انعطاف پذیری بالایی دارد و برای طراحی و دوخت لباس های مختلف مناسب می باشد. انواع گوناگونی از منسوجات تریکو با بافت حلقوی پودی و بافت حلقوی تاری تولید می شود. در این مقاله به بحث در مورد معرفی طرح توجیهی تریکو پرداخته شده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

تریکو از انواع پارچه و منسوجاتی است که به روش بافت حلقوی نخ ها تولید می شود. نخ و الیاف مختلفی برای بافت و تولید تریکو مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین های بافندگی راشل و کتن از جمله ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت می باشد. مقاله حاضر در ارتباط با طرح توجیهی تریکو می باشد. در ادامه با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

تریکو چیست؟

بافت نخ ها برای تولید پارچه به صورت های مختلفی انجام می شود. بافندگی تار و پودی و بافندگی حلقوی از انواع روش های پارچه بافی است. بافندگی تار و پودی بر اساس بافت نخ ها به صورت افقی و عمودی است. اما در بافندگی حلقوی، بافت نخ ها، با ایجاد حلقه ای از نخ صورت می گیرد. بافندگی حلقوی به دو روش بافندگی حلقوی پودی و بافندگی حلقوی تاری انجام می شود. در هر یک از این روش ها از سیستم های مختلفی برای تولید پارچه استفاده می شود. البته تعیین نوع سیستم بافندگی به نوع نخ مصرفی و ویژگی های آن نیز بستگی دارد.

در روش بافندگی حلقوی پودی، نخ ها به وسیله سوزن ها به شکل حلقه در آمده و پارچه از در هم رفـتن این حلقه ها در جهت رج تشکیل می گردد. ماشین های تخت و گردباف و فولی فشن، ماشین های مورد استفاده دراین روش بافندگی است. در بافندگی حلقوی تاری برای هر سوزن نیاز به تعداد زیادی سرنخ است که لازم است چله مناسبی برای دستگاه تهیه شود. ماشین های بافندگی کتن و راشل دراین روش بافت به کار گرفته می شود.

نخ ها و الیاف مورد استفاده در پارچه تریکو

انواعی از نخ ها و الیاف های طبیعی و مصنوعی مانند نایلون، الیاف های پشمی و ابریشمی، نخ ویسکوز، پلی استر، پنبه، اسپان، لاکرا و فلامنت برای تولید تریکو مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های تولید شده از الیاف طبیعی و مصنوعی ویژگی ها و کاربردهای مختلفی دارند.

معرفی طرح توجیهی تریکو

ویژگی های پارچه تریکو

  • پارچه تریکو مقاومت و دوام طولانی دارد و به راحتی آسیب نمی بیند.
  • پارچه به راحتی چروک نمی شود و می توان بدون اتو کشیدن از آن استفاده کرد.
  • نرمی و لطافت خاصی دارد و بسیار سبک است.
  • جریان هوا از این پارچه عبور می کند. به همین خاطر به بدن نمی چسبد و عرق نمی کند. از این رو پارچه مناسبی برای دوخت لباس های ورزشی است.
  • پارچه تریکو خاصیت کشسانی بالایی دارد. بدن آزادانه حرکت می کند و برای دوخت لباس ورزشی آن را مناسب کرده است.
  • طرح ها و رنگ های متنوعی دارد.
  • با خاصیت جذب آب، هنگام عرق کردن، بدن را خشک نگه می دارد.
  • شستشو روی کیفیت این پارچه ها تأثیر نمی گذارد و خاصیت کششی آن را از بین نمی برد.  

مزایای استفاده از پارچه تریکو

پارچه تریکو نرم، انعطاف پذیر و با دوام است و قیمت مناسبی دارد. از این نظر انواعی از این پارچه ها در دسترس تولیدی های لباس قرار گرفته و می توانند محصولات متنوعی را برای عرضه به بازار تولید کنند. از دیگر مزایای پارچه تریکو تنوع در رنگ و طرح های آن می باشد. با تنوعی که این نوع پارچه ها دارند، می توان مطابق با سلیقه های متفاوت مصرف کنندگان به تولید محصولات متنوع اقدام کرد.

انواع پارچه تریکو

با توجه به جنس نخ ها و الیاف به کار رفته در پارچه تریکو انواع مختلفی از آن تولید می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

پارچه پلی استر

پلی استر از الیاف مصنوعی به شمار می رود که از نفت و مشتقات آن به دست می آید. برای بافت این پارچه از نخ پلی استر استفاده می شود. این پارچه خاصیت ضد آب دارد و بسیار مقاوم است. معمولاً برای تولید و دوخت انواع کاپشن، بارانی و لباس‌های ورزشی از آن استفاده می‌شود.

پارچه ملانژ

پارچه ملانژ از انواع پارچه هایی است که بیشتر برای پوشاک بانوان و دوخت لباس های مجلسی به کار می رود. در این پارچه از نخ پنبه و پلی استر با درصدهای متفاوت استفاده می‌شود. بافت تریکو ملانژ گره‌های ریزی دارد. این پارچه ضخامت و سطح صافی دارد. از این رو برای گلدوزی و نقاشی بر روی آن مناسب است.

پارچه پنبه تریکو

برای تولید این پارچه از الیاف طبیعی پنبه ای استفاده می شود. این پارچه لطافت خاصی دارد و برای تولید انواع پارچه های روتختی و کالای خواب گزینه مناسبی است.

پارچه تریکو ویسکوز

این پارچه نیز بیشتر برای تولید پوشاک بانوان از جمله شال های نخی کاربرد دارد. این پارچه ظرافت زیادی دارد و به راحتی نخ کش می شود. از این رو برای افزایش مقاومت در آن از ترکیب نخ لاکرا در تولید آن استفاده می شود.

 

پارچه لاکرا تریکو

این پارچه نیز از الیاف مصنوعی تهیه می شود. دوام و استحکام و خاصیت کشسانی بالایی دارد و برای تولید انواع شلوار جین، لباس های ورزشی و لباس های فرم مدارس مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه تریکو جودون

پارچه‌ جودون از ترکیب نخ پنبه ای و الیاف دیگر تولید می شود. از این پارچه به خصوص برای دوخت و تهیه لباس های زمستانی استفاده می شود.

تریکو تخت یا جرسی

این پارچه ها برای تولید پارچه‌ های طرح دار و فانتزی مناسبند. این پارچه ها دوام بالایی ندارند و در صورت بریدن نخ، سوراخ می شوند. برای تولید جوراب و لباس های زیر مردانه مناسب هستند.

تریکو راشل

طرح و رنگ این پارچه ها تنوع زیادی دارد و از نخ‌های رشته‌ای با وزن های متفاوت تولید می‌شود.

کد آیسیک مرتبط با انواع تریکو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع پارچه حلقوی ۱۷۳۰۳۱۲۳۰۱
انواع پارچه حلقوی تاری ۱۷۳۰۴۱۲۳۰۲
انواع پارچه حلقوی پودی ۱۷۳۰۴۱۲۳۱۳
پارچه راشل ۱۷۳۰۶۱۲۳۱۱

کد تعرفه مرتبط با انواع تریکو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
انواع پارچه حلقوی تاری ۶۰۰۵
انواع پارچه حلقوی پودی ۶۰۰۶,۶۰۰۶۹۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات محصول مرتبط با طرح توجیهی تریکو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات انواع تریکو به تفکیک سال به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات انواع تریکو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات انواع تریکو به تفکیک سال

 

 

شرکت بهین صنعت یاب، آمادگی خود را برای ارائه طرح های توجیهی و امکان سازی اعلام می دارد. چنانچه به طرح توجیهی تریکو نیاز دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر

طرح توجیهی تولید انوع بالش 

طرح توجیهی تولید مبلمان

طرح توجیهی کیف و کفش

طرح توجیهی تولید پوشاک

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس