طرح توجیهی برمید منگنز

این مقاله خلاصه ای از طرح توجیهی برمید منگنز (Manganese bromide) است. این محصول یک نمک معدنی و جامدی بلوری به رنگ سفید تا قهوه ای روشن با فرمول شیمیایی Br2Mn  است که از ترکیب دو ماده معدنی منگنز و برم تشکیل شده است. جرم مولی این محصول g/mol ۲۱۴٫۷۴۶  می باشد و نقطه ذوب بالایی دارد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

کاربردهای منگنز برمید

عموماً از برمید منگنز در واکنش های آلی به عنوان کاتالیزور و در واکنش های شیمیایی به عنوان منبع منگنز برای تولید سایر ترکیبات منگنز استفاده می شود. همچنین، این محصول یک منبع کریستالی بسیار محلول در آب است که در اغلب مصارف برمیدها و PH پایین (اسیدی) کاربرد دارد. غالباً از ترکیبات برمید فلزیِ محلول در آب، برای تصفیه آب و آنالیزهای شیمیایی استفاده می شود. علاوه بر این، این ترکیبات در خلوص فوق العاده بالا، برای رشد کریستال های خاص بکار برده می شوند.

در یک مورد خاص، می توان از برمید منگنز به جای پالادیوم در واکنش Stille استفاده کرد. این واکنش در واقع، نوعی واکنش جفت شدن است که در طی آن ترکیبی آلی حاوی قلع با ترکیب آلی دیگری که خواص الکترون دوستی دارد در حضور کاتالیزور پالادیم جفت می‌شوند. محصول این واکنش، تشکیل یک پیوند کربن-کربن است.

برمید منگنز (II)

روش تولید برمید منگنز

برمید منگنز به دو روش تولید می شود: ۱) در روش اول، این محصول از ترکیب شیمیایی فلز منگنز با اسید هیدروبرمیک تولید می شود. ۲) در روش دوم، این محصول را می توان از ترکیب شیمیایی اکسید منگنز با گاز برمید هیدروژن تولید نمود. معادله های واکنشی زیر واکنش سنتز این محصول را نشان می دهند:

  • فلز منگنز + اسید هیدروبرمیک ← منگنز برمید + گاز هیدروژن

Mn (s) + 2HBr (aq) → MnBr2 (aq) + H2 (g)

 

  • اکسید منگنز + برمید هیدروژن ← منگنز برمید + آب

MnO (s) + 2HBr (g) → MnBr2 (aq) + H2O (l)

 

لازم به ذکر است که برمید منگنز حاصل از معادله واکنشی (۱) خلوص بیشتری دارد. از آنجایی که این محصول، بسیار محلول در آب است، ممکن است با آب تولید شده در واکنش شیمیایی (۲) ترکیب شده و در کنار محصول اصلی، منگنز برمید تتراهیدرات (Manganese(II) Bromide Tetrahydrate) با فرمول شیمیایی Br2H8MnO4 نیز تولید شود.

 

برمید منگنز (II)

 

ملاحظات تولید منگنز برمید

واقعیت این است که واکنش شیمیایی تولید برمید منگنز، یک واکنش شیمیایی بالقوه خطرناک توصیف می شود؛ چرا که در هر دو واکنش شیمیایی تولید این محصول، گرما آزاد می شود. در واقع، هر دو واکنش، از جمله واکنش های گرمازا هستند. از آنجایی که در حین واکنش گاز هیدروژن آزاد می شود و این گاز بسیار قابل اشتعال است، می تواند موجب بروز انفجار در حین واکنش شود.

همچنین، اسید هیدروبرمیک و گاز هیدروژن، هر دو، موادی خورنده بوده و در صورت تماس با پوست یا چشم می توانند موجب سوختگی های شدید و غیرقابل ترمیم پوست و چشم شوند. از سوی دیگر، فلز منگنز و اکسید منگنز نیز در صورت بلعیده شدن، تماس پوستی یا چشمی و استنشاق، می توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند. در واقع، می توانند موجب بروز علائم زیر شوند:

  • در فاز اولیه: سردرد، پرخوابی، اسپاسم، خستگی پاها و آرترالژی.
  • در فاز میانی: افزایش رفلکس در اندام تحتانی، اختلالات گفتاری، توهمات بینایی، تعریق بیش از حد، ترشح بیش از حد بزاق و گیجی.
  • فاز نهایی و تثبیت شده: ضعف عضلانی، مشکل در راه رفتن، اختلال در گفتار، راه رفتن آهسته و درهم، میکروگرافیا و لرزش در حالت استراحت.

این عوارض در طولانی مدت ایجاد می شوند. معمولا اولین عوارض در هفته اول بروز پیدا کرده و عوارض طولانی مدت در طی یک سال آینده ایجاد می شود.

لذا، تجهیز خط تولید به ابزار و ادوات تهویه مناسب و تجهیزات ایمنی فردی مناسب (PPE) و رعایت نکات ایمنی آزمایشگاهی، از جمله ضروریات در طرح توجیهی برمید منگنز هستند. همچنین، این فرآیند می بایست تنها توسط متخصصان و کسانی که تجربه کار با مواد شیمیایی و مواد خطرناک را دارند، انجام شود تا ریسک فرآیند به حداقل برسد.

کد آیسیک مرتبط با برمید منگنز

در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع ISIC= International Standard Industrial Classification، هویت و اطلاعات برمید منگنز که سالیان متوالی مورد استفاده قرار گرفته، به شرح زیر است. لازم به ذکر است که این محصول در طبقه بندی آیسیک با نام برمور منگنز طبقه بندی شده است.

شرح محصول کد آیسیک ISIC
برمید منگنز ۲۴۱۱۵۱۲۳۴۸

 

کد تعرفه گمرکی برمید منگنز

کد تعرفه گمرکی یا Hs Code عددی ۸ تا ۱۰ رقمی است که اطلاعات و جزئیات محصول از قبیل مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن صادرات و واردات محصول، عوارض، حقوق گمرکی و مالیات کالا را در اختیار قرار می دهد. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران، کد گمرکی که در طرح توجیهی برمید منگنز ارائه خواهد شد، به شرح زیر است:

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
برمید منگنز ۲۸۲۷۵۹۰۰

 

واردات و صادرات برمید منگنز

در این قسمت از طرح توجیهی برمید منگنز ، وضعیت بازار محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لذا میزان واردات و صادرات این محصول در طی سال های اخیر در یک نمودار و جدول آورده شده است:

وضعیت واردات و صادرات برمید منگنز در طی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶

جدول میزان واردات و صادرات برمید منگنز در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶

 

حدود سرمایه مورد نیاز (تقریبی) 

بر اساس محاسبات ما، پیش بینی می شود برای راه اندازی خط تولید برمید منگنز با ظرفیت ۵ هزار تن، به زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع نیاز داشته باشیم. سرمایه ثابت پیش بینی شده برای راه اندازی این خط تولید، مبلغ ۱٫۴ میلیون دلار است. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی برمید منگنز آورده شده است:

 

ظرفیت تولید ۵،۰۰۰ تن
نرخ برابر دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
مساحت زمین مورد نیاز ۶،۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۳،۰۰۰ مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت ۱٫۴ میلیون دلار
ارزش تجهیزات و ماشین آلات ۹۵۰،۰۰۰ دلار
تعداد نیروی انسانی ۴۸ نفر
بازده داخلی در سال مبنا ۳۸ درصد

 

چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر و یا نگارش این طرح توجیهی به منظور ارائه به نهاد و بانکها دارید، میتوانید از طریق مسیر های ارتباطی با کارشناسان بهین صنعت یاب در ارتباط باشید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی آب شیشه شور و ضد یخ 

طرح توجیهی اکتان و مکمل سوخت 

طرح توجیهی کمک فنر 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس