طرح توجیهی تولید دوغ طعم دار

 

تولید دوغ از طریق رقیق کردن ماست های پرچرب و یا کم چرب به کمک آب صورت می گیرد، برخی از انواع دوغ ها گازدار هستند، در واقع در فرآوری این دوغ ها میزان مشخصی از گاز کربن دی اکسید به آن ها اضافه می شود. سبزی های معطر بسیاری به عنوان ادویه به دوغ اضافه می شوند مثل پونه، گل سرخ، برگ پیازچه و…. که به صورت خشک شده با دوغ ترکیب می شوند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

تولید کنندگان مواد غذایی در صنعت همواره با چالش های متعددی پیش رو هستند مثل رشد کپک و قارچ به همین خاطر امروزه از یک ضد قارچ به اسم ناتامایسین در تولید مواد غذایی گوناگون استفاده می کنند، این ماده مدت نگهداری مواد غذایی را نیز می تواند افزایش دهد، یکی از نکات جالب در مورد ناتامایسین، طبیعی بودن آن است به همین خاطر برای سلامتی انسان ضرری ندارد علاوه بر این از نظر اقتصادی نیز برای صنایع غذایی مختلف مقرون به صرفه و مناسب است.

دوغ طعم دار بدون افزودن ناتامایسین ممکن است دچار تغییر طعم شود به صورتی که ممکن است برای مصرف کننده ناخوشایند شود به همین خاطر استفاده از ضد کپک در دوغ نیز ضروری است. فرآوری های مربوط به انواع دوغ های مختلف متفاوت است برای مثال در دوغ گاز دار حرارت دیده  میزان مشخصی استارتر ماست افزوده می شود، دوغ های حرارت دیده در اثر تخمیر نوعی باکتری به نام ترموفیل گاز دار می شوند، پس از اتمام مراحل تهیه این دوغ باید چند ساعت دوغ را در دمای نرمال و طبیعی نگه داریم تا به ثبات برسد.

دوغ طعم دار چیست؟

دوغ یک نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار است، این نوشیدنی پر طرفدار به کمک ماست و آب تولید می شود، امروزه با اضافه کردن یکسری چاشنی هایی معطر مثل نعنا و یا موارد دیگر، دوغ طعم دار لذیذ آماده می کنند، علاوه بر نعنا چاشنی های معطر دیگری نیز ممکن است به دوغ اضافه شود که اصولاً نعنا محبوبیت و کاربرد بیشتری دارد، ایران سابقه چندین ساله در تولید انواع دوغ های طعم دار، دوغ گاز دار و یا بدون گاز دارد.

دوغ می تواند مواد مغذی بسیاری مثل کلسیم و یا انواع ویتامین های B را به بدن برساند در داخل ترکیب دوغ یکسری باکتری های مفید و ضروری بدن نیز وجود دارند مثل لاکتوباسیلوس بولگارس که اثرات بسیار مفیدی بر روی بدن بخصوص دستگاه گوارش دارد، انواع دوغ های سنتی و یا سایر مدل های دوغ های موجود در ایران به عنوان نوشیدنی های لبنی شناخته می شوند.

فرایند تولید دوغ

اصلی ترین ماده برای تهیه دوغ، ماست است بنابراین انتخاب نوع ماست در تهیه دوغ اهمیت زیادی دارد البته گاه دوغ را به طور مستقیم ممکن است از شیر تولید کنند در این حالت ابتدا ویژگی های کیفی شیر را تنظیم می کنند و سپس فرآیند تولید ماست را انجام می دهند و آنگاه میزان مشخصی آب حدود ۵۰ درصد آن را به ترکیب حاصل اضافه می کنند و در آخر نیز می توان طعم دهنده هایی مثل نعنا و پونه و … را نیز اضافه کنند، نمک نیز در این مرحله به عنوان چاشنی مهم افزوده می شود.

اگر هدف یک صنعت، تولید دوغ گازدار است پس باید علاوه بر آب، ۵۰ درصد آب کربنه نیز به ترکیب اضافه شود. درصد چربی ماست های مورد استفاده در تهیه دوغ ممکن است متفاوت باشد در واقع میزان چربی ماست مورد استفاده تا حد زیادی به نوع دوغ بستگی دارد اما به طور کلی بهتر است میزان اسید لاکتیک آن بیش از ۰٫۷ درصد نباشد، آب مورد استفاده در تهیه دوغ را نیز از لحاظ کیفی باید بررسی کنند تا مانند آب آشامیدنی از ویژگی های ظاهری و کیفی مطلوبی برخوردار باشد.

طرح توجیهی تولید دوغ طعم دار

یکسری ترکیبات خاصی را برای جلوگیری از دوفازی شدن دوغ می توان به آن اضافه کرد مثل ترکیبات پایدار کننده، این ترکیبات میزان ویسکوزیته ترکیب را افزایش می دهند در مورد طعم دهنده های مورد استفاده در دوغ نیز می توان گفت که آنها را به صورت اسانس می توان به دوغ اضافه کرد گاه نیز از خود عصاره های خشک گیاهان معطر به صورت مستقیم استفاده می شود.

نحوه ترکیب مواد برای تهیه دوغ نیز ترفند مخصوصی دارد، ابتدا باید میزان مشخص از ماست به طور کامل همزده شود تا به صورت کامل لخته شود و در یک مخزن جداگانه نگهداری می شود، آب و نمک لازم را نیز در محفظه دیگر نگهداری می کنند و پس از مخلوط آن را به محفظه ماست اضافه خواهند کرد حال در این مرحله اندکی دمای ترکیب را افزایش می دهند. افزودنی های مد نظر را باید در مرحله آخر به ترکیب اضافه کرد.

فرآیند حرارتی دوغ

دوغ ها ممکن است به حالت گرمادیده تهیه شوند، هنگام تهیه دوغ های معمولی نیازی به ادامه فرآیند حرارتی نیست و می توان در این مرحله کار را به اتمام رساند اما  اگر دوغ گرمادیده را بخواهند تهیه کنند باید مرحله حرارتی دیگری را نیز دنبال کنند دلیل این امر نابودی میکروارگانیسم موجود در ترکیب ماست است.

بسته بندی دوغ

مسلماً مرحله بسته بندی نیز بعد از فرآیند تولید از اهمیت بالایی برخوردار است، هنگام بسته بندی باید ظرف مجاز و استاندارد برای بسته بندی انتخاب شود، بسته بندی دوغ طعم دار باید در برابر میکروارگانیسم و یا سایر عوامل خارجی مقاوم باشد تا از این طریق بتوان این ماده غذایی را به سالم ترین شکل ممکن در اختیار مصرف کننده قرار داد.

بیشتر صنایع تولید کننده دوغ از عنوان نگهدارنده ها مثل ناتامایسین برای افزایش ماندگاری فرآورده استفاده می کنند تا مشتری با خیال راحت بتواند تا زمانی مشخصی از این فرآورده استفاده نماید.

کد آیسیک مرتبط با دوغ طعم دار

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
دوغ پاستوریزه طعم دار ۱۵۲۰۵۱۲۶۸۸
دوغ بدون گازطعم دار پاستوریزه ۱۵۲۰۶۱۲۶۸۹
دوغ گازدار طعم دار پاستوریزه ۱۵۲۰۶۱۲۶۹۰
دوغ استریلیزه طعم دار ۱۵۲۰۵۱۲۶۹۷

کد تعرفه مرتبط با دوغ طعم دار

تعرفه گمرکی، یک کد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

 

شرح تعرفه کد تعرفه
دوغ ۰۴۰۳

وضعیت واردات و صادرات دوغ طعم دار

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات دوغ طعم دار به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات دوغ طعم دار به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات دوغ طعم دار به تفکیک سال


شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید دوغ طعم دار اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی سس

 طرح توجیهی نوشابه انرژی زا 

طرح توجیهی مالت و ماءالشعیر

طرح توجیهی بسته بندی خیارشور

طرح توجیهی تن ماهی 

طرح توجیه ی ناگت مرغ 

طرح توجیهی ساندویچ سرد 

طرح توجیهی نان صنعتی 

طرح توجیهی تولید سویا 

طرح توجیهی بسته بندی فرآورده های گوشتی

طرح توجیهی پروتئین بار 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس