نحوه نوشتن طرح کسب و کار(business plan)

  برای داشتن یک طرح کلی برای کسب وکار خود باید با نحوه نوشتن طرح کسب و کار آشنا باشیم ، زیرا این (business plan) طرحی است که نقشه فعالیت اقتصادی در آن دیده می‌شود؛ پیش‌بینی آینده پروژه، بررسی تمام جوانب انجام کار، چه موانع و خطراتی در مسیر فعالیت در پیش رو است و همچنین چشم‌انداز مالی و آینده بازار محصول، همگی در طرح کسب وکار بررسی می‌شود، با بهین صنعت یاب همراه باشید.

ایا شما با نحوه نوشتن طرح کسب آشنایی دارید ؟ مطالعات نشان داده است افرادي که بدون مطالعه و تنظیم طرح کسب و کار (BP) اقدام به شروع یک فعالیت می‌کنند، در مقابله با مشکلات و افت و خیزهاي اقتصادي و بازار کار توان کمتري دارند و لذا احتمال ورشکستگی و عدم موفقیتشان زیاد است. طرح کسب و کار (business plan) امکان خود ازریابی را برای شما فراهم می‌کند تا با بررسی و بازبینی هدفمند و نقادانه از کسب و کار خود به یک وارسی واقعی دست یابید.

 

نحوه نوشتن طرح کسب و کار – قالب و ساختار آن

یک طرح کسب و کار باید واضح و شفاف باشد، اهداف کسب و کار به صورت مجزا و کامل بیان شود و راه رسیدن به آنها نیز مشخص شود. اطلاعات مطرح شده باید واقعی بوده و از بزرگنمایی و خلاف واقع پرهیز گردد؛ به خصوص هنگامی که قرار است طرح به یک سرمایه‌گذار ارائه شود. محتویات یک طرح کسب و کار به نوع مخاطبان و اهداف تهیه آن بستگی دارد.

 

نحوه نوشتن طرح کسب و کار – اجزاي استاندارد این طرح

به دلیل متفاوت بودن طرح کسب و کار برای انواع متقاضیان با توجه به نوع فعالیت و شرایط ویژه‌شان، نمی‌توان فرمت یکسانی برای تمامی طرح‌های کسب و کار بیان نمود. اما تمامی طرح‌های کسب و کار استاندارد، دارای چندین بخش اصلی می‌باشند که هر بخش به تحلیل و بررسی موضوعاتی شامل جزئیات بازار، محصول، تیم مدیریت، استراتژي‌هاي سازمان، برنامه‌ي اجرایی و داده‌هاي مالی می‌پردازد.

نکته‌ مهمی که باید همواره در نوشتن طرح کسب و کار مد نظر باشد این است که در عمل براي افراد مختلف باید طرح کسب و کارهاي مختلف نوشته شود، زیرا هر مخاطبی به یک سري اطلاعات عمومی در مورد طرح و بالتبع مجموعه‌اي از اطلاعات تخصصی نیاز دارد که باید به سئوالات تخصصی وي پاسخ دهد و مطالب دیگر کمتر مفید می‌باشند.

 

نحوه نوشتن طرح کسب و کار – بخش‌های مختلف آن

  • خلاصه اجرائی طرح

خلاصه مدیریتی طرح تجاري یک شرکت، اولین چیزي خواهد بود که هر خواننده آن را مطالعه می‌کند. اگر خلاصه شرکت شما ضعیف باشد، خواننده‌ای که ممکن است بالقوه مشتري شما باشد، شرکت شما را به سادگی کنار خواهد گذاشت. در نتیجه سایر سرمایه و سوابق شرکتتان بی‌ارزش جلوه خواهد کرد. پس سرمایه‌گذاري روي خلاصه اجرایی شرکت، نه تنها جزئی از هزینه‌های کسب و کار محسوب نمی‌شود، بلکه سرمایه‌ای است که می‌تواند حداکثر سود را نیز براي شرکت داشته باشد .

این بخش شامل اجزاي زیر است:

  • توصیف شرکت، شامل محصولات و یا خدمات شما
  • بیانیه ماموریت شرکت
  • مدیریت شرکت
  • بازار و مشتریان شما
  • بازاریابی و فروش
  • رقباي شر کت
  • عملیات شرکت
  • پیش‌بینی‌ها و برنامه‌هاي مالی

خلاصه اجرایی به یک عبارت پایانی ختم می‌شود که مبین این مطلب است که، کسب و کار شما، یک تجارت و شرکت موفق است.

  • شرح توصیفی

در این بخش از نحوه نوشتن طرح کسب و کار به ماهیت فعالیت اقتصادي و روش انجام آن می‌پردازد. در این بخش کالا و یا خدماتی را که قصد تولید آن را دارید شرح داده می‌شود .با دیدگاهی وسیع جواب این سوال داده می‌شود که می‌خواهید صاحب چه کسب و کاري شوید و به کجا برسید؟ (چشم انداز) هدف و ماموریت، از ایجاد این کسب و کار شرح داده می‌شود.

  • شرح بازار هدف و مشتریان بالقوه

در این بخش، بازار هدف توصیف می‌شود. مشتریان چه کسانی هستند؟ چرا در یک بازار رقابتی این محصول تولیدی را بخرند؟ ویژگی منحصر به فرد محصول تولیدی چیست؟ رقبا، سهم بازار و روند رشد یا افول را در بازار مورد نظر شرح داده می‌شود. اهداف، باید دقیق، قابل اندازه‌گیري و در دوره‌هاي کوتاه مدت و میان مدت بیان شود.

  • شرح ماموریت (Mission)

ماموریت یعنی چرا سازمان وجود دارد، چرایی وجود سازمان بر می‌گردد به:

  • نیازي که سازمان برطرف می کند = هدف غایی = فلسفه وجودي
  • چگونگی رفع نیاز = محصول = خروجی
  • بهره برداران و استفاده‌کنندگان از خروجی سازمان = مشتریان
  • چگونگی ایجاد محصول مورد رضایت بهره برداران = تکنولوژي
  • در نهایت وجه تمایز سازمان با دیگر سازمان‌هایی که تقریباً همین کار را می‌کنند = مزیت رقابتی
  • شرح چشم انداز (Vision)

چشم‌انداز سازمان توصیف می‌کند که شرکت می‌خواهد در آینده‌اي دور به چه سازمانی تبدیل شود و افق آینده آن چیست، چشم‌انداز در واقع نظرگاهی است به آینده که مدیریت سازمان آن را نهایتی براي آن سازمان می‌داند. چشم انداز در واقع نمایانگر این است که سازمان آرزو دارد به چه آرمانی دست یابد. چشم‌انداز تصویري از آینده است که در صورت تحقق اهداف و مقاصد نهایی، سازمان به آن دست خواهد یافت.

  • شرح ارزش‌ها (Values)

ارزش‌هاي محوري سازمان می‌توانند به عنوان مبنایی مورد استفاده قرار گیرند که براساس آنها سیاست‌ها را تدوین کرد. حتی می‌توان با تکیه بر آنها، شیوه رفتار روزانه کارکنان و مبناي تصمیم‌گیري‌ها در محل کار را مشخص نمود. سازمان‌ها می‌بایست به هنگام برنامه‌ریزي‌هاي بلندمدت، ارزش‌هاي محوري مشخص شده خود را رعایت کنند و به هنگام ارزیابی عملکرد، تصمیماتی را که در این زمینه می‌گیرند بر پایه ارزش‌های محوري خود بگذارند.

  • نتیجه گیری

مهمترین چالشی که یک کسب و کار جدید با آن مواجه است این است که کارها در جاي خود انجام شوند. دانستن اینکه چه کار باید کرد و در چه مرحله‌اي، بسیار مهم است. به ویژه اینکه کارآفرین معمولاً زمان و منابع محدودي دارد. ایجاد یک کسب و کار بیشتر شبیه به موشک هوا کردن است، اگر به هنگام پرتاب موشک شما فقط به اندازه کمتر از یک درجه خطا داشته باشید، ممکن است هزاران مایل از مسیر منحرف شوید. طرح کسب وکار (BP) به کارآفرین کمک می‌کند که در مسیر صحیح پیش برود و موفق شود.

اگر برای کسب و کار خود نیاز به تهیه طرح تجاری یا طرح توجیهی دارید، “شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” با پشتوانه تجربه‌ای ده ساله و با استفاده از نیروی کار متخصص، از اولین گام‌های فعالیت اقتصادیتان تا رسیدن به اهدافتان شما را همراهی خواهد نمود. با ما موفقیتتان را تضمین کنید.


تهیه شده توسط واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس