طرح توجیهی فنی- اقتصادی

مفهوم طرح توجیهی فنی و اقتصادی

طرح توجیهی، به طور کلی به معنای بررسی، تجزیه و تحلیل شانس موفقیت یک پروژه یا کسب‌وکار است. به عبارت ‏دیگر، هدف از مطالعات امکان سنجی تعیین میزان امکان‌پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمربخشی آن می‌باشد. ‏‌این مطالعات معمولا توسط شخص ثالثی خارج از مجموعه سرمایه‌گذاران و شرکای پروژه یا کسب‌وکار صورت می‌گیرد، ‏زیرا در مواجهه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بسیاری از سرمایه‌داران یا علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری ممکن است به شکلی ‏خوشبینانه، فقط روی مزیت‌ها یا نقاط مثبت متمرکز شوند. انجام مطالعات امکان سنجی و تهیه طرح‌های توجیهی، به ویژه ‏با بهره‌گیری از مشاور خارج از سازمان یا سیستم سرمایه‌گذار (شخص ثالث) ‌این امکان را فراهم می‌آورد که تمام جوانب ‏مثبت و منفی پروژه یا موقعیت سرمایه‌گذاری سنجیده شود. به عبارت دیگر، تمامی‌ عوامل موثر بر پروژه به دقت مورد ‏بررسی و کالبد شکافی قرار گرفته، نقاط قوت و ضعف مترتب بر آن بازنگری شده و در نهایت توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری، ‏برآورد می‌گردد.

با عنایت به نکات مذکور، می‌توان گفت که مطالعات امکان‌سنجی، فرآیندی کنترل شده برای مشخص نمودن همزمان ‏مشکلات و مزایای اجرای یک پروژه یا ورود به یک موقعیت سرمایه‌گذاری است و همراه با توصیف کامل شرایط و برآورد ‏عواید و هزینه‌های ‏(آنالیز هزینه- فایده) انجام آن صورت می‌گیرد. این مطالعات در حکم گام نخست در فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران یا ‏مدیران به حساب می‌آید. ‌این بدان معنا است که ‌این مطالعات باید در بدو امر با صورت مساله‌ای به نام پیشنهاد ‏سرمایه‌گذاری یا اجرای پروژه انجام شود. از همین منظر، مطالعات امکان سنجی باید به نحوی انجام شود که به منزله ابزار ‏تحلیلی، در برگیرنده محدودیت‌ها، توصیه‌هایی برای بهبود و پیشنهادهای عملی در راستای پیشبرد امور باشد. از همین رو، برخی از صاحبنظران، مطالعات امکان سنجی را نوعی مطالعه بر مبنای تجزیه و تحلیل و آزمون می‌دانند که ‏فراهم‌کننده اطلاعات لازم به منظور تصمیم گیری برای حرکت به سمت مراحل طراحی مهندسی و اجرای هر پروژه یا انجام ‏سرمایه‌گذاری است.

شکی نیست که در رابطه با پروژه‌هایی که ماهیت تجاری دارند و طی آنها سرمایه‌گذار در اندیشه ‏بازرگانی و خرید و فروش کالا یا خدمات بدون درگیر شدن در فرآیند تولید می‌باشد،‌ این تعریف برای مطالعات امکان‌سنجی ‏کاربرد نخواهد داشت. مطالعات امکان سنجی را می‌توان نقطه عطف فرآیند تصمیم‌گیری در اجرای پروژه یا انجام سرمایه‌گذاری دانست. پاسخ ‏‏«بله» یا «نه» در برابر ‌این پرسش که «آیا باید پروژه را اجرا کرد یا در پروژه سرمایه‌گذاری نمود؟» تعیین کننده روال آتی ‏برخورد سرمایه‌گذار یا مدیر با صورت مساله است.

طرح توجيهي فنی اقتصادی (Feasibility Study) مجموعه‌ای از اطلاعات مورد نياز براي شروع يك پروژه سرمايه‌گذاري و كار تجاري (توليدي يا خدماتي‌) را تشکیل شده است. اطلاعاتي از قبيل سرمايه لازم، تأسيسات و تجهيزات مورد نياز، ميزان توليد ساليانه، ميزان حقوق و دستمزد و … در اين طرح‌ها مورد بررسی قرار می گیرد. داشتن يك طرح توجيهي فنی – اقتصادی نه تنها براي افرادي كه مايل به استفاده از تسهيلات بانكي هستند مفيد است، بلكه براي افراد علاقمند به راه‌اندازي كسب و كار نيز ضروری است.

 

بخش های اصلی یک طرح توجیهی

بخش های اصلی یک طرح توجیهی

نکته جالب توجه‌این است که در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاران از ‏شنیدن پاسخ منفی آشفته می‌شوند، زیرا پیش از انجام مطالعات اقدام به تخصیص سرمایه‌مورد نیاز، جذب نیروی انسانی و ‏فراهم نمودن ملزومات اجرای پروژه نموده و در نتیجه به جز شنیدن پاسخ مثبت در پایان انجام مطالعات امکان‌سنجی، ‏انتظار دیگری ندارند. به زبان خودمانی می‌توان گفت که چنین سرمایه‌گذارانی، مشاوران را به خدمت می‌گیرند تا آنچه را که ‏دوست دارند بشنوند به آنها بگویند.

لازم به یادآوری است که از دیدگاه نگارندگان، مطالعات امکان‌سنجی برای سرمایه‌گذاری با مطالعات امکان سنجی برای ‏سیستم بانکی دو مقوله متفاوت است که متاسفانه در کشور ما در بسیاری موارد با یکدیگر خلط شده و همین امر، زبان ‏مشاوران فعال در عرصه مطالعات امکان‌سنجی در بیان پاسخ منفی به پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری را عملا الکن ‏می‌نماید که در مقالات بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

يك گزارش طرح توجيهي، همانطور كه از نامش پيداست، براي توجيه نمودن سرمايه‌گذار (اعم از بانك، سازمان، شركت و يا شخص) تنظيم مي‌شود و هرچه دقيق‌تر نوشته شود؛ سرمايه‌گذار، راحت‌تر مي‌تواند تصميم بگيرد كه آيا اين طرح مي‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد يا خير؟ در تنظيم يك طرح توجيهي فنی- اقتصادی بايد سعي شود واقعيت‌ها بيان و تمامي داده‌ها با منبع و مرجع معتبر ارائه شود و همچنين تا حد امكان از فرضياتي كه درستي آنها كاملاً مشخص نيست، دوري جست.

سرفصل های طرح توجیهی فنی و اقتصادی

مراحل تنظيم طرح توجيهي شامل مواردی به شرح زير است‌:

:: مقدمه طرح توجیهی

:: خلاصه‌ي بررسي‌هاي اوليه (موقعيت‌يابي یا مکان‌یابی طرح)

:: مشخصات کارفرمای طرح، سوابق وضعیت مالی و…

:: مشخصات طرح توجیهی مورد بررسی

:: مشخصات مجوزهاي قانوني اخذ شده (جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و…)

:: خلاصه‌ي برآورد اقتصادي، فني و مالي طرح

:: معرفی و شناخت محصول و بررسی بازار طرح

:: مشخصات محصول مورد بررسی، دانش فنی و فرآيند توليد محصول

:: نحوه‌ي سرمايه‌گذاري و تامین مالی

:: پيش‌بيني مالي طرح پس از شروع و بهره‌برداري

:: بررسی مالی و اقتصادی طرح با استفاده از نرم‌ افزار کامفار 3

:: برنامه‌ي زمان‌بندي اجراي طرح

:: تجزيه و تحليل طرح توجیهی

 

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

 شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با تجارب ارزنده خود و فعال در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری آماده ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری از جمله تهیه و تدوین طرح توجیهی بازار، فنی، مالی و اقتصادی با نرم افزار کامفار (comfar)، در جهت تسهیل روند کاری شرکت‌ها و اشخاص متقاضی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس