اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد

صنعت گردشگری از نظر درآمدزایی به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی در جهان شناخته می شود. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که نرخ بیکاری بالایی دارند، محدودیت منابع ارزی و با اقتصاد تک محصولی مواجهند بسیار حائز اهمیت است، تا از طریق صنعت گردشگری بخش قابل ملاحظه ای از درآمد را افزایش دهند.

سومین اقتصاد جهان، صنعت گردشگری می باشد که شتابان رو به رشد است به طوریکه در سال ۱۹۵۰ میلادی سی و پنج میلیون گردشگر در دنیا وجود داشت و در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد و سیصد میلیون گردشگر در دنیا جا به جا شده است.

پیش بینی اقتصاد دانان جهان در مورد آینده صنعت گردشگری بسیار روشن است و در آینده نزدیک به اقتصاد اول جهان تبدیل خواهد شد. سهم بخش گردشگری در GDP جهان به ۲۴۰۰ میلیارد دلار می رسد که ۲۸۱ میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و از هر ۱۰ شغل یکی به گردشگری مربوط است.

دولت ها برای ایجاد شادی، نشاط و امید در جامعه میلیاردها دلار خرج می کنند که صنعت گردشگری خود نقش مهمی در ایجاد جامعه ای خوشحال و امیدوار دارد. صنعت گردشگری موضوعی فرابخشی است، وقتی گردشگری شروع به حرکت می کند بسیاری از ابعاد اقتصادی کشور را به حرکت وا می دارد.

طرح توجیهی گردشگری - گردشگری - بهین یاب - بهین صنعت یاب

 

 

 

گردشگری در ایران ابعاد مختلف؛ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. در بعد اقتصادی به دلیل عدم وجود حساب گردشگری در کشور بسیاری از مسائل مالی گردشگری در سایر حوزه ها جای گرفته است.

کشور ما به لحاظ تنوع آب و هوایی از یک سو و وجود مکان های دیدنی و تاریخی از سوی دیگر از جمله کشورهای انگشت شمار است که با وجود پتانسیل های فراوانی که دارد نتوانسته از ظرفیت های خود استفاده نماید. بررسی صنعت گردشگری در ایران و  ارقام درآمدی حاصل از آن، نشان می دهد به رغم اینکه ایران دارای آثار تاریخی ، باستانی و طبیعت زیبا است تنها کمتر از یک هزارم درآمد جهانی حاصل از صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است.

اکنون وقت آن رسیده بیش از گذشته به صنعت گردشگری توجه شود و با برنامه ریزی های صحیح، ایران  جایگاه واقعی خود را بدست آورد. با توجه به آنکه اقتصاد ایران با اتکای بیش از حد به صادرات نفت خام و آسیب پذیری فراوان آن در اثر تغییرات قیمت نفت و شوک های اقتصادی و غیر اقتصادی، با توسعه صنعت گردشگری تا حد زیادی می توان آسیب های ناشی از مشکلات بوجود آمده را کاهش داد، ضمن آنکه افزایش درآمد های ارزی، بالا رفتن سطح درآمد جامعه و اشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت.

 

اقتصاد صنعت گردشگری

گردشگری فعالیتی بین بخشی است که با توجه به ماهیت آن با بسیاری از فعالیت های اقتصادی مرتبط است. از جمله مهمترین بخش های مرتبط با آن می توان به موارد زیر اشاره نمود؛

  • حمل و نقل عمومی
  • خطوط هواپیمایی
  • خطوط مسافرت دریایی
  • خطوط ریلی
  • هتل ها و مراکز اقامتی
  • آژانس ها، مکان های جذب گردشگر و مراکزی که مسافرت ها را ترتیب می دهند.
  • رستوران ها و پارک ها
  • و ….

گردشگری فعالیت اقتصادی است که سالانه میلیاردها دلار مبادلات در آن انجام می شود و از همین حیث به لحاظ اقتصادی اهمیت بالایی دارد.

و به دلیل خدماتی بودن صنعت گردشگری، دارای ارتباطات پیشین و پسین فراونی است که در ایجاد اشتغال تقش قابل توجهی دارد و در کنار آن ضریب فزاینده بالایی را در اقتصاد داراست.

 

راهکارها و پیشنهاد ها در صنعت گردشگری

طبق تحقیقات بدست آمده، رشد توسعه گردشگری در کشورهای نفت خیز به مراتب کمتر از کشورهای وارد کننده نفت می باشد، این حقیقت به دلیل درآمد بالای نفتی این کشورهاست که نیاز کمتری به درآمد حاصل از توریسم احساس کرده و در نتیجه تلاش کمتری جهت جذب توریست داشته اند. بنابر این اگر کشورهای نفتی مانند ایران که توانمندی های بالایی جهت جذب توریست دارد، با ایجاد بستر مناسب از طریق درآمد حاصل از نفت بتواند این صنعت را در کشور توسعه دهد که با اتمام منابع پایان پذیر نفتی در آینده ای نه چندان دور با مشکلات جدی روبرو نشود و در عین حال سهم بالایی از درآمد گردشگری داشته باشد. همچنین جهت ایجاد زیر ساخت های لازم این صنعت نیاز به استفاده از بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در کشور می باشد.

تحولات بنیادی در گردشگری ایران نیازمند حل مشکلاتی است که در ادامه به آن اشاره می شود ؛

  • مشخص شدن سهم بخش خصوصی
  • افزایش فضاهای اقامتی
  • تعریف دقیق از اقتصاد گردشگری
  • سرعت بخشیدن به عرضه خدمات گردشگری
  • وضعیت حمل و نقل هوایی ایران
  • گسترش گردشگری داخل کشور
  • شکسته شدن انحصار دولت در گردشگر

 

چگونه در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنیم؟

این سوال بسیاری از متقاضیان خواهان ورود به صنعت گردشگری می باشد. شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب با استفاده از طرح توجیهی گردشگری به تمام سوالات سرمایه گذاران عزیز در این حوزه پاسخگو می باشد. در مطالعات امکان سنجی یا همان طرح توجیهی، بخش های مختلف پروژه گردشگری از منظر بازار، فنی و مالی مورد بررسی قرار می گیرد و بهترین راهکار جهت مقابله با تهدید ها و استفاده از فرصت های پیش روی و ریسک ها در طرح توجیهی ارزیابی می شود و به متقاضیان ارائه می گردد.

نمونه طرح توجیهی گردشگری که توسط شرکت بهین صنعت یاب به انجام رسیده است؛

اگر مایل به سرمایه گذاری هستید از این لینک ها استفاده کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس