طرح توجیهی کشاورزی (Agricultural Feasibility Study)

 لازمه موافقت سرمایه‌گذار و یا نهاد وام دهنده جهت سرمایه‌گذاری و یا اعطای تسهیلات، ارائه طرح توجیهی است که از جوانب مختلف، علمی بودن، مفید بودن و سودآور بودن پروژه را نشان دهد. در طرح توجیهی کشاورزی به ارزیابی میزان موفقیت اجرایی شدن یک پروژه کشاورزی می‌پردازیم که تشریح آن را در ادامه می‌خوانید. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

اهمیت طرح توجیهی کشاورزی در کشاورزی نوین امروزی ؟ بی‌شک کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی بشر بوده است. در دنیای امروز کشاورزی بعد از صنعت، ارتباط تنگاتنگی با توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد. به عبارتی توسعه کشاورزی در چارچوب توسعه ملی کشورها مورد بحث قرار می‌گیرد. روند توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد، عمده این کشورها کشاورزی را به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی خود قرار داده‌اند تا با استفاده از ظرفیت‌های فراوان آن، زمینه رشد سایر بخش ها نیز فراهم شود و به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافتند.

عمده فعالیت کشاورزی و زراعت در ایران به صورت سنتی اداره می شود، در حال حاضر صنعتی شدن و انتقال تکنولوژی در این عرصه به کندی صورت می گیرد و بیشتر این انتقال تکنولوژی مربوط به ادوات و تجهیزان کشاورزی است تا آنکه در زمینه زراعت و تحول در سیستم های نوین کشت باشد. چهار فصل بودن، تنوع محصولات کشاورزی، نیروی انسانی ارزان، رشد جمعیت، قیمت مناسب زمین، شرایط جغرافیایی و امکان صادرات به کشورهای همسایه، از فرصت های بخش کشاورزی ایران است.

اهمیت بخش کشاورزی در اینده ایران

اهمیت بخش کشاورزی در کشور تا به آنجایی است که دولت به منظور تأمین مایحتاج کشور در برخی اقلام اساسی اقدام به خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی مانند چای و گندم کرده است، از طرفی دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی هر ساله بسیاری از تسهیلات بانکی را به این بخش اختصاص می دهد، در سال گذشته سرمایه گذاران در بخش کشاورزی کشور توانسته اند با در دست داشتن طرح توجیهی کشاورزی استاندارد و قابل دفاع، در 11 ماهه نخست سال 95؛ بیش از 41 هزار میلیارد تومان تسهیلات از شبکه بانک کشور جهت تامین مالی طرح توجیهی خود دریافت نمایند.

اما کشاورزی در ایران بیشتر از آنکه تشنه آب و نزولات آسمانی باشد تشنه ایده های ناب است، چراکه اکثر قریب به اتفاق کشاورزان ایرانی این شغل را به صورت موروثی و از گذشتگان خود به ارث برده اند و بیشتر روی محصولات گذشته یا سبک زراعی گذشته تمرکز کرده اند. این بخش از کسب و کار ایران به جد نیازمند ایده ها نو و جدید در زمینه محصولات جدید، نحوه کشت جدید و سرمایه گذاری های بیشتر است. در این بین نقش مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی فنی- اقتصادی) در معرفی روش های نوین فعالیت در این عرصه به خوبی روشن می شود. کارایی این مطالعات طرح توجیهی زمانی مشخص می شود که با تغییر الگوی کشت و زراعت و معرفی آن به سرمایه گذار توانسته است سود و عواید بیشتری را طرح نصیب بانیان پروژه نماید.

معرفی انواع مختلف طرح توجیهی کشاورزی

معرفی طرح توجیهی پرورش ماهی در قفس، احداث گلخانه هیدروپونیک، توسعه سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع کشاورزی، از جمله طرح های توجیهی موفق کشاورزی بوده اند که با انجام مطالعات دقیق توسط شرکت های معتبر با موفقیت در سال های گذشته اجرا شده اند. برای موفقیت در پروژه‌های کشاورزی نیز همانند دیگر رشته‌ها نیازمند تدوین طرح توجیهی کشاورزی جامع، مستند و به روز هستیم، تا با استفاده از ابزارهای لازم برآورد درستی از فعالیت خود کسب نمائیم.

رقابت پذیری یک طرح توجیهی کشاورزی

رقابت پذیری محصول تولیدی در بازار و بررسی الگوی مصرف محصول از جمله نکات مهمی هستند که در بخش مطالعات بازار طرح توجیهی کشاورزی بررسی می شوند، نتیجه این مطالعات در سودآوری کل پروژه نقش بسزایی دارد، انتخاب روش کشت و تولید محصول، امکانات و تجهیزات مورد نیاز عملی کردن طرح توجیهی کشاورزی نیز در بخش فنی طرح بررسی می شود، نتیجه این مطالعات اگر به درستی انجام شود و اگر طرح  از دانش فنی خوبی برخوردا باشد بهره وری تولید و کشت محصول را در مزرعه افزایش داده و سبب تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر خواهد شد. ارزیابی مالی و بررسی میزان سوددهی طرح در قبال هزینه های صرف شده مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی گردشگری را تشکیل می دهد، این مطالعات نیز سبب روشن شدن جوانب مالی طرح برای سرمایه گذار شده و می تواند  بر مبنای آن تصمیم گیری کند.

پیش‌بینی وضعیت جغرافیایی منطقه، میزان منابع آبی در دسترس و احتمال وقوع مخاطراتی که ممکن است موفقیت پروژه را تحدید کند و همچنین آگاهی از فرآیندهای پیشرو، نوع محصولات، نحوه تولید یا پرورش، هزینه‌های احداث طرح توجیهی کشاورزی ، از دیگر مواردی هستند که باید در نگارش طرح توجیهی کشاورزی به آن توجه شود.

 

مشاور تهیه طرح توجیهی کشاورزی

با توجه به آنچه گفته شد، برای ايجاد تحرک و سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي باید اصلاحات اساسي در حوزه‌هاي مختلف انجام شود. در این میان نمی‌توان از نقش کليدي طرح توجیهی بر افزایش سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي، برای تأمين مالي طرح‌ها غافل شد. شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با تجربه انجام موفق ده‌ها طرح توجیهی کشاورزی و صنایع تبدیلی، آماده تهیه و تدوین طرح توجیهی جامع، به‌روز و قابل دفاع می‌باشد.

تهیه شده توسط واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

1 دیدگاه

  1. افشین جمشیدیان راد گفت:

    با سلام
    اینجانب با تجربه تولید کود شیمیایی اوره با پوشش گوگردی scu و همچنین تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست و تولید خیار گلخانه ای ارگانیک با کود ورمی کمپوست و تجربه ساخت سیستم آبیاری بوم ریلینگ گلخانه ای با 85% صرفه جویی در مصرف آب و انرژی و راندمان بالا در آبیاری و کوتاهی زمان آبیاری در 5تا 8 دقیقه در یک سالن 1000 متر مربعی نیاز به مساعدت جهت دریافت طرح توجیهی و دریافت وام های با کار مزد کم جهت ایجاد موسسه کشاورزی و دامپروری جهت تولیدات غذایی کاملا ارگانیک و تر کیب آن با طب سنتی و ایرانی با یک ایده و متد جدید جهت غذای سالم و …
    لطفا راهنمایی فرمایید.
    جمشیدیان راد از اراک
    09188627606

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس