طرح توجیهی تولید مولتی ویتامین

 

مولتی ویتامین ها مکمل هایی هستند که حاوی میزان بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مواد دارای اثرات تغذیه‌ای یا فیزیولوژیکی مفید را دارا هستند و عموما به منظور تکمیل رژیم غذایی و دستیابی به سطح مفیدی از این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل‌ها در درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها بسیار موثر هستند. با این حال یک مکمل خاص برای همه‌ی افراد مناسب نیست و مصرف بیش از حد ویتامین و مواد معدنی نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مکمل‌های غذایی در اشکال مختلف مانند کپسول، قرص،پودر، عصاره و… در بازار عرضه می‌شوند.

  • مکمل دارویی

از نظر محتویات، مکمل‌های دارویی هم حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است و از آنها نیز برای درمان بیماری‌ها و جلوگیری از مشکلات استفاده می‌شود. با این حال فرق آن با مکمل غذایی در دوز محتویات است و برای موقعیت‌های بحرانی‌تر استفاده می‌شود. از این رو آنها را می‌توان نوعی دارو دانست.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

مولتی ویتامین چیست؟

به مکمل های غذایی مورد نیاز بدن که به صورت انواع دارو در دسترس عموم مردم قرار می گیرند، مولتی ویتامین گفته می شود. سلامتی بدن تا حد زیادی به مصرف مولتی ویتامین ها بستگی دارد. تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن با مصرف مولتی ویتامین تامین می شود.

طرح توجیهی تولید مولتی ویتامین برای تولید انواع و اقسام مولتی ویتامین های مورد نیاز در کشور ما انجام می شود؛ برنامه ریزی های لازم برای تولید هر یک از این دارو ها توسط طراحان تولید صورت می گیرد. خط تولید مولتی ویتامین با اخذ مجوزهای لازم از وزارت غذا و دارو کار خود را آغاز می کند. مولتی ویتامین ها از مهم ترین مکمل های غذایی هستند که سلامت بدن را تضمین می کنند. این مولتی ویتامین ها بدن را از هر گونه بیماری و خطرات احتمالی دور نگه می دارند.

طرح توجیهی تولید مولتی ویتامین

مولتی ویتامین چیست؟

استفاده به اندازه مولتی ویتامین، خواص مفید قابل توجهی برای برای بدن انسان خواهد داشت. در بدن ما حداقل ۱۲ ویتامین و ۱۶ نوع مواد معدنی مورد نیاز است که باید تامین شوند. گاه این نیاز ها از طریق مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم، تامین نمی شوند. به همین دلیل بدن با فقر ویتامین، فقر آهن و … روبرو می شود که اختلالات جدی در بدن ما در پی خواهد داشت. برای جبران این کمبود ها در بدن باید از انواع مولتی ویتامین استفاده شود.

ویتامینها به دو نوع محلول در آب و محلول در چربی دسته بندی می‌شوند. ویتامینهای محلول در چربی، برای مدت زمان بیشتری در بافت های چربی و بدن و کبد ذخیره می‌شوند، حال آنکه ذخایر ویتامینهای محلول در آب به ماندگاری ذخایر ویتامینهای محلول در چربی نمی‌باشد. تحقیقات علمی ثابت نموده‌است که زیاده روی در مصرف یک ویتامین یا ماده معدنی مجزا، عوارضی نظیر کمبود همان ماده ریز مغذی را پدیدمی‌آورد. این مسئله به علت پدیده‌ای به نام همیاری (سینرژی)  بروز می‌نماید. همیاری یا سینرژی پدیده‌ای است که به موجب آن دو یا چند ویتامین با هم ترکیب می‌شوند تا عملکرد قویتری داشته باشند.

مکمل های ویتامین مصنوعی

مکملهای ویتامینی مصنوعی در آزمایشگاه‌ها و از ترکیبات شیمیایی خالص شده‌ای تولید می‌شوند که از ویتامینهای موجود در طبیعت الگو برداری شده‌اند. مکملهای ویتامینی طبیعی نیز از مواد غذایی بدست می‌آیند. با اینکه از نظر شیمیای بین ویتامین موجود در غذا و آنچه در آزمایشگاه تولید می‌شود تفاوت عمده‌ای به چشم نمی‌خورد، لیکن مکملهای ویتامینی مصنوعی تنها مواد شیمیایی خالص شده هستند.

مکمل های ویتامین طبیعی

مکمل های ویتامینی طبیعی ترکیباتی هستند که دارای مواد غذایی دیگری نیز می‌باشند، موادی که ممکن است خواص و نحوهٔ عمل آن‌ها هنوز به درستی مشخص نشده باشند.

فرآیند تولید مولتی ویتامین

هر یک از مراحل تولید مولتی ویتامین از اهمیت فراوان برخوردار است. ابتدا مواد اولیه را تامین می کنند و آن ها را در دستگاه وی بلندر قرار می دهند. سپس دستگاه اسیلاتور این مواد را مخلوط می کند؛ در نهایت مواد خشک می شود و در دستگاه فته به صورت قرص عرضه می شود.

فرآیند تولید مولتی ویتامین مراحل بسیار مهمی را در بر می گیرد که باید هر یک به صورت تخصصی انجام شود. بسته بندی قرص ها و دارو ها از اهمیت فراوان برخوردار است و باید با رعایت اصول بهداشت این مرحله انجام شود.

تولید کپسول های مولتی ویتامین، به صورت گسترده انجام می شود. ابتدا باید وزن هر کپسول اندازه گیری شود و سپس ضایعات مربوط به کپسول را از آن جدا کنند. در روند طرح توجیهی تولید و ارائه انواع مولتی ویتامین ها، ماشین آلات صنعتی متعددی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله آن ها می توان به دستگاه های کپسول شمار، آون، آسیاب، جت پرینتر و… اشاره کرد که هر یک روش کار به خصوصی دارند و باید اطلاعات کافی برای کار کردن با این دستگاه ها را به دست آورید.

استاندارد تولید مولتی ویتامین

استاندارد محصولات مورد نظر در طرح بر اساس اطلاعات اخذ شده از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به شرح جدول ذیل ذکر شده است.

 

شرح استاندارد شماره استاندارد
مکمل های غذایی ویتامینی و مواد معدنی ۱۰۷۱۵
مکمل های ویتامینی – اندازه گیری ویتامین A به روش بیناب سنجی (اسپکتروفتومتری) ۷۱۴۹
مکمل های ویتامینی – اندازه گیری ویتامین ۲B (ریبوفلاوین) به روش فلوریمتری – روش آزمون ۷۱۵۰

طرح توجیهی تولید مولتی ویتامین برای گسترش سلامت در سطح وسیعی از جامعه اجرا می شود. در این طرح از مواد با کیفیتی در ساخت و تولید انواع مولتی ویتامین استفاده می شود. مولتی ویتامین ها نیز مانند انواع مواد دارویی، مدل های مختلفی دارند.

در برخی از مولتی ویتامین ها از مواد طبیعی استفاده می شود و برخی از مولتی ویتامین ها از مواد مصنوعی تهیه می شوند.

اگر قرص ها و کپسول های مولتی ویتامین از مواد طبیعی تولید شده باشند، تاثیرگذاری آن ها نیز بیش تر خواهد بود. در برخی از مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی مصنوعی، از عناصر خطرناکی استفاده می شود که برای بدن مضرات بسیار زیادی خواهد داشت. از جمله آن ها عنصر سلنیوم است که یک ماده معدنی خطرناک شناخته می شود. همچنین وجود نشاسته ذرت اصلاح شده ژنتیکی در برخی از مدل های مولتی ویتامین بسیار آسیب زا و خطرناک خواهد بود.

در برخی از مولتی ویتامین ها از اکسید روی استفاده شده است. این عنصر برای داشتن پوست و مویی زیباتر مورد استفاده قرار می گیرد و وجود آن در بدن بسیار ضروری است.

کد آیسیک مرتبط با مولتی ویتامین

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
مولتی ویتامین (آمپول) ۲۴۲۳۵۱۳۲۵۵
مولتی ویتامین تراپوتیک (آمپول) ۲۴۲۳۵۱۳۲۵۶
مولتی ویتامین (پودر) ۲۴۲۳۵۱۳۲۸۰

کد تعرفه مرتبط با مولتی ویتامین

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
سایر ویتامین‌ها و مشتقات آنها ۲۹۲۹۳۶

وضعیت واردات و صادرات مولتی ویتامین

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات مولتی ویتامین به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات مولتی ویتامین به تفکیک سال


جدول وضعیت واردات و صادرات مولتی ویتامین به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات مولتی ویتامین به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید مولتی ویتامین اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی بسته بندی دارو 

طرح توجیهی گیاهان دارویی

طرح توجیهی مکمل ورزشی

طرح توجیهی بسته بندی پروتئین

طرح توجیهی پروتئین بار

طرح توجیهی تولید کپسول اکسیژن

طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی

طرح توجیهی تولید سرنگ

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس