مرکز خدمات خودرویی

امروزه با بزرگتر شدن شهر ها مجموعه های کاملی به وجود می آیند که تمام نیاز مشتری را در همانجا رفع کنند. همانند فروشگاه های بزرگ مواد غذایی که تمام اقلام موردنیاز را برای متقاضیان فراهم میکند. در حوزه خودرو نیز چنین اتفاقی افتاده است و تمام خدمات مربوط به خودرو در مجموعه های بزرگ خودرویی به مشتریان ارایه می شود. مراکز خدمات خودرویی دارای بخش های مختلفی هستند که بدون نیاز به جا به جایی و یا هدررفت وقت تمام پروسه های بازسازی و یا تعمیر خودرو در آن انجام می شود. در ادامه با کارشناسان بهین صنعت یاب برای بررسی طرح توجیهی احداث مرکز خدمات خودرویی همراه باشید.

تعریف خدمات خودرویی

اتومبیل نیز مانند هر وسیله‌ای نیازمند توجه و نگهداری است و در صورت عدم‌ توجه به سرویس‌های دوره‌ای، می‌تواند به‌جای وسیله‌ای مفید تبدیل به دردسری بزرگ و پرهزینه شود. توجه به سرویس‌های دوره‌ای در همه‌ی خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌تواند ضمن تضمین کارکرد صحیح خودرو، از اتفاقات هزینه‌‌بردار و خرابی‌های آینده آن تا حد چشمگیری پیشگیری نماید. انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای در افزایش عمر خودرو تأثیر مستقیمی دارد.

یک مجتمع خدمات خودرو دارای بخشهایی همچون:

  • مکانیک خودرو و تعمیر موتور
  • صافکاری و نقاشی
  • حوزه برق خودرو
  • تودوزی و تزئینات
  • فروش قطعات یدکی خودرو
  • جوشکاری و اگزوز سازی
  • تعویض روغن و آپاراتی
  • کارواش و شستشوی خودرو

خواهد بود. تعداد خودروها و خانواده های صاحب خودرو هر روز بیشتر و تقاضا برای خدمات خودرویی هم بیشتر می شود. با این حال واحدهای عرضه این خدمات کمتر از آن رشد کرده اند.

خدمات تعویض روغن و فیلتر

این مورد یکی از اساسی ترین خدمات خودرو است که تعمیرگاه‌ها ارائه می‌دهند. همچنین یکی از ارزانترین آنها نیز محسوب می‌شود. انواع گوناگون سرویس خودرو نیز شامل تعویض روغن موتور و فیلتر است. این نوع سرویس به افراد اطمینان می‌دهد که موتور خودروی آنها از روغن کاری مناسب برخوردار است که آن نیز عملکرد بهینه موتور خودرو را تضمین می‌کند. تنها مشکلی که در این نوع سرویس وجود دارد این است که پرسنل گاراژ یا تعمیرگاه، تنها بر روی موتور خودرو تمرکز می‌کنند.

فیلتر هوا نیز جزء سرویس‌های دوره‌ای است و عدم تعویض آن می‌تواند باعث افت عملکرد موتور و افزایش مصرف سوخت شود. معمولا در هر تعویض روغن، فیلتر هوا نیز بازدید می‌شود تا در صورت نیاز تعویض شود.

باتری هم عمر مشخصی دارد و معمولا بیش از دو یا سه سال کار نخواهد کرد. یکی دیگر از بخش‌هایی که در سرویس‌های خودرو بازدید می‌شود، سیم‌ها و اتصالات هستند، اما تعویض آن‌ها زمان و کیلومتر مشخصی ندارد و تنها درصورتی‌ که خرابی در آن‌ها مشاهده شود، باید آن‌ها را تعویض نمود.

 

 

کارواش و شستشوی خودرو

کارواش ماشین به منظور شستشوی مکانیزه سطح خودرو طراحی و تولید می شود. این دستگاه، با بهره گیری از سیستم های هوشمند کنترلی، قادرند بدون آسیب رساندن به وسیله، آنرا شستشو داده و در پایان، خشک نمایند. کارواش ماشین بطور ویژه برای از بین بردن آلودگی های سطح ماشین های سواری طراحی شده است. ابعاد این دستگاه ها در تناسب با ابعاد وسایل نقیله شخصی بوده، بطوریکه برای خودروهای شاسی بلند نیز کاربردی می باشند.

در کارواش سواری شوی با ساختار دروازه ای، خودرو بصورت ثابت در محل مشخصی قرار گرفته و چارچوب دستگاه با حرکت بر روی ریل مخصوص آن در طول خودرو، عملیات شستشو و تمیز نمودن سطح آن را انجام می دهد. نازل های پاشش آب و مواد شوینده و نازل پاشش واکس به همراه سیستم های خشک کن بر روی این سیستم تعبیه شده اند که عملیات را به ترتیب انجام می دهند. تمامی عملیات از پیش شست و شو، برس زنی و آبکشی تا پاشش واکس و خشک نمودن سطح وسیله بدون دخالت دست و بطور هوشمند انجام می شود. کارواش ماشین دروازه ای، از نظر بازگشت سرمایه مقرون به صرفه بوده و به فضای بزرگی نیاز ندارند.


صافکاری و نقاشی

در زمان پذیرش کارشناسان ماشین آسیب دیده را بررسی و بهترین حالت ممکن که بشود آن را درست کرد، پیشنهاد خواهند داد.

صافکاری با دستگاه مکش یکی از روشهای صافکاری است که به آن دستگاه مکنده نیز گفته می شود. این روش بیشتر برای انجام بهترین صافکاری بدون رنگ در خودروهای لوکس مناسب است.

 

همچنین در مراکز خودرویی میتوانید هر ماه موارد زیر را چک کنید:

  • چک کردن تایرها
  • بازدید و تعویض تسمه‌ها

 

مزیت خدمات خودرویی

سرویس های دوره‌ ای خودرو از طریق نمایندگی پنج مزیت عمده دارد:

  • شما می‌دانید که قطعات اصلی و شرکتی در خودرویتان به‌کار می‌رود.
  • از سالم بودن و نگهداری اصولی خودروی خود اطمینان خواهید داشت.
  • شما می‌دانید که در زمان‌های مشخص و با برنامه از پیش ‌تعیین‌شده باید اتومبیل خود را سرویس کنید (نگرانی بابت این‌که باید چه زمانی ماشین خود را سرویس کنید نخواهید داشت).
  • دیگر نیازی به جستجو برای یافتن تعمیرگاه مجاز و معتبر ندارید و مستقیماً می‌توانید خودروی خود را به نمایندگی شرکت مورد نظر ببرید.
  • سوابق کتبی از تاریخ خدمات خودرو در نمایندگی ثبت می‌شود. این موضوع در آینده و زمانی‌که می‌خواهید ماشین خود را بفروشید، می‌تواند برای خریداران مهم باشد‌ (نشان می‌دهد که سرویس های دوره ای خودرو انجام شده و ماشین سالم است).

 

فروشگاه‌های مختلف اتومبیل، خدمات مختلفی را برای خودرو ارائه می‌دهند. این موارد می‌تواند شامل سرویس موقت، سرویس کامل اتومبیل، سرویس اصلی، تعویض روغن و فیلتر و یا سرویس تعیین شده از سوی تولید کننده باشد. هر یک از این موارد، خدمات و قیمت خاص خود را دارند.

سرویس موقت

گاراژها یا تعمیرگاه‌های مختلف، موارد گوناگونی را در سرویس موقت خود درج می‌کنند. به طور کلی، این مورد می‌تواند شامل بازرسی چشمی حدود ۳۵ قطعه اصلی خودرو باشد. این اجزاء برای عملکرد بهینه خودرو بسیار مهم هستند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از: ABS ، فاصله تسمه تایم، تسمه فرمان، باتری، فرمان و سیستم تعلیق، لنت‌های ترمز، خطوط سوخت رسانی و موارد دیگر. این موارد علاوه بر تعویض روغن و فیلتر و یا جایگزینی سایر مایعات خودرو هستند. حالت ایده آل این است که خودرو خود را هر شش ماه یا پس از طی هر ۹۰۰۰ کیلومتر سرویس موقت کرد.

سرویس کامل

در حال حاضر توصیه می‌شود در هر ۱۲ ماه یا پس از طی هر ۱۸۰۰۰ کیلومتر، اتومبیل را به طور کامل سرویس نمود. خب سوال اینجاست که یک سرویس سالانه اتومبیل شامل چه مواردی است؟ یک سرویس کامل حدود ۱۵ تا ۳۰ مورد اضافی را، نسبت به آنچه در یک سرویس موقت اتومبیل دریافت می‌شود بررسی و معاینه می‌کند. مهمترین این موارد شامل بررسی سیستم خنک کننده، عملکرد دریچه هوا، وضعیت درپوش توزیع کننده و بررسی کامل گیربکس و موتور است. این سرویس همچنین می‌تواند شامل بررسی وضعیت لاستیک، یاتاقان چرخ‌ها و استارت خودرو باشد.

ارزیابی‌ها و بررسی‌ها در یک سرویس کامل اتومبیل گسترده‌تر است. تعمیرگاه همچنین می‌تواند براساس دستورالعمل‌ها و توصیه‌های تولید کننده وسیله نقلیه، موارد اضافی را بررسی کند. باید توجه داشت که هر کار و بررسی اضافی که روی اتومبیل انجام می‌شود، هزینه اضافی نیز به همراه دارد.

سرویس اصلی

این مورد مانند یک سرویس کامل اتومبیل است. برخی تعمیرگاه‌ها این نوع خدمات را ارائه نمی‌دهند، چراکه موارد مورد بررسی در آن، در سرویس کامل ارائه شده از سوی آنان، کاملا پوشش می‌یابد. برای آن دسته از تعمیرگاه‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند، شامل مواردی است که در یک سرویس کامل قرار دارند، به علاوه تعویض شمع خودرو و سایر اجزای اتومبیل که در معرض استهلاک قرار دارند.

سرویس شرکت تولید کننده

این نوع از خدمات سرویس اتومبیل کامل‌ترین نوع سرویس و همچنین گرانترین آن محسوب می‌شود. این سرویس تمام موارد موجود در چک لیست دفترچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه را شامل می‌شود. از موتور و سیستم انتقال نیرو گرفته تا سیستم‌های الکتریکی، سیستم خنک کننده و اگزوز اتومبیل. همه بررسی‌ها در این نوع سرویس پوشش داده می‌شود.

هر تعمیرگاه اتومبیل و یا گاراژی این نوع خدمات را ارائه نمی‌دهد. در اکثر موارد، فقط نمایندگی‌های مجاز خودرو که دارای مراکز ارائه سرویس باشند چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. البته تعمیرگاه‌های مستقل و غیر وابسته اتومبیل نیز وجود دارند که بتوانند سرویس شرکت تولید کننده خودرو را ارائه دهند. بهتر است هنگام استفاده از خدمات سرویس یک تعمیرگاه، ابتدا از تسلط آنان بر برند خاص خودرو اطمینان حاصل کرد.

امداد خودرو ها شرکت های خدماتی هستند و همان طور که از نامشان پیداست، ارائه دهنده خدمات امدادی به خودروها و سایر وسایل نقلیه سواری و تجاری با عمر کمتر از ده سال می باشند. ارائه خدمات خودرویی و امدادی در جوامع صنعتی که در صنعت خودرو پیشگام هستند، سال ها پیش مرتفع شده و آنها از مبتکرین سیستم های نوین امدادرسانی در جهان به شمار می روند. خوشبختانه خودرو سازان داخلی و برخی وارد کنندگان خودرو به منظور رفاه حال شهروندان و جهت انجام سرویس و خدمات تعمیراتی خودرو در محل زندگی و یا کاری شان، طرح سرویس و تعمیرات سیار در محل، توسط شرکت های امدادی شان را فعالانه اجرا می کنند. یکی از اهداف امداد خودرو ها، ارائه خدمات با کیفیت بالا در زمان کمتر، پایبندی به وظایف و جلب رضایت شهروندان بوده و تلاش براین است که همه نیازهای آنان را با دقت، سرعت، کیفیت در محیط خارج از تعمیرگاه پاسخ گو باشد.

اگر سری به نمایندگی های مجاز در بخش ارائه خدمات پس از فروش بزنید متوجه خواهید شد افرادی که در صف انتظار برای ورود قرار دارند، چهره یکسانی دارند اما این موضوع برای افرادی که خارج می شوند بسیار متفاوت است. اخم در صورت و حتی عصبانیت در چهره برخی افراد موج می زند. شاید دلیل اصلی ناراحتی و نارضایتی آنها این باشد که در زمان خرید به آنها قول خدمات پس از فروش داده شده اما بعد از مدتی و در زمان نیاز به تعمیر یا تعویض، نمایندگی های خدمات پس از فروش از ارائه خدمات مناسب به مشتریان شانه خالی می کنند.

 

کد آیسیک مرتبط با مرکز خدمات فنی خودرو

  • کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.
کد آیسیک شرح کالا
۵۰۲۰۱۴ مکانیکی اتومبیل سبک
۵۰۲۰۵۵ تعویض روغن
۵۰۲۰۵۷ آهنگری وآهن کشی انواع خودروسنگین و نیمه سنگین
۳۶۹۹۴۱ تعمیر و پرس انواع لوله و شیلنگ
۵۰۲۰۴۱ تعمیر و تعویض جلوبندی خودرو
۵۰۲۰۴۲ تعمیر و تعویض ترمز و کلاچ
۲۹۱۲۱۱ تولید و تعمیر انواع پمپ، موتور پمپ، سوپاپ، شیر و لوازم یدکی آن
۲۹۲۴۱۲ تولید و تعمیر ماشین آلات راهسازی ساختمانی و معدنی
۲۹۱۲۲۱ تولید وتعمیر کمپرسور گاز و هوا
۵۰۲۰۱۳ تعویض و تعمیر کاربراتور
۵۰۲۰۵۳ شستشو و خشکشویی اتومبیل(کارواش)
۵۰۲۰۱۶ مکانیکی خودرو به صورت سیار
۵۰۲۰۱۵ مکانیکی خودروهای سنگین و نیمه سنگین
۳۴۳۰۱۳ تولید قطعات غیر فلزی اتومبیل
۵۲۴۰۴۱ اوراق کننده و فروش لوازم مستعمل خودرو
۵۰۲۰۴۶ لنت کوبی
۵۰۲۰۱۹/۱ تنظیم موتور
۵۰۱۰۱۷ نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو های ایرانی وخارجی
۵۰۲۰۱۹/۹ ارائه انواع خدمات فنی خودرو (مجتمع مکانیکی )

 

شرکت بهین صنعت یاب در زمینه تدوین و ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی آماده ارائه خدمات می باشد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی مرکز خدمات خودرویی می باشید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی تولید چراغ خودرو

طرح توجیهی تولید توربو

طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو 

طرح توجیهی روغن موتور

طرح توجیهی تولید کفپوش خودرو 

طرح توجیهی لاستیک خودرو

طرح توجیهی منبع اگزوز خودرو

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس