طرح توجیهی تولید کولر آبی | بررسی فنی مالی و اقتصادی + جداول صادرات

طرح توجیهی تولید کولر آبی

در این مطلب قصد داریم با ارائه طرح توجیهی تولید کولر آبی اطلاعات مهم در این زمینه را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم. کولر آبی یک نوع تجهیزات سرمایشی در فصل های گرم سال است. این وسیله سرمایشی از طریق تبخیر نمودن آب و هر سیال دیگر قابلیت خنک سازی در هر محیط را دارد. در واقع تمام سیستم های تبخیری به این شکل عمل می کنند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در این مطلب می خواهیم به طور گسترده در مورد کولر آبی صحبت کنیم پس با طرح توجیهی تولید کولر آبی همراه ما باشید.

کولر آبی چیست؟

کولر آبی یک دستگاه خنک کننده تبخیری است که از طریق سرمایش تبخیری محیط پیرامون خود را خنک می سازد. سرمایش تبخیری یعنی اینکه تبخیر نقش یک جاذب گرمایی موثر را ایفا می کند. در واقع در چنین پدیده ای گرمای موجود در هوا جذب شده و به منظور ایجاد گرمای نهان مورد استفاده قرار می گیرد.

آب از طریق گرمای محسوس تبخیر شده و فضای خنک ایجاد می شود. میزان خنک کنندگی کولرهای آبی به میزان آب گردشی در داخل کولر بستگی دارد. منشأ سرمایش تبخیری از سالیان دور بر جای مانده و مورد استفاده افراد زیادی قرار گرفته است.

در گذشته های دور یعنی زمان درباریان افراد به منظور خنک کردن محیط و پایین آوردن دما آبشارهای دیواری در منزل قرار می دادند. یا به طور مثال در گذشته با بهره گیری از آبگیرهای ساخته شده بر فراز آب انبار فضای محیط را خنک می ساختند زیرا باد به طور طبیعی به سوی جریان آب هدایت می شد و دمای باد از مجاورت با آب کاهش می یافت.

این باد خنک ناشی از آب سرد قابلیت به طور قابل توجهی فضای محیط را خنک می کرد. در یزد هنوز این نوع بادگیرها در برخی از منازل قدیمی قابل رویت است. با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فناوری جدید انواع کولر آبی با توان بالا تولید و به بازار عرضه شد.

طرح توجیهی تولید کولر آبی

اجزای سازنده کولر آبی

کولر آبی دارای یک پکیج بزرگ است که در بیرون از فضای ساختمان نصب می شود. این پکیج از طریق کانال تعبیه شده در داخل ساختمان باد سرد را به فضای اتاق و پذیرایی منتقل می کند. پکیج دارای اجزای جزئی تر است که به کمک این اجزا عمل خنک سازی محیط را انجام می دهد. دریچه های موجود در بدنه کولر محل ثابت نگه داشتن پوشال ها است. علاوه بر این دریچه ها موجب انتقال هوا به فضای داخلی کولر می شوند.

پوشال چیست؟

منظور از پوشال همان رشته های نازک حاصل از چوب است که قابلیت جذب رطوبت و عبور هوا از خود را دارا است.

فرآیند تولید کولر آبی

ورق فولادی اولین ماده تشکیل دهنده کولر آبی طرح قدیم است. ابتدا ورق فولادی را به خط تولید برده و با شکل دهی و فرم دادن ورق فولادی این محصول پرکاربرد تولید می گردد. اسکلت اصلی یا همان بدنه کولر مهم ترین قسمت هر کولر آبی است. به جز آن سیستم حلزونی، اجزای تشکیل دهنده سیستم حلزونی، سیستم برق رسانی، سیستم آبرسانی و مونتاژ از دیگر اجزای تشکیل دهنده تولید کولر آبی هستند.

کارخانه های تولیدی روش های متعددی را در زمینه تولید کولر آبی به کار می برند اما نوع روش به ضخامت و جنس ورق مورد نظر بستگی دارد. برش کاری از طریق روش های گوناگون در تولید این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. برشکاری از طریق قیچی دستی، برشکاری از طریق قیچی گیوتینی، برشکاری از طریق قیچی هیدرولیکی، برشکاری از طریق پرس هیدرولیکی از انواع روش مختلف در تولید می باشد.

البته روش های دیگر همچون بهره گیری از سیستم های گرمازا یا برش کاری از طریق لیزر و روش های مدرن نیز در تولید کولر آبی موثر است اما چنین تکنولوژی هایی هنوز در ایران راه نیفتاده است و یا بهره گیری از برخی روش ها اصلاً به صرفه نخواهد بود.

برش کاری از طریق قیچی دستی یکی از قدیمی ترین روش های موثر در صنعت است که به دو صورت دستی و برقی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از ورق های فولادی آنچنان ضخیم و مقاوم هستند که به دلیل سختی بالا قابلیت برش از طریق قیچی دستی را ندارند.

قیچی های گیوتینی به نسبت دارای سرعت و توانایی بالاتر است. اما قیچی هیدرولیکی برای برش دادن ورق های فولادی ضخیم بسیار مناسب و کاربردی است.

به منظور فرم دهی ورق های فولادی از خم کننده های دستی و یا ماشین ها و پرس های خم کن استفاده می کنند.

پیچ و مهره، جوشکاری، چسب کاری و پرچ کاری از جمله اقدامات لازم برای اتصالات اجزای سازنده کولر می باشد. پیچ و مهره خود به دو دسته پیچ های خودکار و پیچ های مهره دار دسته بندی می شوند

روش تولید

همانطور که می دانید کولر آبی تنها در مناطق گرم و خشک قابل استفاده است در واقع شهر یا کشورهایی می توانند از این محصول بهره گیری نمایند که دارای آب و هوای گرم و خشک باشند. استرالیا، آمریکا، چین و هند از جمله کشورهای گرم و خشک هستند که تولید کولر آبی را در دست گرفته اند.

انواع قالب در سایزهای گوناگون، دستگاه اصلاح لبه تشتک کولر، خط تولید پره پروانه کولر، دستگاه پانچ تشتک کولر، خط تولید رینگ پروانه، دستگاه فیتیله رینگ به پره از جمله ماشین آلات و تجهیزات برای تولید کولر آبی است.

 کد آیسیک مرتبط با تولید کولر آبی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
کولر آبی ۲۹۳۰۵۱۲۳۸۲

 

کد تعرفه مرتبط با تولید کولر آبی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
کولرهای آبی با هوادهی حداکثر ۸۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه (C.F.M)

 

۸۴۷۹۶۰۱۰

 

وضعیت واردات و صادرات  کولر آبی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کولر آبی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کولر آبی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات کولر آبی به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید کولر آبی اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی استیل 

طرح توجیهی سنباده 

طرح توجیهی آهن اسفنجی 

طرح توجیهی ریل آسانسور 

طرح توجیهی سنگ آهن

طرح توجیهی مقاطع فولادی hss

طرح توجیهی طناب فولادی 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس