طرح توجیهی آدامس

آدامس از دسته تنقلات بسیار پرطرفدار است که با ویژگی های جذابش توانست در دل افراد زیادی جا باز نماید. مصرف آدامس در کشور ایران بالا بوده و فروش نسبتاً بالایی را دارا است تا حدی که کارخانه های تولیدی داخلی توانایی تولید متناسب با فروش را ندارند. با کارشناسان بهین صنعت یاب در بررسی طرح توجیهی آدامس همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

معرفی طرح توجیهی آدامس

آدامس از دسته تنقلات بسیار پرطرفدار است که با ویژگی های جذابش توانست در دل افراد زیادی جا باز نماید . مصرف آدامس در کشور ایران بالا بوده و فروش نسبتاً بالایی را دارا است تا حدی که کارخانه های تولیدی داخلی توانایی تولید متناسب با فروش را ندارند به همین دلیل، بخش عمده ای از آدامس های موجود در ایران از کشورهای دیگر همچون ترکیه تامین می شود. ما قصد داریم در این مطلب طرح توجیهی آدامس را ارائه دهیم پس همراه ما باشید. افرادی که قصد راه اندازی خط تولید انواع آدامس را دارند حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنند زیرا بسیار مفید خواهد بود.

طرح توجیهی آدامس

معرفی محصول مرتبط با طرح توجیهی آدامس

آدامس چیست؟

آدامس یک نوع خوراکی جویدنی محبوب در دنیا است که معمولاً برای خوشبو کردن طعم دهان از آن استفاده می شود. علاوه بر خوشبو کردن یک نوع سرگرمی در ذهن انسان ایجاد می کند. به طوری که برخی افراد به هنگام کلافگی با جویدن آدامس خود را آرام می کنند.

در گذشته های دور یک نوع ماده خوراکی جویدنی به نام سقز وجود داشت. پس از گذشت زمان اندکی فردی به نام مارک آدمز، آدامس را روی سقزهای وارداتی به ایران نامگذاری نمود. پس مارک آدمز اولین تولید کننده آدامس در جهان است که اصالتاً آمریکایی بود.

مواد تشکیل دهنده

آدامس ها زیر مجموعه صنعت قنادی هستند. ۳۰ درصد پایه آدامس + ۵۹ درصد شیرین کننده+ ۵/۰ درصد شیرین کننده قوی + ۲/ ۰ درصد نرم کننده + ۱۰ درصد شیره ذرت + ۴  درصد طعم دهنده + ۵/۰ درصد اجزا فعال + رنگ خوراکی اجزای تشکیل دهنده در تولید انواع آدامس هستند.

حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آدامس به داخل ایران قاچاق می شود

انواع آدامس

آدامس های مختلفی اعم از آدامس بادکنکی، آدامس جرقه ای، آدامس نیکوتین دار و آدامس های مناسب کودکان در بازار موجود است.

صمغ پایه چیست؟

پلیمری را گویند که انواع پرکننده، نرم کننده، آنتی اکسیدان، ضد چسبندگی و  امولسیفایرها به آن اضافه می شود.

صمغ پایه طبیعی همان سقز است که از تنه درخت گرفته می شود. کربنات کلسیم موجود در صمغ طبیعی کمتر از یک درصد از وزن کل آن باشد.

مواد تشکیل دهنده پوشش آدامس ها

یک لایه نازک و براق اما شکننده روی تمام آدامس ها دیده می شود. این لایه نازک از شیرین کننده ها یا شکر و رنگ های مختلف تولید می شود. منظور از شکر همان ساکارز یا شکر سفید می باشد.

طرح توجیهی آدامس

کد آیسیک مرتبط با انواع آدامس

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

 

شرح کالا کد آیسیک
آدامس ۱۵۴۳۵۱۲۴۳۸
آدامس طبیعی بدون قند ۱۵۴۳۵۱۲۴۳۵
انواع آدامس (برپایه صمغ طبیعی) ۱۵۴۳۴۱۲۴۳۴

 

کد تعرفه مرتبط با انواع آدامس

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
آدامس (Chewing-gum) ۱۷۰۴۱۰۰۰
آدامس بدون قند ۲۱۰۶۹۰۸۵

 

وضعیت واردات و صادرات آدامس

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات آدامس به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات آدامس به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات آدامس به تفکیک سال

 

تولید آدامس در ایران و اقتصاد ناشی از آن حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. بخشی از  این گردش مالی شامل تولید داخلی و برخی دیگر از واردات بدست می آید. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آدامس به داخل ایران قاچاق می شود. اکنون ۵ تولید کننده معتبر در کشور داریم که انواع آدامس را به بازار کشور وارد می کنند.

سرمایه مورد نیاز برای تولید انواع آدامس

افرادی که به فعالیت در عرصه تولید آدامس علاقه مندند باید بدانند برای راه اندازی واحد تولید به مجوزهای خاصی لازم است و در صورت تهیه مجوزها گام های بعدی برداشته می شود. اولین گام در راه اندازی خط تولید دریافت تاییدیه از وزارت صنعت،معدن و تجارت است. پس از آن نوبت به دریافت تاییدیه از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. از آنجایی که آدامس یک ماده خوراکی است باید تمام مجوزهای خط تولید اعم از آزمایشگاه، کنترل کیفیت، پرسنل و مواد اولیه را دریافت نمایید.

دستگاه های موردنیاز برای تولید

میکسر، اکسترودر، فرم دهی، داژه و سورتینگ از ماشین های اصلی مورد نیاز برای تولید آدامس است که کارخانه تولیدی باید این دستگاه ها را تهیه نماید.

فرآیند تولید انواع آدامس

صمغ اصلی آدامس معمولاً از گیاه، موم عسل و یا پلی اتیلن تهیه می شود که با افزودن رنگ های خوراکی و طعم های متفاوت همچون نعنا، موز، شکلات و پرتقال طعم و رنگ آدامس تغییر پیدا می کند.

کارخانه تولید آدامس با بهره گیری از پارافین، موم زنبور و دیگر فرآورده ها به تولید انواع آدامس های مختلف می پردازد. همانطور که می دانید هر کارخانه ای با فرمول تولید خود پیش می رود ممکن است روند تولید یک کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت باشد. اما در هر صورت کلیات تولید در هر کارخانه یکسان است.

کارخانه تولید آدامس ابتدا ماده اصلی یا همان صمغ رزینی را ذوب کرده و کاملاً آن را نرم می کند. این ماده نرم از یک شبکه سوراخ دار عبور پیدا کرده و ماده ذوب شده درون یک ظرف بزرگ منتقل می شود. در این مرحله دیگر اجزای آدامس یعنی طعم دهنده ها، رنگ های خوراکی، شکر، شیره غلات و نگهدارنده به مایع مذاب افزوده می شود.

زمانیکه که کل مواد در هم آمیخته شدند وارد بخش دیگری که سردتر است می شود. در این قسمت آدامس را به صورت لایه های نازک در اندازه و شکل های متفاوت در می آورند و بسته بندی می کنند. برخی از آدامس ها حاوی آب نبات هستند که چنین آدامس هایی ضخیم تر از آدامس های معمولی تولید می شوند و مراحل تولید اندکی متفاوت است.

 

طرح توجیهی آدامس

 

نتیجه گیری

اقتصاد بازار جهانی آدامس هر سال رو به افزایش است. در میان انواع آدامس های وارداتی و صادراتی آدامس های با قند کمتر طرفداران بیشتری پیدا کرده است و فروش بالاتری دارد. زیرا جامعه نگران سلامت دندان خود هستند. علاوه بر این مورد رشد تولید آدامس های انرژی زا نیز افزایش پیدا می کند.

افراد برای راه اندازی هر حرفه باید طرح توجیهی مربوط به همان صنعت را حتماً مطالعه کنند زیرا در روند پیشبرد کارشان بسیار تاثیر گذار است.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید آدامس اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجهی تولید روغن خوراکی 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی آرد ذرت 

طرح توجیهی خشکبار 

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی 

طرح توجیهی چای کیسه ای 

طرح توجیهی آبلیمو 

طرح توجبهی بسته بندی عسل 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس