طرح توجیهی تولید تافی و شکلات

حداقل یکبار در مهمانی ها و جشن هایمان شکلات خورده ایم و این شیرینی بسیار خوشمزه را چشیده اید. شکلات همچنین عنصر اصلی تولید شیرینی ها و سایر نوشیدنی ها مانند میلک شیک، کلوچه و نوتلا است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

شکلات ها انواع مختلفی دارند. کارخانه تولید شکلات انواع شکلات های تلخ، تخته ای و لقمه ای را تولید و عرضه می کند. شکلات ها با رنگ های متنوع در اشکال متفاوت و طعم های مختلف در بازار موجود است. در ادامه با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

تافی و شکلات چیست؟

تافی و شکلات یک نوع خوراکی شیرین و جذاب است که در طرح و رنگ های متنوع در بازار به فروش می رسد. در واقع تمام شکلات های میوه ای یا کاکائویی به عنوان تنقلات به شمار می روند. معمولاً تافی و انواع شکلات تا ۲ ماه سالم باقی می مانند در صورتی که کارخانه بخواهد بیش از یک سال انواع شکلات را در انبار نگه داری کند مواد انرژی ها و تمام خواص شکلات از بین می رود. توجه داشته باشید که انبار محصولات این چنینی باید دارای جریان هوا باشد تا بدین ترتیب شکلات ها حدود ۶ ماه ماندگاری داشته باشند.

صنعت تولید شکلات و تافی بسیار وسیع است. میزان مصرف این محصول در جهان به ۷.۷ میلیون تن رسیده است.

امروزه انواع کارامل، کرم کاکائو و شکلات های مغزدار با بسته بندی های جذاب در بازار موجود است. خوردن تافی و شکلات برای تمام افراد چه کوچک چه بزرگ جذاب است. طعم مدل های متنوع شکلات با هم فرق دارد. لازم به ذکر است که دانه کاکائو در ایران وجود ندارد و انواع دانه کاکائو به صورت محصول وارداتی در ایران به فروش می رسد.

شکلات ها را از لحاظ رنگ و طعم به چهار دسته تقسیم بندی کردند. شکلات تیره با ۳۵ درصد کاکائو و هیچ گونه شیر،  شکلات شیری با ۲۵ درصد کاکائو و مقداری شیر، شکلات کم شیرین که برای استفاده در غذاها کاربرد دارد و شکلات سفید که از چربی دانه کاکائو تولید می شود.

اسانس های متعددی در تولید انواع شکلات به کار می رود. اسانس هایی همچون پرتقال، نعنا، توت فرنگی و موز از جمله اسانس های پرکاربرد در تولید شکلات های جذاب می باشد . علاوه بر این مغزهای بادام، گردو و  فندق در تولید شکلات های کاکائویی کاربرد فراوان دارد. حتی از موادهای دیگر همچون مویز، کشمش، کارامل، مربا و … برای تهیه انواع تافی و شکلات کاربرد بسیار زیادی دارند.

طرح توجیهی تولید تافی و شکلات

 

میزان مصرفی شکلات در کشور ایران

شاید از نظر شما  مصرف تافی و شکلات زیان آور است اما اینطور نیست و حتی خواص فراوانی نیز دارد.  کاکائو موجود در شیرینی و شکلات موجب تقویت شدن عضلات قلب می شود و رگ های عروقی را کاملاً باز می کند. میزان مصرفی شیرینی و شکلات در کشور های اروپایی ۱۰ کیلو اما در کشور ایران حدود ۳ کیلو برای هر نفر است.

معمولاً جوانان تا سنین ۵۵ سال مقداری تافی و شکلات را در سبد خرید خود قرار می دهند. شکلات یکی از پرطرفدارترین خوراکی های جهان است که از آن به عنوان کادو نیز استفاده می شود. خوردن شکلات به همراه یک چایی تازه دم یا قهوه می تواند یک ترکیب بسیار جذابی را ایجاد کند.

مزیت های تولید و عرضه شکلات

بالا بودن ارزش افزوده، بالا بودن شرایط صادرات انواع تافی و شکلات، کیفیت بالای محصولات داخلی مزیت های تولید شکلات می باشد.

طرح توجیهی تولید تافی و شکلات

 

کد آیسیک مرتبط با تولید تافی و شکلات

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
تافی ساده ۱۵۴۳۴۱۲۴۰۰
تافی شیری ۱۵۴۳۴۱۲۴۰۱
تافی مغزدار ۱۵۴۳۴۱۲۴۰۳
انواع تافی ۱۵۴۳۳۱۲۳۹۹
شکلات مرکب ۱۵۴۳۴۱۲۳۸۶
شکلات تیره یا تلخ ۱۵۴۳۴۱۲۳۸۳
شکلات شیری ۱۵۴۳۴۱۲۳۸۱

 

کد تعرفه مرتبط با تولید تافی و شکلات

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
شیرینی‌ (همچنین ‌شکلات‌ سفید)،‌ بدون ‌کاکائو.

 

۱۷۰۴
شکلات و سایر فرآورده‌های خوراکی دارای
کاکائو.
۱۸۰۶

 

وضعیت واردات و صادرات تولید تافی و شکلات

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات تولید تافی و شکلات به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات تولید تافی و شکلات به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات تولید تافی و شکلات به تفکیک سال

شکلات از چه چیز بدست می آید ؟‌

با وجود محبوبیت آن، اکثر مردم با مراحل تولید منحصر به فرد شکلات آشنا نیستند. شکلات محصولی است که تولید آن مراحل پیچیده ای دارد. این فرآیند شامل:

برداشت کوکا، تصفیه کوکا به دانه های کاکائو، ارسال دانه های کاکائو به کارخانه تولیدی برای تمیز کردن، آماده سازی و آسیاب. سپس این دانه های کاکائو به کشورهای دیگر صادر می شود و به انواع مختلف شکلات تبدیل می شود.

دانه های کاکائو در سیلوها یا انبارها نگهداری می شوند. کاکائو خام وارداتی تحت کنترل کیفیت دقیق قرار می گیرد. تکنسین های آزمایشگاه از سالم بودن دانه ها اطمینان حاصل می کنند که کاملا تخمیر و خشک شده باشند و در حین حمل و نقل آسیبی ندیده باشند.

کاکائو خام توسط وکیوم های قوی مکیده شده و به سیلوها وارد می شود. محل ذخیره سازی باید از بقیه ساختمان جدا شود تا دانه های حساس، در برابر بوهای شدیدی که ممکن است جذب کنند، محافظت شوند. گردش هوای مناسب و دمای خنک در سیلوها مهم هستند و رطوبت باید به طور مرتب چک شود.

روش تولید شکلات و تافی

همانطور که می دانید تنوع شکلات و تافی بسیار بالا است. تولید هر کدام از انواع شکلات فرمول مخصوص به خود را دارد. درصد گلوکز، کاکائو و مواد افزودنی در هر یک متفاوت است. اما می خواهیم به کلی یک روش تولید برای طرح توجیهی تولید شکلات و تافی ارائه دهیم.

زمانی که دانه های کاکائو به کارخانه های شکلات سازی منتقل شدند، آماده تبدیل شدن به شکلات هستند. به طور کلی، فرآیندهای تولید شکلات به دلیل گونه های مختلف درختان کاکائو کمی متفاوت هستند. با این وجود بیشتر کارخانه ها از دستگاه های مشابه برای تبدیل دانه های کاکائو به کره کاکائو و شکلات استفاده می کنند.

بو دادن دانه های کاکائو برای تولید شکلات

در این مرحله از تولید شکلات، دانه های کاکائو بو داده می شوند. برای این کار از سیستم های بخار با فشار ۱۲۰ psi در حدود ۲۰- ۳۰ دقیقه استفاده می شود.

بسته به نوع کاکائو، مدت زمان این فرآیند متغیر است. انواع روشن شکلات در دمای ۹۵- ۱۱۰ درجه سانتی گراد و انواع تیره آن در دمای ۱۲۰- ۱۳۰ درجه سانتی گراد بو داده می شوند.

بوجاری (winnowing)

برای جداسازی پوست از مغز دانه از انواع غلتک های دندانه ای استفاده می شود. پوست جدا شده برای مصارف زیر به کار برده می شود:

تولید کود، تهیه غذای دان، تولید سوخت. هم چنین می توان از آن تئوبرومین را نیز استخراج نمود.

تکه های درشت دانه مستقیما برای آسیاب فرستاده می شوند و یا می توان آن ها را مدتی در شکر نگهداری نمود. در نتیجه این امر باعث جلوگیری از خروج مواد معطر می گردد.

آسیاب کردن

آسیاب کردن فرآیندی است که در آن مغزهای دانه کاکائو به مایع کاکائویی تبدیل می‌شوند که به شکلات شیرین نشده یا توده کاکائو نیز معروف است.

فرآیند آسیاب گرما تولید می کند و در نتیجه آن دانه خشک کاکائو به مایع تبدیل می شود. زیرا مقدار زیادی چربی در دانه ها وجود دارد در نوک در اثر حرارت ذوب می شود.

مایع کاکائو با کره کاکائو و شکر مخلوط می شود. در مورد شکلات شیری، بسته به فرمول تولید کننده و روش های تولید، شیر غلیظ تازه، شیرین شده یا شیر خشک شده با حرارت کم به مایع کاکائو اضافه می شود.

جدا سازی پودر کاکائو از کره آن

برای این کار از به دستگاه های پرس استفاده می شود. هم چنین می توان از حلال مناسب استفاده کرد.

تا این مرحله، تولید کاکائو و شکلات یکسان است. محصول جانبی تولید کاکائو، کره کاکائو است جز ضروری تولید شکلات است. حدود ۲۵٪ از وزن اکثر تخته های شکلات را کره کاکائو تشکیل می دهد.

برای تهیه مایع شکلاتی، پودر کاکائو به پرس های هیدرولیک تا وزن ۲۵ تن پمپ می شود و با اعمال فشار، ۸۰ درصد کره کاکائو خارج می شود. چربی از طریق صفحه های فلزی به صورت یک مایع زرد رنگ تخلیه می شود. سپس برای استفاده در تولید شکلات جمع آوری می شود. کره کاکائو که در بین چربی های گیاهی منحصر به فرد است، در دمای معمولی اتاق جامد است. این چربی گیاهی در دمای ۸۹- ۹۳ درجه فارنهایت درست در کمتر از دمای بدن ذوب می شود.

در شرایط نگهداری مناسب، کره کاکائو را می توان سال ها بدون خراب شدن نگه داشت.

خمیر باقی مانده از کاکائو ممکن است در نهایت با خرد کردن، آسیاب کردن و ریز الک کردن به پودر کاکائو تبدیل شود. سه یا پنج غلتک فولادی که به صورت عمودی نصب شده اند در جهت های مخالف می چرخند. تحت فشار شدید، ذرات ریز کاکائو و شکر را تقریباً پودر می کنند.

اکثر تولید کنندگان شکلات، شیر بدون چربی، طعم دهنده ها، شکر و سایر مواد را نیز اضافه می کنند. محصول حاصل بین ۱۰ تا ۲۲ درصد کره کاکائو دارد.

ترکیب کردن مواد برای تولید شکلات

شکلات شیری با افزودن شیر، شکر، کره کاکائو و سایر مواد به مایع تلخ شکلات درست می شود. در این مرحله، شکلات طبق دستور العمل های تولید کنندگان آماده می شود.

ترکیب انواع مختلف خمیر کاکائو و سایر مواد، طعم نهایی را تعیین می کند. مواد با بازوهای چرخان و ورز دهنده داخل یک میکسر می روند تا مخلوطی همگن و خمیر مانند با طعم دلپذیر تولید شود. با این وجود هم چنان در دهان احساس شنی ایجاد می کند.

تصفیه (rekinig) خمیر شکلات

تصفیه خمیر شکلات در از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، زیرا سبب ایجاد بافتی نرم و خوشایند می گردد. هدف اصلی غلطک ها در این مرحله، آسیاب کردن خمیر شکلات می باشد. این دستگاه منجر بهتولید امولسیون مناسب ترکیبات می گردد. به طوری که همه ذرات توسط چربی مایع تماما مرطوب می شوند.

کنچینگ

اصلی ترین مرحله در تولید شکلات می باشد. پاروهای ماشینی که تا حدودی شبیه به همزن عمل می کنند، از میان توده شکلات به آرامی جهات مختلف حرکت می کنند. لذا ترکیب کاملا مخلوط شده و هوادهی می شود. چنین عملی اندازه ذرات شکلات را بیشتر کاهش می دهد و هر گونه تلخی جزئی و باقیمانده را از بین می برد.

سرعت فرآیند و دمای آن بر کیفیت شکلات تأثیر می گذارد. سایر عوامل تعیین کننده کیفیت، سرعت مخلوط شدن سایر مواد (شکر، شیر خشک یا شیر، کره کاکائو، طعم دهنده ها و غیره) و زمان اضافه شدن آن ها است.

تمپرینگ

این مرحله سبب غلیظ شدن شکلات می شود و خاصیت جریان مناسب را برای پر کردن قالب ها ایجاد می کند. این عملیات پیچیده در کارخانه برای اینکه محصول نهایی ترکیبی ظریف، ساختاری یکنواخت و طعمی عالی داشته باشد، ضروری است. هم چنین سبب افزایش عمر نگهداری محصول می گردد.

سپس شکلات ها در قالب هایی با اندازه‌های مختلف ریخته می‌شوند.

بسته بندی شکلات

یکی از مهم ترین مراحت تولید شکلات، بسته بندی آن است. جایی که انواع و اقسام جعبه ها برای جلوه دادن به این محصول تولید میشوند. وزن محصول قرار گرفته و مقصد توزیع محصول مشخص می کند که هر بسته بندی چه شکلی باید داشته باشد. در نظر داشته باشید که بسته بندی مناسب مهم ترین عامل در میزان فروش شکلات و تافی هستند. بسته بندی مناسب باعث نگهداری مناسب محصول و همچنین موجب ایجاد جذابیت در فروش میشود. در نهایت میتوان گفت که با تمامی تلاش های صورت گرفته در این زمینه باز هم جای پیشرفت بسیار بیشتری در این صنعت وجود دارد. جایی که مشتریان دیگر فقط نه یک شکلات ساده بلکه شکلاتی با طرح ها و مزه های متفاوت برای سلیقه های خود میخواهند. اینجاست که میتوان به آینده این صنعت امیدوار بود و پیشنهاد آنرا به سرمایه گذاران علاقه مند داد.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید تافی و شکلات اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی بسته بندی عسل 

طرح توجیهی مربا 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی بسته بندی خشکبار 

طرح توجیهی بسته بندی حبوبات 

طرح توجیهی لبنیات 

طرح توجیهی چای کیسه ای 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس