نظارت بر مصرف تسهیلات با نرم افزار پریماورا

کاربرد نرم افزار پریماورا در نظارت بر پیشرفت پروژه

 یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در نظارت بر منابع بانکی و پروژه‌ها، نرم‌افزار پریماورا است. استفاده از این نرم افزار به مدیریت بهتر پرتفوی پروژه‌ها و اتخاذ تصمیمات درست در مقاطع مختلف برای پروژه‌های تحت سرمایه‌گذاری بانک‌ها کمک شایان توجهی می‌کند. 

کاربرد نرم افزار پریماورا

کاربرد نرم افزار پریماورا در کنترل پروژه می باشد. نرم افزار پریماورا ضمن کنترل فعالیت ‌های هر پروژه، قادرخواهد بود که در افزایش هزینه ‌ها و از زمانی، هر مقطع میزان بودجه مصرفی، باقیمانده و احیانا سوی دیگر زمان صرف شده یا زمان باقیمانده برای هرفعالیت یا هرپروژه را محاسبه کند. در کنار مزایای قابل توجه و گزارش‌های کنترلی خوب، سادگی کار با این نرم‌افزار موجب شده تا سازمان‌ های پروژه ‌ای به منظور اعمال مراقبت‌ های لازم، حفظ وحدت رویه، سرعت و دقت در فرآیند های مربوطه همچنین پیگیری انجام هزینه ‌ها در پروژه‌ ها درمقاطع مختلف زمانی از پریماورا  استفاده کنند.

در اجرای هر پروژه، سه عنصر مهم و اساسی؛ زمان، هزینه و منابع وجود دارد که تغییر روی هر یک نه تنها بر سایر عوامل اثر می‌گذارد بلکه نتیجه پروژه را نیز با تغییر مواجه می‌سازد. هرچه یک پروژه بزرگتر و شامل فعالیت‌های بیشتری باشد نیاز به ابزاری که قادر باشد به راحتی کلیه فعالیت‌ها را کنترل کند، محسوس‌تر خواهد بـود.

بیشترین کاربرد نرم افزار پریماورا

کاربرد نرم افزار پریماورا

غالبا پروژه ‌ها، سؤالاتی مانند؛ فعالیت”الف” چه زمانی خاتمه می‌یابد؟ فعالیت”ب” چه زمانی آغازمی‌شود؟ اگرفعالیت “ج” حذف شود و انجام نشود، چه تغییری درکل پروژه به وجود می‌آید؟ اگر فعالیت”د” بـه پروژه اضافه شود، چه تأثیری در زمان و هزینه پروژه خواهد گذاشت؟ و…

پریماورا نرم‌افزار قدرتمندی است که به راحتی بـه کلیه این سؤالات پاسخ خواهد داد. همچنین در مقاطع مختلف زمانی، می‌ توان گزارش ‌های عملکرد مورد نظر را تهیه و با برنامه از پیش تعیین شده، مقایسه کرد. از دیگر کاربرد نرم افزار پریماورا می توان به سازمان هایی که با انبوه پروژه ‌های اجرایی سر وکار دارند،اشاره کرد.این سازمان ها تمایل دارند ضمن کنترل یکپارچه کلیه پروژه‌ها، بودجه‌ای پروژه‌ ها بتوانند نیازمندی ‌ها را در مقاطع مختلف زمانی محاسبه کنند و خصوصا بدانند که بودجه‌ های مصرف شده نیز بابت چه پروژه ‌هایی یا حتی در چه سرفصل ‌هایی هزینه شده است. نرم‌افزار پریماورا به سادگی و بسیار سریع به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

روش کار با نرم افزار پریماورا

نحوه کار با این نرم‌افزار بدین گونه است که بـرای هر پروژه، نخست فعالیت‌های مربوطه تعریف می‌شود و ضمن اختصاص بودجه و مدت زمان لازم برای انجام هر یک از فعالیت‌ها، رابطه بین فعالیت‌ها تعریف می‌شود. سپس نرم‌افزار از روی فعالیت‌های تعریف شده و ارتباطات بین آن‌ها همچنین میزان دسترسی به منابع در مقاطع مختلف زمانی، زمان‌بندی پروژه را به نحوی که در کوتاهترین زمان ممکن طر ح بـه بهره‌برداری برسد، تعیین می‌کند.

به عبارت دیگر نرم‌افزار مشخص می‌کند که تک تک فعالیت‌ها در چه زمانی شروع و در چه زمانی خاتمه می‌یابند و با چه هزینه‌ای کدام فعالیت‌ها در پروژه از اهمیت بالاتری برخوردارند و تأخیر در انجام آنها، بهره‌برداری از پروژه را با تأخیر مواجه خواهد ساخت. همچنین اگر محدودیتی از لحاظ استفاده از منبعی خاص داشته باشیم، می‌توان این محدودیت را تعریف و در برنامه لحاظ کنیم.

امکان تعریف WBS)  Work Breakdown Structure) ساختار شکست کار،  یکی دیگر از نکات مثبت این نرم افزار است که با کمک آن می‌توان به راحتی مشاهده کرد مثال سرفصل ساختمان‌ها یا ساختمان تولید، انبار و… به­ طور خاص با چه هزینه‌ای تمام شده یا به پایان خواهد رسید. در نسخه اینترپرایز Enterprise  پریماورا به­ راحتی می‌توان تمام پروژه‌های سازمان را به صورت یکپارچه مشاهده کرد و لذا در هر مقطع زمانی میزان بودجه مورد نیاز (پیش­ بینی) و مصرفی (واقعی) همچنین زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های باقیمانده یا فعالیتی خاص را برای کل پروژه‌های سازمان گزارش‌گیری و مشاهده کرد. امکان دسته‌بندی پروژه‌ها سازمان به طـور مثال نمایش پروژه‌های صرفا در یک یا چند صفت خاص از دیگر قابلیت‌های خوب این نرم افزار است.

بهین صنعت یاب ارائه دهنده طرح توجیهی به روز و کاملا تخصصی


منبع: فصلنامه کلید سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس