طرح توجیهی تولید شمع خودرو

یکی از مهمترین فرایندهایی که در سیستم هر خودرویی انجام می شود، ایجاد جرقه برای راه اندازی اتومبیل می باشد که این عملیات بر عهده شمع خودرو است. از این رو تولید این محصولات برای اتومبیل های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی از خودروها این قطعه در طولانی مدت آسیب می بیند و نیاز به تعویض دارد. به همین خاطر وجود شمع های خودروی جانبی در بازارهای فروش ضرورت دارد.

بخوانیم : طرح توجیهی چیست ؟

پس از مکش سوخت به داخل سیلندر اتومبیل، شمع وظیفه دارد، جرقه لازمه را برای انجام عمل احتراق ایجاد کند. این جرقه سبب ایجاد انرژی مکانیکی در سیستم خودرو می شود و در نهایت بخش های مختلف اتومبیل را به حرکت در می آورد. این قطعه اغلب بر روی سیلندر اتومبیل جای می گیرد و برای احتراق سیستم خودرو یکی از مهمترین اجزا محسوب می شود. این قطعات از اجزای به خصوصی برخوردار است که ساختار آن را تشکیل می دهند؛ در ساخت آن ها واشر، عایق چینی الکترود و… مورد استفاده قرار می گیرند.

شمع خودرو چیست؟

مخلوط سوخت و هوا در سیلندر خودرو مکانیزم لازم برای حرکت خودرو را فراهم می کند. اما این ترکیب بدون وجود فرایند احتراق بی فایده است. برای این منظور، شمع های خودرو مورد استفاده قرار می گیرند که جرقه لازمه برای احتراق را فراهم می کنند. این شمع ها در انواع مختلفی تولید می شوند و وجود آن ها برای هر خودرویی ضروری است.

سلامتی این بخش از خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که این قطعات با قدرت بالایی در سیستم اتومبیل کار کنند، خام سوزی سوخت اتومبیل به حداقل می رسد و در نتیجه عملکرد خودرو نیز بهتر خواهد شد. این شمع ها در فشار بالا، میلیون ها بار جرقه می زنند و به این ترتیب توان خروجی خودرو را افزایش می دهند. اگر چه وظیفه اصلی شمع خودرو ساده به نظر می رسد؛ اما در نظر داشته باشید که این فرایند هر چند ثانیه یک بار، تحت فشار بالا و حرارت زیاد انجام می گیرد و این عوامل سیستم شمع خودرو را با مشکلاتی رو به رو می کنند.

از این رو در صورتی که این شمع ها از کیفیت لازمه بر خوردار نباشند، وظیفه خود  را به درستی انجام نخواهند داد. در صورتی که کوچکترین آسیبی به این قطعه مهم در اتومبیل برسد، آلودگی های بسیاری در سیستم خودرو و محیط اطراف ایجاد می شود. همچنین بازدهی موتور خودرو نیز کاهش می یابد. به این ترتیب به بخش های دیگر اتومبیل آسیب می رسد و عملکرد سایر قطعات نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. در این قطعات، جرقه مورد نیاز از قسمت دلکو ایجاد می شود. مکانیزم سیستم جرقه زنی با استفاده از استارت اتومبیل انجام می گیرد.

فرایند تولید شمع خودرو

در مرحله اول برای تولید شمع خودرو، پوسته اولیه این قطعه آماده می شود. این پوسته ها بسته به نوع تکنولوژی مورد استفاده از مواد به خصوص و با طراحی های مختلفی تولید می شوند. در زمینه تولید این پوسته از فرایند نورد سرد و گرم استفاده می کنند. به این ترتیب این پوسته ها به شکل و ابعاد مورد نیاز مشتریان تولید خواهند شد. شکل آن ها اغلب به صورت توخالی است، تا فضای کافی برای قرار گیری بدنه شمع را داشته باشند.

در ساخت این بخش از شمع، از فرایند سوراخکاری، رزوه تراشی و… استفاده می شود. جوش الکترود جانبی نیز یکی از مراحل مهم تولید این شمع ها به شمار می رود. برای اجرای این مرحله تولیدی از آلیاژ فلزی نیکل استفاده می کنند. آبکاری بدنه فلزی شمع نیز در ادامه مراحل تولیدی انجام می گیرد. در این مرحله سطح بدنه با استفاده از مواد مختلفی شست و شو داده می شود. در این زمینه از اسیدها و نمک ها و مواد قلیایی استفاده می کنند.

پس از خشک شدن بدنه شمع، در یک فرایند الکترولیتی، یک لایه محافظ نقره ای بر سطح بدنه کشیده می شود. در ادامه ساخت بدنه سرامیکی شمع انجام می گیرد. این بدنه یک بخش عایق در ساختار شمع به شمار می رود که توسط بالمیر و آسیاب های مخصوص آماده می شود.

مواد اولیه مورد استفاده در فرایند تولید شمع خودرو

در ساخت الکترودهای مخصوص به شمع خودرو اغلب از آلیاژ نیکل استفاده می کنند. این آلیاژ از مهمترین مواد تشکیل دهنده شمع محسوب می شود که در بخش های اولیه از فرایند تولید این قطعات به کار می رود. در ساخت عایق های سرامیکی این قطعات نیز مواد مختلفی به کار می روند. در این زمینه از کانی های طبیعی استفاده می شود. اکسید آلومینیوم، فلدسپات، لعاب و… برای ساخت پوسته عایق شمع از مهمترین قطعات به شمار می روند.

برای انتخاب مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمع، تحقیقات گسترده ای انجام شده و در راستای رسیدن به بهترین مواد اولیه هزینه های بسیاری صرف شده است. این سیستم در اتومبیل، تحت ولتاژ بالای خودرو قرار دارد و به همین خاطر کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ساخت آن ها از فلزات گران بهایی استفاده می کنند تا طول عمر قطعات را افزایش دهند.

در ساخت این قطعات، برای اتمام مراحل تولیدی، مونتاژ شمع ها را با استفاده از فرایند آبکاری انجام می دهند. در این فرایند، بدنه سرامیکی به پوسته رزوه آبکاری شده، متصل می گردد. برای اتصال آن ها از واشر گذاری استفاده می کنند. پس از اتمام فرایند تولید این ابزار، تست های نهایی و آزمون های متعددی بر روی آن ها اجرا می شود تا کیفیت آن ها مورد تایید کارشناسان قرار بگیرد.

کد آیسیک مرتبط با شمع خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
شمع موتور خودرو (جرقه ای) ۳۱۹۰۵۱۲۳۶۵

 

کد تعرفه مرتبط با شمع خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
شمع‌های جرقه‌زن ۸۵۱۱۱۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات شمع خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات شمع خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات شمع خودرو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات شمع خودرو به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید شمع خودرو اعلام می دارد.

 بیشتر بخوانیم :

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی قطعات بدنه خودرو 

طرح توجیهی رادیاتور خودرو 

طرح توجیهی سپر خودرو 

طرح توجیهی چراغ خودرو 

طرح توجیهی اگزوز 

طرح توجیهی کمک فنر خودرو 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس