طرح توجیهی تولید پفک

پفک، بعنوان یک محصول فرآوری شده و قابل توجه در زمینه سبد غذایی خانوار در دهه های گذشته حائز اهمیت بوده است؛ در حقیقت پفک را در دسته بندی جو اسنک قرار می دهند. ماده اصلی در تولید این نوع اسنک، ذرت حرارت داده شده یا همان ”حجیم شده” می باشد که پس از طی فرآیند تولید و فرآوری و تغییر در ساختار، تبدیل به پفک می گردد. پفک با توجه به وجود طعم های متنوعی که می توان به آن اضافه نمود، به یکی از محبوب ترین محصولات مبدل گردیده است. با بررسی طرح توجیهی تولید پفک همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

معرفی محصول 

پفک نمکی طبیعی عمدتاً با طعم پنیر در بازار عرضه می گردد؛ بلغور ذرت و آب در داخل دستگاهی به نام اکسترودر پف کرده و پس از عبور ازخشک کن روی آن با مخلوطی از روغن گیاهی، پودر پنیر و یا سایر طعم دهنده های مناسب، رنگ مجاز خوراکی و نمک پوشش داده می شود.

پفک از پودر ذرت تهیه می شود؛ برای تهیه پفک، پودر ذرت پرس شده و در حرارت بسیار بالا قرار می گیرد تا به صورت حجیم درآید. روغن موجود در پفک در چنین حرارتی می سوزد و تولید پراکسید می کند که در حرارت و نور، میزان آن زیادتر می شود. در تولید پفک و اسنک از روغن استفاده نمی‌شود و برای درست کردن اسنک و پفک جای روغن داغ از هوای داغ استفاده می‌شود. در تولید این محصول تنها مقدار کمی روغن آن‌هم روغن گیاهی به کار گرفته می‌شود.

استانداردها

  1. بررسی و ارائه استاندارد شماره استانداردهای ملی مرتبط با فرآورده های غـلات حجـیم کـه توسـط موسـسه اسـتاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین و تدوین شده و اجرای آن با کسب موافقـت شـورایعالی اسـتاندارد اجبـاری اعلام شده، در بخش ذیل ارائه و در ادامه خلاصه استانداردهای مذکور آورده شده است.
    استاندارد شماره ۲۸۸۰ با موضوع “ویژگیهای فرآورده حجیم شده بلغور و آرد غلات”
  2. استاندارد شماره ۴۵۰۹ با موضوع ” ویژگیهای دانه غلات حجیم شده به روش انفجاری”
  3. استاندارد شماره ۳۸۵۱ با موضوع “ویژگیهای میکروبی فرآورده های غلات”
  4. استاندارد شماره ۲۹۶۸ با موضوع “حد مجاز آلودگیهای میکروبی فرآوردههای پف کـرده بلغـور و آرد ذرت”
  5. استاندارد شماره ۶۷۵۶ بـا موضـوع “ویژگیهـا و میکروبیولـوژی پـودر مـورد اسـتفاده در پوشـش فـرآورده پف کرده بلغـور و آرد ذرت”

میزان صادرات و واردات

 در نیمه نخست سال 1401 میزان صادرات انواع پفک داخلی به ۶ هزار تن رسید که این میزان بالغ بر ۱۸ میلیون دلار برای کشور درآمد ارزی داشته است که نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۰۰ درصدی روبه رو بوده است.

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی پفک

در این قسمت از طرح توجیهی تولید پفک لازم است کد بین المللی تعریف شده برای انواع اسنک ها (کد آیسیک ISIC)، آورده شود. کد آیسیک تعریف شده برای انواع اسنک حجیم شده به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
اسنک جو ۱۵۳۱۴۱۲۳۷۵

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی پفک

طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی تولید پفک، برای انواع  اسنک حجیم شده عبارتند از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
فرآورده‌های غلات که با عمل پفکردن یا تفت دادن به دست آمده باشد 19041000

 

واردات و صادرات انواع غلات حجیم شده

حجم صادرات و واردات انواع غلات حجیم شده از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع غلات حجیم شده با کد تعرفه گمرکی 19041000 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع غلات حجیم شده با کد تعرفه گمرکی 19041000 در طی سالهای 85 تا 98

 

 روش تولید پفک

معرفی اجزای مختلف خط تولید پفک

  • میکسر:

در این مرحله پودر ذرت از قبل آماده شده وارد میکسر شده و در صورت لازم به آن آب اضافه می شود (تا رسیدن به رطوبت مورد نظر ۱۲%) در این جا عمل مخلوط کردن و عمل آوری پودر ذرت بمدت کوتاهی انجام می شود. ساختمان میکسر شامل یک مخزن استیل و یک شافت مرکزی چرخان که روی آن پره هایی تعبیه شده که عمل مخلوط کردن مواد را انجام می دهد سپس پودر و اکسترود می شود.

  • اکسترودر:

این دستگاه به عنوان گلوگاه خط تولید مطرح می باشد؛ پودر ذرت توسط این دستگاه به شکل لوله ای توخالی درآمده و بوسیله تیغه ای که در قسمت انتهای سیلندر قرار دارد، به ابعاد دلخواه قطع می شود. در این مرحله پفک با شکل اصلی بدون لعاب از دستگاه خارج می شود.

  • مخزن آماده سازی لعاب (دراژه):

این مخزن به شکل استوانه و به حجم یک مترمکعب داخل آن شافت و یک پره که نهایت با یک الکتروگیربکس درگیر می باشد. در این مخزن روغن پودر پنیر، رنگ خوراکی مجاز، نمک با درصدهای لازم مخلوط و پس از آماده سازی لعاب وارد ۲ عدد تانک ذخیره لعاب می شود.

  • خشک کن اولیه:

به صورت استوانه از جنس تور که به صورت افقی قرار گرفته طول آن پنج متر، سه عدد مشعل گازی به فواصل شخص زیر آن تعبیه شده پفک پس از خروج از اکسترودر به سرعت وارد این مرحله شده و در حد لازم رطوبت آن گرفته می شود، در انتهای این خشک کن نوار انتقال قرار دارد که روی آن دوش هایی تعبیه شده که لعاب توسط پمپ و از این طریق وارد لوله ها و از طریق دوشها روی محصول اسپری می شود.

  • خشک کن ثانویه:

این خشک کن هم به طول ۴ متر و به شکل استوانه بوده دو عدد مشعل به صورت زاویه در زیر آن قرار گرفته و عمل حرارت دهی را انجام می دهد؛ در این مرحله محصول به مدت ۱۵ دقیقه حرارت می بیند تا رطوبت به حد نهایی ۸% برسد.

  • مرحله بسته بندی:

بعد از خشک شدن نهایی محصول توسط نوار نقاله به قسمت بسته بندی انتقال یافته و در بسته های ۲۵-۲۰ گرمی بسته بندی و سپس کارتن گذاری می شود و در انبار نگهداری تا روانه بازار مصرف شود.

مواد اولیه برای تولید پفک عبارتند از:

  • پودر ذرت
  • روغن نباتی
  • پودر پنیر
  • شیر خشک
  • نمک
  • رنگ های خوراکی

 مراحل تولید پفک نمکی

پایه ترین ماده پفک، ذرت می باشد که از ۱۱ الی ۱۲ درصد رطوبت و ۰.۷ تا ۰.۸ درصد چربی و ۲۶ درصد پروتئین تشکیل شده است که مراحل تولید پفک به این صورت است:

ابتدا بلغور ذرت از طریق دستگاه مارپیچ مانندی وارد بخش سیلوی اکسترودر می شود و پس از آن به خاطر اضافه کردن آب به همراه نمک از راهی که در کنار سیلو قرار دارد به قسمت کاسه منتقل شده و عملیات مخلوط کردن را انجام می دهد و این کار به این دلیل انجام می شود تا در حین ساخت از ترک خوردن و تکه تکه شدن پفک جلوگیری شود. بعد از این مرحله مواد مجدداً وارد هلیکس می شود و سپس وارد کاسه دوم شده که به وسیله بالابر که به شکل مارپیچ است و به بالا کشیده می شود و بعد وارد سیلندر اکسترودر شده که این مرحله دارای مارپیچ، پولک، شبکه و کاتر می باشد و دستگاه مارپیچ با حرکت خود مواد را می کشد و به بخش شبکه هدایت می کند که باعث می شود بلغور با عبور کردن از شبکه وارد پولک شود و پولک دبی خروجی را تنظیم کرده که دارای یک سوراخ ریز می باشد که شکاف نامیده می شود و شکل پفک را تعیین می کند که بعداً به وسیله کاتر در اندازه های دلخواه بریده می شود.

 مرحله اضافه کردن مواد افزودنی به پفک

در دستگاه اکسترودر بلغور ذرت تحت حرارت غیرمستقیم قرار دارد که حرارت ۱۲۰ درجه سانتی گراد و فشار هم ۱۲۰ اتمسفر است (فشار مکانیکی)؛ حرارت و فشار باعث پف کردن ذرت می شوند و رطوبت به ۵ الی ۶ درصد می رسد. بعد از طی این مراحل، پفک به وسیله نوار نقاله به سمت بالابر پلکانی منتقل می شود و در تمام این مدت نیز سرد شده و به داخل مخزن نگهداری پفک خام ریخته می شود و بعد از آن وارد خشک کن تونلی شده که دما در حدود ۹۵ الی ۱۲۰ درجه سانتی گراد که مدت زمان ماندن در خشک کن ۳۰ ثانیه می باشد که رطوبت به ۱ الی ۲ درصد می رسد. سپس وارد دستگاه لعاب زنی یا دیگ دراژه شده که همه مواد افزودنی مانند: روغن، پودر پنیر، رنگ، شیرخشک به آن اضافه شده و در مخزن های دو جداره که دارای همزن هم هستند و در بین دو جداره آب گرم جریان دارند و به شکل هموژن در می آیند که با فشار هوا به داخل دیگ دراژه اسپری می شوند که البته روغن در دو مخزن پایینی به شکل مایع در می آید تا همه مواد به صورت یکنواخت در بیاید و یک هموژن شدن اولیه بر روی آن قرار بگیرد. مواد مجددا باید وارد پمپ به مخازن بالایی انتقال پیدا کند که هموژن شده و وارد دیگ دراژه شوند و با گردش دستگاهها پفک، لعاب را به خود بگیرد و البته این لعاب به صورت یکنواخت و با کمک فشار هوا و چرخش دستگاه بر روی همه مواد پخش می شود و زمان لازم برای آن ۲۲ ثانیه می باشد.

 مرحله بسته بندی پفک

پفک بعد از آنکه از دیگ دراژه به وسیله بالابر پلکانی به سمت مخازن بسته بندی خارج شد و بعد وارد دستگاه بسته بندی می شود که این دستگاه دارای پیمانه هایی می باشد که به وسیله پیچ مخصوصی ارتفاع بین پیمانه ها و صفحه تنظیم شده را می توان مقداری محصول که در داخل بسته ها ریخته می شود را کنترل کرد. بعد از این مرحله بسته ها به وسیله دستگاهی دیگر که دارای کاتر می باشد بریده می شوند و اپراتورهای دستگاهها آن را بسته بندی می کنند که معمولا بسته های بزرگ انتخاب می شود تا بار دیگر آزمایش شوند.

 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل تولید طرح توجیهی تولید پفک دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی چیپس میوه

طرح توجیهی خشکبار 

طرح توجیهی آدامس

طرح توجیهی سوسیس و کالباس 

طرح توجیهی آبنبات

طرح توجیهی صنایع غذایی

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس