در سال های اخیر صنعت بتن سازی با پیشرفت های گسترده ای روبرو شده است، به همین خاطر طرح توجیهی چسب بتن برای تولید این ماده با ارزش صنعتی راه اندازی شد تا افراد علاقه مند بتوانند با آگاهی بیشتر در این زمینه فعالیت نمایند. افراد از این مواد صنعتی برای ساخت و ترمیم سازه های بتنی استفاده کرده و با استفاده از این مواد، مرمت و بازسازی سطوح بتنی را به ساده ترین شکل ممکن انجام می دهند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

یکی از مزایای کلی استفاده از چسب بتن، افزایش مقاومت سازه های ساختمانی برای استحکام بیشتر است. پلیمرهای موجود در این مواد، میزان چسبندگی بتن را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند. از این رو کاربرد این محصولات روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. طرح توجیهی چسب بتن برای تولید این مواد صنعتی مهم و با ارزش برنامه ریزی دقیق و پیشرفته ای دارد.

چسب بتن چیست؟

در وهله اول بهتر است بدانیم، چسب بتن یا بتونه چیست و برای چه مصارفی تولید می شود. این چسب به شکل مایع و با رنگ سفید تولید شده و مصارف صنعتی بسیاری را دارا است. این چسب ها را در دو دسته لاتکس و اپوکسی طبقه بندی می کنند که هر یک از آن ها ویژگی های به خصوصی داشته و با مشخصات شیمیایی و فیزیکی به خصوصی ارائه می شوند.

این چسب ها در راستای چسباندن وسایل تزیینی، انواع کاشی و… نیز مورد استفاده قرار می گیرند، به همین خاطر تولید این مواد ضرورت دارد. در بین انواع مختلف چسب بتنی، چسب های اپوکسی بتنی ساختار دو جزیی دارند. این چسب ها از مواد رزینی و نوعی ماده سخت کننده تشکیل می شوند. زمانی که رزین با کاتالیست مورد استفاده در این چسب ها ترکیب شود، فرایند پخت آغاز خواهد شد.

در این فرایند، زنجیره های مولکولی واکنش نشان داده و از واکنش آن ها حرارت ایجاد می شود. این مواد صنعتی در بازسازی سازه های بتنی فرسوده بیشترین کارایی را دارند. این مواد برای نماسازی سطحی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه وجود خاصیت ضد آب در این مواد سبب افزایش مصارف آن ها در عرصه های صنعتی شده است. قدرت بالای این چسب ها برای اتصال مواد بتنی تازه به بتن های قدیمی نیز مناسب است.

این مواد و مصالح ساختمانی از تراوش آب در این سازه ها جلوگیری کرده و استفاده از آن ها مانع از تفکیک دانه های درشت و ریز می شود. یکی از مهمترین کاربردهای این مواد صنعتی، آب بندی بتن مخازن است که در صنعت نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. افراد می توانند، انواع سازه های بتنی مانند کانال های آب را با این مواد ترمیم کنند.

معرفی خواص مهم چسب های بتن

در طرح توجیهی چسب بتن، خواص و ویژگی های این محصولات صنعتی را مد نظر قرار می دهند و بر اساس موارد مصرفی آن ها، این مواد را تولید می کنند. این چسب ها مقاومت بتن را در برابر یخ زدگی در فصول سرد سال افزایش می دهند. یکی از مهمترین خواص این مواد صنعتی، افزایش مقاومت خمشی سازه های بتنی است. با استفاده از این چسب ها میزان ترک خوردگی سطح بتن نیز کاهش می یابد.

این مواد مقاومت سازه های ساختمانی و صنعتی را افزایش می دهند و بر عمر و دوام این محصولات می افزایند. استفاده از آن ها سازه های بتنی را در برابر مواد شیمیایی نیز محافظت خواهد کرد. یکی از مهمترین خواص این چسب ها مقاومت مکانیکی آن ها در طول مدت استفاده است که توجه بسیاری از صنعت گران را جلب کرده است.

این چسب ها منجر به کاهش نفوذ پذیری بتن در برابر رطوبت می شوند. به این ترتیب آب بندی کار به بهترین شکل انجام می گیرد. این مواد خاصیت چسبندگی بتن را نیز به طرز قابل توجهی افزایش می دهند. چسب بتن را نوعی رابط اتصال بین مواد قدیمی و جدید می دانند. استفاده از آن ها از تبله کردن سطوح بتنی جدید جلوگیری خواهد کرد.

فرایند تولید این مواد صنعتی، تا حد زیادی خواص شیمیایی و فیزیکی این مواد را در ساختار آن ها پدید می آورد. تولید این مواد در کارگاه های صنعتی پیشرفته و مجهزی انجام می گیرد. در این مراکز سطوحی تمیز و پاک از ذرات گرد و غبار، مواد چرب و… فراهم می شود تا کیفیت ساخت این مواد کاهش نیابد. در این فرایند مواد چسبی را با آب ترکیب کرده و در ادامه شن و ماسه و سیمان را به این مواد اضافه می کنند. به این ترتیب یک ماده خمیری شکل به دست می آید.

مزایای چسب بتن

  1. پر اهمیت ترین خاصیت چسب بتن، افزایش چسبندگی ملات متشکل از چسب است (حدود ۴ برابر)
  2. کاهش نفوذ پذیری در بتن (آب بندی)
  3. افزایش مقاومت مکانیکی و طول عمر بتن
  4. افزایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  5. کاهش ترک و افزایش حجم بتن
  6. افزایش ۵۰ درصدی مقاومت خمشی بتن
  7. افزایش نفوذ پذیری و مقاومت بتن در برابر یخ زدگی

معرفی چسب های لاتکس و اپوکسی

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، چسب های بتنی به دو دسته لاتکس و اپوکسی تقسیم بندی می شوند. هر یک از این مواد ویژگی ها و خواص منحصر به فردی دارند و موارد استفاده از آن ها نیز بر همین اساس متفاوت است. چسب های بتونی اپوکسی چسبندگی فوق العاده ای دارند، بدون حلال برای مصارف مورد نظر به کار می روند، مقاومت کششی و مکانیکی آن ها مورد توجه است، در اتصال بتن به سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند و…
موارد استفاده از چسب های لاتکس بتنی کاملاً متفاوت هستند. این مواد جهت تقویت پودر مخصوص کاشی سازی به کار می روند. استفاده از این چسب ها برای نماسازی نیز بسیار متداول است. این مواد برای آب بندی سازه ها و مصالح ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این ملات برای نصب سنگ و سرامیک نیز متداول است.

کد آیسیک مرتبط با چسب بتن

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
چسب بتن پلیمری ۲۴۲۹۵۱۲۴۱۰

 

کد تعرفه مرتبط با چسب بتن

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
افزودنیهای آماده برای سیمان، ملاط و بتون ۳۸۲۴۴۰

وضعیت واردات و صادرات چسب بتن

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات چسب بتن  به شرح زیر می باشد:

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات چسب بتن به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات چسب بتن به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی چسب بتن اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی بتن 

طرح توجیهی قطعات پیش ساخته بتنی

طرح توجیهی میلگرد 

طرح توجیهی سیمان 

طرح توجیهی گچ 

طرح توجیهی فولاد 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس