مشاور تهیه طرح توجیهی

 بی شک هر سرمایه گذار، قلب تپنده اقتصاد و عامل پیشرفت در هر کشوری است؛ اما موفقیت او تنها زمانی تضمین خواهد شد که در مسیر سرمایه گذاری، تحلیل و اجرای موثر طرح های توجیهی تولیدی یا صنعتی (Feasibility study)، تیمی قدرتمند را بعنوان راهنما در کنار خود بکار گیردبا بهین صنعت یاب همراه باشید.

در این مسیر، انتخاب درست مشاور تهیه طرح توجیهی و یا بیزینس پلن، پایه آشیلی ست که موجب خواهد شد تا سرمایه گذاری هر اندازه هم کوچک باشد عملی شده، رشد کرده و به سرمایه گذار برای طرح و ایده های آتی اطمینان خاطر بیشتری بدهد و علاوه بر آن کمک کننده به جذب سرمایه، شریک و یا نمایندگی برندهای معتبر خارجی نیز باشد.

سرمایه گذار برای ورود به بازار جدید، نیازمند صدور جواز تاسیس و دریافت تسهیلات بانکی لازم برای اجرای ایده خود در قالب واحدهای صنعتی یا تجاری است، اما موفق نخواهد شد مگر با ارائه آن ایده در قالب یک طرح توجیهی بر اساس آئین نامه و فرمت استاندارد بانک صنعت، معدن و تجارت، تا قادر باشد پروژه موردنظر را برای تائید به سازمانها و موسسات مربوطه ارائه نماید، که این امر با کمک مشاور متخصص و زبده تهیه طرح توجیهی به راحتی به سرانجام خواهد رسید. سرمایه گذار ایده اولیه را مطرح خواهد ساخت اما مشاوره تهیه طرح توجیهی شخصی است که تخصصا با درنظر گرفتن کمترین ریسک و بالاترین بازدهی اقتصادی، طرح توجیهی را با هدف تائید و توجیه سازی تیم ارزیابی سازمان مربوطه، نگارش کرده، شکل دهی و آماده سازی می نماید.

 

ویژگی های مشاور تهیه طرح توجیهی

مشاور مناسب برای تهیه طرح توجیهی باید نسبت به موقعیت و آمار اقتصادی موجود در جامعه کاملاً آگاه و به روز باشد و باید منابعی را که برای اجرایی سازی طرح مورد نیاز است را به خوبی بشناسد.

یک مشاور حرفه ای و مجرب طرح مطالعات امکان سنجی باید هنگام تهیه طرح توجیهی، توجیه پذیری اقتصادی پروژه را با مهارت اثبات نماید. تسلط کامل به نرم افزارهای تخصصی بررسی طرح های توجیهی از جمله کامفار، از مهم ترین ویژگی های یک مشاور اصلح در تهیه طرح توجیهی می باشد.

هدف اجرای طرح توجیهی توسط مشاور باید به گونه ای بیان شود که توسط ارزیابان طرح سرمایه گذاران، کاملا قابل قبول باشد. مشاور طرح توجیهی علاوه بر تخصص و تحصیلات عالیه در رشته مرتبط با طرح (کشاورزی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و …) باید از لحاظ اقتصادی و مدیریتی نیز تجربه و تبحر کافی داشته باشد.

هنگام تدوین طرح توجیهی لازم است تا مشاور آغاز و پایان پروژه را با دقت بررسی کرده و تمام احتمالات زمانبر را بطور دقیق مشخص نماید. از ویژگی های مشاور مجرب و حرفه ای برای تهیه طرح توجیهی پیش بینی ادامه روند کار و آینده پروژه است و همچنین نیاز است تا تمام جوانب ریسک و یا زیان های مالی ممکنه را بطور شفاف مشخص سازد.

 

نحوه ارزیابی، انتخاب و ارجاع کار به مشاوران طرح توجیهی از سوی سرمایه گذار

نحوه انتخاب مشاوره طرح توجیهی از دیدگاه سرمایه گذاری که می خواهد ایده را به بهترین مشاورهای طرح توجیهی واگذار نماید بر اساس دو معیار فنی و کیفی سنجیده شده و صورت میگیرد.

 

معیارهای کیفی انتخاب مشاور تهیه طرح توجیهی

:: مشاور طرح توجیهی باید عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی باشد.
::  بررسی کیفیت کار مشاور تهیه طرح توجیهی توسط سرمایه گذار از طریق ارزیابی نظرات کارفرمایان قبلی
::  بررسی تجربه، سابقه اجرایی و حجم پروژه های موفقی که مشاور در واحد طرح های توجیهی فعالیت نموده است.
::  بررسی ساختار سازمانی که تیم مشاوره برای تهیه طرح توجیهی به کار می گیرند.
::  میزان خلاقیت و نوآوری مشاور تهیه طرح توجیهی به منظور تکمیل ایده سرمایه گذار
معیارهای فنی انتخاب مشاور تهیه طرح توجیهی

:: بررسی توانایی و قابلیت مدیریتی مشاور
::  بررسی دانش و کفایت کارکنان تیم مشاوره
:: بررسی تخصص کادر فنی تیم مشاوره تهیه طرح توجیهی
:: بررسی نظم گزارش دهی مشاور در طرح های قبلی
:: بررسی تسلط مشاور به نرم افزارهاي تخصصی برای آنالیز طرح های توجیهی

سرمایه گذار برای موفقیت در دریافت جواز تاسیس و وام های بانکی به جهت عملی سازی طرح به بهترین شکل ممکن، ترجیح میدهد مشاوری را انتخاب نماید تا هر 2معیار توضیح داده شده را داشته باشد. در این راستا “شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی و متشکل از تیم متخصص مشاور به جهت تهیه طرح توجیهی با سال ها تجربه، خدمت رسانی و انجام صدها پروژه موفق، ایده های شما را با تعرفه ای بسیار متعادل و معقول عملی خواهد ساخت.

مطالعه بازار چیست؟ | درباره آن بیشتر بدانید.


تهیه شده توسط واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس