طرح توجیهی تولید قطعات پلاستیکی خودرو

امروزه رقابت بسیار شدیدی، میان شرکت های تولید کننده قطعات خودرو وجود دارد، اکثر شرکت ها به دنبال راهی برای تولید خودروهای ایمن هستند، این شرکت ها با بهره برداری از دانش و فناوری جدید، توانسته اند خودروهایی با مصرف سوخت پایین تر طراحی کنند. دستاوردهای بسیار قابل توجه ای به کمک تکنولوژی عصر جدید به دست آمده است، به کمک این دستاوردها قطعات پلاستیکی بسیار کم هزینه و با کیفیت تولید می شود.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

امروزه قیمت خرید قطعات پلاستیکی به نسبت قطعات فلزی خودرو، اندکی گران تر است اما با این حال به دلیل اهمیت این قطعات در کاهش وزن کلی خودرو، اکثر افراد نسبت به خرید قطعات پلاستیکی تشویق می شوند. لازم به ذکر است که قطعات پلاستیکی در کاهش مصرف سوخت و کنترل آلودگی زیست محیطی، نقش بسیار قابل توجهی دارند، بنابراین خرید قطعات پلاستیکی از جهات مختلفی حائز اهمیت است.

مسلماً تولید قطعات پلاستیکی خودرو به هزینه اولیه بسیار کمتری نیاز دارد. تمامی موادی که در ساخت این قطعات به کار گرفته می شوند، دارای طول عمر بالایی هستند بر همین اساس مشتری می تواند مدت زمان بیشتری از این قطعات در خودروی خود استفاده کند. معمولاً قطعات فلزی، ابعاد کوچکی دارند و تعداد زیادی از این قطعات را باید در کنار یکدیگر قرار داد، در حالی که قطعات پلاستیکی خودرو به صورت یکپارچه و یکجا طراحی و تولید می شوند به همین خاطر فرایند نصب و استفاده از این قطعات بسیار آسان تر خواهد شد.

قطعات پلاستیکی خودرو چیست؟

امروزه قطعات پلاستیکی نه تنها در خودروسازی بلکه در سایر صنایع نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. روزانه نیاز صنایع مختلف کشور به استفاده از قطعات پلاستیکی افزایش پیدا می کند، بر همین اساس، تولید این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در کشور نمایندگی های زیادی مشغول تولید این قطعات هستند. قطعات پلاستیکی ساخته شده از دوام بالایی برخوردارند و ارزش خرید خودرو را افزایش می دهند.

در گذشته اکثر خودرو از لوازم فلزی ساخته می شد. قطعات فلزی، وزن بسیار بالایی دارند و معمولاً استفاده از آن ها باعث کاهش کیفیت خودروی طراحی شده می شود. صنعت خودروسازی با گذر زمان، تغییرات بسیار زیادی کرده است، فرایند تولید قطعات پلاستیکی خودرو نیز یکی از دستاوردهای بسیار پر سود این تغییرات بوده است. ابتدا طراحان، قطعات تزئینی خاصی را برای خودرو تولید کردند، سپس آن ها مهارت ویژه ای در در طراحی گلگیر، سپر و همچنین چراغ خودرو به دست آوردند.

تولید کنندگان خودرو بیشترین پیشرفت خود را در زمینه تولید قطعات پلاستیکی در سال ۲۰۰۰ بدست آوردند، اصلی ترین و مهمترین مزیت ساخت این قطعات، کاهش وزن خودرو بوده است، این موضوع در بهبود عملکرد خودرو نقش بسیار چشمگیری داشت علاوه بر این خودرو های سبک انرژی کمتری نیز مصرف می کنند. فرایند تولید قطعات پلاستیکی خودرو امروزه بیشتر به کمک دستگاه های ویژه تزریق پلاستیک انجام می شود.

فرایند تولید قطعات پلاستیکی خودرو

اکثر قطعات پلاستیکی خودرو به وسیله دستگاه های تزریقی ویژه ساخته می شوند، سرعت کار به کمک این دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین تولید قطعات پلاستیکی در حداقل زمان ممکن، امکان پذیر است. حالت مواد پلاستیکی، ابتدا به شکل مایع است و سپس این مایع مذاب در درون قابلمه های ویژه و مخصوص ریخته می شود و در ادامه با سرد کردن مواد مذاب می توان قطعات پلاستیکی مورد نظر را تولید کرد.

امروزه روش قالب گیری تزریقی به عنوان مطمئن ترین روش برای تولید قطعات پلاستیکی شناخته می شود. فرایند قالب گیری تزریقی این امکان را به شرکت می دهد که تعداد قطعات متعدد و یکسانی را پشت سر هم بدون وقفه تولید کند که این موضوع برای صنعت خودرو سازی بسیار ارزش دارد. عوامل بسیار زیادی در این فرایند تاثیر گذار است که اگر به درستی انجام شود آنگاه نتیجه کار بسیار رضایت بخش خواهد بود.

لازم به ذکر است که فرایند تولید قطعات پلاستیک خودرو از نظر تهیه قالب مناسب، فرایند گرانی خواهد بود اما این فرایند به دلیل ویژگی تکرار پذیری که دارد، هزینه های اضافی را پوشش می دهد، بنابراین در مجموع این فرایند به سود مشتری و صنعت خودرو سازی خواهد بود.

همواره تهیه مواد اولیه قطعات پلاستیکی خودرو کاری ساده و آسان خواهد بود که این موضوع هنوز می تواند به عنوان یکی دیگر از نکات مثبت ساخت قطعات پلاستیکی خودرو در نظر گرفته شود. طیف بسیار وسیعی از پلیمرها در فرایند تولید قطعات پلاستیکی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، تمامی این پلیمرها در ساخت قطعات پلاستیکی با کیفیت و درجه یک، کمک شایانی خواهد کرد.

روش قالب گیری تزریقی برای تولید قطعات پلاستیکی بسیار دقیق و درجه یک است زیرا در این روش تمامی قطعات بدون هیچ ایراد و نقصی تولید می شوند. گزینه های بسیار زیادی برای طراحی قطعات خودرو وجود دارد که از بین تمامی این گزینه ها، روش قالب گیری تزریقی مناسب تر خواهد بود. قطعات پلاستیکی را می توانید در رنگ های بسیار متنوعی طراحی و تولید کنید، بنابراین در مورد رنگ قطعات هیچ محدودیتی برای تولید کننده وجود نخواهد داشت.

ویژگی های قطعات پلاستیکی خودرو

ساخت قطعات پلاستیکی خودرو بسیار ساده و راحت خواهد بود. فرایند ساخت قطعات پلاستیکی، بازه زمانی زیادی طول نمی کشد بنابراین در کمترین زمان ممکن می توان قطعات مورد نیاز خودرو را طراحی کرد. مسلماً زمان ساخت قطعات فلزی بسیار طولانی تر از قطعات پلاستیکی خواهد شد که این موضوع باعث افزایش هزینه تولید قطعات خودرو نیز می شود.

تمامی قطعات پلاستیکی خودرو بعد از تولید، قابل بازیافت است بنابراین از قطعات پلاستیکی مصرف شده می توان مجدداً استفاده کرد. معمولاً در روند تولید قطعات پلاستیکی خودرو، احتمال وجود نقص و ایراد در قطعات ساخته شده بسیار کمتر است، علاوه بر این قطعات پلاستیکی خودرو ضایعات بسیار کمی نیز دارند.

امروزه تولید قطعات پلاستیکی خودرو، اهمیت بالایی دارد، بنابراین برای اکثر شرکت ها نوعی سرمایه گذار هدفمند و پرسود شناخته می شود. روزانه افراد زیادی متقاضی خرید قطعات پلاستیکی باکیفیت و مناسب هستند و همواره آمار فروش این قطعات در حال افزایش است. خرید قطعات پلاستیکی از جنبه های مختلفی نسبت به خرید قطعات فلزی برتری دارد بر همین اساس اکثر خودروسازان از انتخاب قطعات پلاستیکی استقبال می کنند.

انتخاب قطعات پلاستیکی مناسب، زمینه ساز کاهش هزینه خودرو نیز می شود به همین خاطر همواره این موضوع از نگاه مشتریان نیز مورد توجه قرار گرفته است. قطعات پلاستیکی را می توان در تعداد انبود تولید کرد، این قطعات در بازار، طرفداران بسیار زیادی دارند، بنابراین همواره تعداد فروش این محصولات بالا است.

کد آیسیک مرتبط با قطعات پلاستیکی خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
 انواع لوازم و قطعات پلاستیکی وسایل نقلیه ۲۵۲۰۳۱۲۵۵۹

 

کد تعرفه مرتبط با قطعات پلاستیکی خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
ـ یراق آلات برای مبل، برای بدنه وسایل نقلیه یا همانند ۳۹۲۶۳۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات قطعات پلاستیکی خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات قطعات پلاستیکی خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات قطعات پلاستیکی خودرو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات قطعات پلاستیکی خودرو به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید قطعات پلاستیکی خودرو  اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی سپر خودرو

طرح توجیهی اگزوز 

طرح توجیهی رینگ 

طرح توجیهی کمک فنر 

طرح توجیهی چراغ خودرو 

طرح توجیهی جلوبندی خودرو

طرح توجیهی شیشه خودرو 

طرح توجیهی کاتالیست خودرو 

طرح توجیهی رادیاتور خودرو

طرح توجیهی روغن موتور

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس