طرح توجیهی تولید و بسته بندی خیارشور و شور

 

خیارشور و شور از دسته مواد غذایی پرطرفدار در بین عموم مردم است. این محصولات غذایی در اروپا و آمریکا دارای استاندارد خوراکی نمی باشند، به همین دلیل انواع مدل شور و خیارشور به کشورهای دیگر صادر می شود. امروزه تولید کنندگان خیارشور و شور، این نوع محصولات را ابتدا به کشورهایی که شرایط وارداتی آسان دارند صادر می کنند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

مردمان خلیج فارس، اروپای شرقی و اندکی اروپای غربی مشتریان این محصولات غذایی هستند. در این مطلب می خواهیم با ارائه طرح توجیهی تولید و بسته بندی خیارشور و شور شما را از بسیاری موارد آگاه سازیم پس همراه ما باشید.

 

خیارشور و شور چیست؟

خیارشور و شور در واقع یک خوراکی شور است که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. خیار شور از خیار، تلخون، سیر، نمک و آب تهیه شده است و با طعم و مزه ی شوری به عنوان چاشنی بسیار خوشمزه است

موارد کاربرد خیارشور و شور

معمولا خیارشور و شور را به همراه غذا به عنوان چاشنی مصرف می کنند. خیارشور در تهیه غذاهایی همچون سالادالویه و سالادماکارونی کاربرد دارد و در تمام ساندویچی ها به عنوان چاشنی ساندویچ مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت استراتژیک تولید شور

مواد اصلی تهیه خیارشور و شور، محصولات کشاورزی است به همین دلیل ارزش افزوده برای کالای کشاورزی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این کشورهایی که دارای محصولات کشاورزی با کیفیت و قیمت مناسب هستند می توانند با تولید شور و خیارشور اشتغال زایی نمایند.


طرح توجیهی تولید و بسته بندی خیارشور و شور

کشورهای عمده تولید خیارشور و شور

کشورهای آسیای میانه، چین، خاورمیانه، اروپای شرقی و کمی اروپای غربی از جمله کشورهایی هستند که در زمینه تولید و مصرف خیارشور و شور در حال فعالیت هستند.

فرآیند تولید شور و خیارشور

خط تولید شور و خیار شور به سه دسته آماده سازی، تولید و بسته بندی تقسیم می شود. هر یک از بخش ها دارای ماشین آلات و نیروی انسانی مورد نیاز  است که باید آن را تامین نمود.

مرحله آماده سازی مربوط به تهیه خیارهای قلمی و مواد اولیه همچون ترخون، سیر، آب و نمک است. مرحله تولید یعنی اقدامات لازم برای بدست آمدن محصول نهایی است. مرحله بسته بندی نیز آخرین و مهم ترین مرحله است که اگر درست صورت نگیرد می تواند تمام زحمات نیروی تولید را نابود سازد. پس از آن خیارشورهای بسته بندی شده به انبار منتقل می شود.

فرآیند تولید خیارشور با جزئیات

اولین مرحله مربوط به پاک سازی و شستشوی خیارهای قلمی است. این مرحله می تواند هم توسط دست هم توسط ماشین آلات صورت گیرد. در واقع این بخش به مقدار بودجه در نظر گرفته شده توسط سرمایه گذار بستگی دارد.

اگر مرحله شستشوی خیار به صورت دستی انجام گیرد، تمام خیار را درون وام ریخته و همه خیار ها توسط نیروی انسانی شسته و پاک سازی می شوند. در غیر این صورت ماشین خود به صورت اتوماتیک در دو مرحله خیارها را شستشو می دهد.

دومین مرحله مربوط به سورتینگ و جداسازی است. خیار های شسته شده باید روی میز سورتینگ قرار گیرد و نیروی انسانی به جداسازی خیارهای نامناسب بپردازد. زیرا حتماً بین خیارها، خیارهای بی کیفیت و نامناسب وجود دارد.

سومین مرحله شیشه های خالی را داخل دستگاهی به نام بلوئر قرار می دهند. این دستگاه شیشه شسته شده را خشک کرده و آن را از هرگونه گرد و غبار تمیز می سازد.

چهارمین مرحله به پر کردن شیشه از مواد اولیه خیارشور مربوط می شود. مواد خوراکی اعم از سیر، فلفل، برخی سبزیجات مانند ترخون داخل شیشه ریخته می شود. پس از آن دستگاهی به نام پرکن وارد عمل می شود و خیارهای روی میز را به داخل شیشه ها هدایت می کند.

فرمولاسیون سازی

فرمولاسیون به دستگاهی گفته می شود که مایعات لازم برای تولید خیارشور و شور را آماده می سازد. فرمول مایعی که توسط این دستگاه تولید می شود محرمانه است و بیش از این نمی توان در موردش صحبت نمود. پس از اینکه توسط این دستگاه، مایع مورد نیاز را تولید شد، به داخل شیشه های پر شده از خیار ریخته می شود.

مرحله فشرده سازی

پس از طی کردن مراحل گذشته حال نوبت به فشرده سازی تمام محتویات داخل شیشه می رسد.پس از آن عملیات درب گذاری روی شیشه صورت می گیرد. عملیات فشرده سازی توسط دستگاهی به نام پلاگر انجام می گیرد.

پاستوریزه کردن

پاستوریزه کردن محصول خوراکی یکی از مهم ترین مراحل تولید است. در این مرحله محصول نهایی را تا درجه حرارتی پیش از نقطه جوش، حرارت قرار می دهند. پس از آن تمام عوامل بیماری زا و میکروب ها را از بین خواهند برد.

بسته بندی کردن

پس از تولید خیارشور، آن را به مدت  ۱۵ الی ۲۰ روز در یک محیط کاملاً تاریک قرار می دهند تا قابل مصرف شود سپس توسط ماشین آلاتی همچون غلاف زن، دربندی، جت پرینتر و شیرینگ پک بسته بندی می کنند.

ماشین آلات مورد نیاز برای تولید شور و خیارشور

دستگاه شستشوی تونلی

دستگاه سورتینگ

وان استیل چرخدار

اتوکلاو

میز کار

پرکن آب نمک

دستگاه لیبل زن

دستگاه شیرینگ کن

دیگ پخت استنلس استیل

تانک آب نمک

دستگاه درب بندی

دیگ بخار یک تن

خردکن مواد اولیه و ….

 

کد آیسیک مرتبط با تولید و بسته بندی خیارشور و شور

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع شور و ترشیجات، غیر کنسروی (میوه ها و سبزیجات محافظت شده در سرکه و آب نمک) ۱۵۱۳۳۱۲۴۴۳
انواع شور کنسروی (میوه ها و سبزیجات محافظت شده در آب نمک) ۱۵۱۳۴۱۲۵۷۶
خیار شور، غیر کنسروی ۱۵۱۳۵۱۲۴۵۱
کنسرو خیار شور(پیش فرآوری شده) ۱۵۱۳۵۱۲۴۰۳

کد تعرفه مرتبط با تولید و بسته بندی خیارشور و شور

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
خیار و خیار ترشی، تازه یا سرد کرده.

 

۰۷۰۷۰۰۰۰
خیار و خیارترشی (خیار ریز) ۰۷۱۱۴۰۰۰
خیار و خیار ریز (خیار ترشی) ۲۰۰۱۱۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات خیارشور و شور

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کاغذ فلوتینگ به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات خیارشور و شور به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات خیارشور و شور  به تفکیک سال

 

 

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی بسته بندی خیارشور و شور اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی گلخانه 

طرح توجیهی مربا 

طرح توجیهی سس 

طرح توجیهی غلات صبحانه 

طرح توجیهی روغن کشی 

طرح توجیهی روغن خوراکی 

طرح توجیهی آبلیمو 

طرح توجیهی چای کیسه ای 

طرح توجیهی آرد ذرت 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس