طرح توجیهی تولید داکت فلزی و پلاستیکی

داکت به کانال هایی گفته می شود که برای انتقال سیم و کابل و توزیع شبکه برق مورد استفاده قرار می گیرند. داکت در انواع فلزی و پلاستیکی تولید می شود که هر یک ویژگی و کارایی های به خصوصی دارد. در طرح توجیهی تولید داکت فلزی و پلاستیکی، جنبه های کمی و کیفی طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

داکت ها، کانال هایی برای انتقال سیم و کابل های برق هستند. استفاده از این کانال ها برای سیم کشی، علاوه بر محافظت از سیم ها و جلوگیری از بروز خطر برق گرفتگی، موجب حفظ زیبایی و ظاهر فضا نیز می شود. امروزه استفاده از این تجهیزات در صنعت ساختمان سازی، یک نیاز ضروری محسوب می شود. داکت ها در انواع و جنس های مختلف تولید می شوند. در طرح توجیهی تولید داکت فلزی و پلاستیکی، سعی می کنیم جنبه های کمی و کیفی طرح را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی محصول طرح توجیهی تولید داکت فلزی و پلاستیکی

همان طور که می دانید سیم کشی برق یکی از امور مهم در ساختمان سازی است. وجود سیم ها و کابل ها در تعداد و ابعاد زیاد، ظاهر نامناسب و زشتی به فضا می دهد. محافظت از سیم ها در برابر آسیب و جلوگیری از حوادث خطرآفرین نیز مسأله دیگری است که به کمک داکت می توان آن را به راحتی حل کرد.

انواع داکت

داکت ها با توجه به کاربرد ها و ویژگی هایی که دارند در انواع مختلف فلزی، پی وی سی و پلاستیکی تولید می شوند.

داکت فلزی 

داکت فلزی از انواع داکت هایی است که برای انتقال برق و توزیع شبکه، در صنعت ساختمان سازی، پتروشیمی و… مورد استفاده قرار می گیرد. به این دلیل که برای ساخت این نوع داکت، از ورق های فلزی، فولادی و پلی اتیلن استفاده می شود، در برابر ضربات و برخورد اشیای برنده، آتش سوزی، تغییرات دمایی و سایر نیروهای خارجی مقاومت بالایی دارد. بنابراین استفاده از این داکت ها در محیط هایی که احتمال وقوع خطر در آن بیشتر وجود دارد، معمول تر است.

داکت فلزی با ویژگی هایی نظیر مقاومت و عدم آسیب پذیری در برابر نور، سرما و گرما، تغییر رنگ، آتش سوزی و… موجب شده است تا استفاده از آن در محیط های حساس مانند گودال های آسانسور، واحدهای صنعتی و تولیدی و فضای باز مناسب تر باشد.

مزایای داکت فلزی

مقاومت در برابر خوردگی: به دلیل استفاده از ورق های فولادی گالوانیزه در ساختار این داکت ها، مقاومت آن ها در برابر خوردگی و سایش افزایش می یابد و در محیط های باز که در معرض اشعه های خورشید قرار می گیرد، مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی شود.

ایمنی در برابر آتش سوزی: داکت فلزی ساخته شده از ورق های فولادی، نقطه ذوب بالایی دارد و در مقابل آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

قابلیت نصب آسان و دائم: طراحی داکت ها به گونه ای است که به سادگی و به صورت دائمی قابل نصب بوده به سیم ها و کابل های برق، نظم می بخشد.

مقاومت در برابر عوامل محیطی: داکت فلزی در برابر گرما، سرما و رطوبت زیاد، به خوبی مقاومت می کند و استفاده از آن در محیط هایی با شرایط جوی ناپایدار بسیار مناسب است.

مقاومت در برابر آتش سوزی: این نوع داکت ها، در برابر آتش سوزی نیز مقاوم بوده و در برابر حرارت و حریق از اتصالات به خوبی محافظت می کند.

کاربردهای داکت فلزی

استفاده از این تجهیزات در ساختمان های مسکونی و تجاری، صنعت نفت و پتروشیمی، واحدهای تولیدی و صنعتی رایج است. از داکت فلزی در بخش های مختلف صنعتی مانند اطراف ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی، استفاده می شود.

 

داکت پلاستیکی

داکت پلاستیکی، یک نوع کانال پلاستیکی برای انتقال سیم و اتصالات جریان برق و محافظت از آن است. در سیم کشی و توزیع جریان برق، استفاده از آن در حفظ ظاهر محیط نیز مؤثر است. این داکت‌ها چون خاصیت ضد آب بودن ندارند، بهتر است در محیط های سرپوشیده استفاده شوند.

انواع داکت پلاستیکی

  • داکت ساده

در ساختمان‌سازی در ساخت بناهای مسکونی، اداری و تجاری از داکت ساده استفاده می شود. این داکت ها به صورت ساده یا پشت چسب دار تولید می شوند.

  • داکت شیاردار

این نوع داکت، دارای شیار بوده و با قابلیت قفل شدن کامل درب آن و سیم کشی راحت، عموماً در تابلو‌های برق به کار می رود.

  • داکت پارتیشن دار

بخش داخلی این نوع داکت، توسط صفحه ای که در آن وجود دارد از هم جدا و به عبارتی پارتیشن بندی شده است.

  • داکت قرنیزی

این نوع داکت مثل قرنیز روی دیوار نصب می شود و سیم ها و کابل های برق از داخل آن به قسمت های مورد نظر توزیع می شوند.

  • داکت زمینی

این محصول به صورت کامل روی کف زمین نصب می شود. داخل آن پارتیشن بندی شده و می توان همزمان چند نوع سیم وکابل را از آن عبور داد.

  • داکت لوله

از داکت لوله برای مدیریت و انتقال لوله های گرمایش از کف در داخل ساختمان ها استفاده می شود.

معیارهای انتخاب داکت مناسب

  1. جنس داکت: با توجه به کاربری و محل مورد استفاده، باید داکت مناسب را انتخاب نمود. برخی از انواع آن ممکن است استحکام و انعطاف پذیری خود را در درازمدت از دست بدهند و کارایی لازم را نداشته باشند.
  2. اندازه داکت: داکت ها در سایزها و اندازه های مختلف تولید می شوند. بنابراین باید متناسب با قطر سیم و کابل و تعداد آن ها داکت مناسب را انتخاب کرد.
  3. درب داکت: پوشش و درب داکت باید طوری باشد که برای اعمال تغییرات به راحتی بتوان آن را باز و بسته کرد و به سیم ها دسترسی داشت.

کد آیسیک مرتبط با تولید داکت

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

کانال برق فلزی ۲۸۹۹۴۱۲۵۱۸
انواع داکت پلاستیکی برقی و مخابراتی ۲۵۲۰۴۱۲۷۳۹

 

وضعیت واحدهای فعال مرتبط با محصول

تعداد و ظرفیت واحدهای فعال در ارتباط با تولید داکت فلزی و پلاستیکی در کشور، در نمودارهای زیر به تفکیک استان نمایان شده است:

نمودار وضعیت واحدهای فعال تولید داکت فلزی به تفکیک استان

نمودار وضعیت واحدهای فعال تولید انواع داکت پلاستیکی به تفکیک استان

وضعیت واردات و صادارت مرتبط با محصول

تا کنون به این محصول تعرفه گمرکی اختصاص داده نشده است. از این رو میزان واردات و صادرات این محصول تا به امروز مشخص نیست.

شرکت بهین یاب صنعت، با بیش از ده سال کسب تجربه و مهارت در زمینه تدوین و ارائه انواع طرح های توجیهی در خدمت متقاضیان عزیز می باشد. چنانچه برای تولید داکت فلزی و پلاستیکی نیازمند طرح توجیهی می باشید، جهت مشاوره کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی 

طرح توجیهی تولید لوله های upvc 

طرح توجیهی تولید ریل آسانسور 

طرح توجیهی تولید مبلمان 

طرح توجیهی تولید تجهیزات دوار صنعتی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس