طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه

این مقاله طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه است. امروزه، دوچرخه نه تنها وسیله ای کاربردی برای حمل و نقل، بلکه به وسیله ای برای ورزش و تفریح تبدیل شده است. در نتیجه در سالهای اخیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته و امکانات ویژه تری نیز به آن اضافه شده است. لذا سرمایه گذاری در صنعت تولید دوچرخه به یک منبع پردرآمد و سرمایه گذاری ای پر بازده تبدیل شده است. بدون شک، راه اندازی یک کارگاه تولید دوچرخه، صرفه اقتصادی بالایی دارد.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

انواع دوچرخه

به طور کلی، بر اساس نوع کاربرد، دوچرخه ها را می توان در پنج دسته مختلف طبقه بندی نمود:

۱) دوچرخه جاده ای

سبک ترین و سریع ترین نوع دوچرخه، دوچرخه جاده ای است. این نوع دوچرخه غالبا برای مسابقه و تمرین در مسافت های طولانی کاربرد دارد و در واقع، برای رکاب زنی با سرعت های بالا طراحی شده است. از آنجایی که طراحی بدنه آن به گونه ای است که راکب به حالت خمیده بر روی آن سوار می شود، برای رکاب زدن در مسیرهای شیبدار بسیار مناسب است و موجب کاهش مقاومت در برابر باد در مسیرهای مسطح می شود.

۲) دوچرخه کوهستان

بدنه محکم و قوی و در عین حال سبک، انواع مختلف چرخ دنده و ترمزهای دیسکی، سیستم تعلیق و لاستیک های پهن از جمله مشخصات بارز دوچرخه کوهستان است. این نوع دوچرخه برای بالا رفتن و پایین آمدن از مسیرهای شیبدار کوهستانی و مقاومت در برابر فشارهای زیاد طراحی شده است. سرعت آن نسبت به دوچرخه جاده ای کمتر است، اما طراحی بدنه آن به گونه ای است که می توان از آن برای کاربردهای روزانه نیز استفاده نمود. جالب است بدانید این مدل دوچرخه، پرفروش ترین نوع دوچرخه در فروشگاه ها است.

راه اندازی کارگاه تولید دوچرخه

۳) دوچرخه هیبریدی

دوچرخه هیبریدی در واقع، ترکیبی از دوچرخه جاده ای و دوچرخه کوهستان است. این نوع دوچرخه ویژگی های مثبت هر دو دسته را دارد اما نه به طور کامل. لاستیک ها و فریم آن نسبت به دوچرخه کوهستان باریک تر و نازک تر است و دنده های کمتری دارد. در مقایسه با دوچرخه جاده ای، دسته فرمان بلندتری دارد و در نتیجه راحت تر و پایدارتر است. اما از سوی دیگر، سرعت کمتری نیز دارد. از این نوع دوچرخه عموما برای رکاب زدن در سفر استفاده می شود.

۴) دوچرخه سایکل توریستی یا مسافرتی

در نگاه اول دوچرخه مسافرتی بسیار شبیه به دوچرخه جاده ای است، اما در واقع، نسبت به دوچرخه های جاده ای سنگین تر و قوی تر بوده و برای رکاب زنی های سریع طراحی نشده است. ویژگی بارز این نوع دوچرخه ها، دوام و سازگاری آنهاست. از آنجایی که بدنه آنها فولادی است، برای حمل بار بسیار مناسب هستند و در مسافت های طولانی عملکرد بهتری دارد.

۵) دوچرخه کروز

قدیمی ترین سبک دوچرخه، دوچرخه کروز بوده که برای مسافرت های کوتاه و رکاب زدن در ساحل طراحی شده است. لاستیک و رکاب این نوع دوچرخه، پهن بوده و تنها یک دنده دارد. در نتیجه، بهترین گزینه برای مسیرهای مسطح است. نسبت به سایر دوچرخه ها، دسته فرمان بلندی داشته که فرم قرارگیری بر روی دوچرخه را راحت تر و آسان تر می کند و باعث می شود دید بهتری نسبت به فضای اطراف داشته باشید.

روند تولید انواع دوچرخه

روند کلی تولید دوچرخه که در طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه به آن پرداخته شده است، به شرح زیر است:

در مرحله اول می بایست هر یک از اجزای دوچرخه به صورت جداگانه تولید شود که این اجزا شامل تنه اصلی، زین، کرپی و کاسه دوشاخ، رکاب، جا رکابی، زنجیر، دنده ها و سایر متعلقات است. بر اساس نوع و کاربرد دوچرخه، بدنه اصلی از آلیاژهای تیتانیوم، کربن، آلومینیوم، آلومینیوم – کربن، کروملی و فولادی تولید می شود. در نهایت و پس از تولید هر یک از اجزا، نوبت به مونتاژ بدنه و چرخ ها، رکاب و زنجیر، سوار کردن زین و سایر اجزای دوچرخه می رسد.

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه

در این قسمت کدهای هویت و اطلاعات VCM در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع یا کدهای آیسیک ISIC، برای ارائه در طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه ارائه می شود که به شرح زیر است:

شرح محصول کد آیسیک ISIC
دوچرخه ارگومتری ۳۳۱۱۵۱۲۴۷۹
دوچرخه کوهستانی ۳۵۹۲۴۱۲۳۰۲
دوچرخه مسابقه ای ۳۵۹۲۴۱۲۳۰۳
دوچرخه حرکات نمایشی ۳۵۹۲۴۱۲۳۰۴
دوچرخه معمولی ۳۵۹۲۴۱۲۳۰۵
دوچرخه کودکان ۳۵۹۲۴۱۲۳۰۶
دوچرخه ویژه تور ۳۵۹۲۵۱۲۳۰۸
دوچرخه ویژه تور دو نفره ۳۵۹۲۵۱۲۳۰۹
دوچرخه برقی پدالی ۳۵۹۲۵۱۲۳۴۶
انواع دوچرخه برقی ۳۵۹۲۴۱۲۳۴۵

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه

طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران برای ارائه در طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه، کد تعرفه گمرکی یا Hs Code 8 تا ۱۰ رقمی که اطلاعات محصول از قبیل مجاز و یا غیر مجاز بودن صادرات و واردات محصول، عوارض و حقوق گمرکی و مالیات محصول را ارائه می دهد، به شرح زیر است:

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
کد تعرفه گمرکی دوچرخه ۸۷۱۲۰۰۰۰

واردات و صادرات دوچرخه

در این قسمت از طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه، می بایست وضعیت بازار محصول مورد بررسی قرار گیرد. بیشترین حجم صادرات جهانی دوچرخه را کشور چین با ۳۲ درصد از سهم بازار جهانی به خود اختصاص داده است. بزرگترین وارد کننده دوچرخه نیز کشورهای آمریکا، آلمان و هلند هستند. صادرات و واردات دوچرخه در ایران در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷ را می توانید در نمودار و جدول زیر مشاهده نمایید:

نمودار واردات و صادرات دوچرخه در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

جدول واردات و صادرات دوچرخه در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی (‌تقریبی )

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی کارگاه تولید دوچرخه با ظرفیت ۸۰ هزار دستگاه دوچرخه در سال، به زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی کارگاه تولید دوچرخه آورده شده است:

ظرفیت تولید ۸۰،۰۰۰ دستگاه
مساحت زمین مورد نیاز ۲۰،۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۷،۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۱۵۰ میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
ارزش تجهیزات و ماشین آلات ۱۰۰ میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی ۱۶۰ نفر
بازده داخلی در سال مبنا ۳۳ درصد

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل طرح توجیهی دوچرخه دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بخوانید : 

طرج توجیهی لوازم ورزشی

طرح توجیهی پیست اتومبیل رانی 

طرح توجیهی چراغ خودرو 

طرح توجیهی پیستون خودرو 

طرح توجیهی لاستیک خودرو 

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس