طرح توجیهی پیچ و مهره

یکی از پرکاربردترین محصولات در تمامی صنایع، انواع پیچ و مهره است. بر اساس گل و گام پیچ، عمق دنده، ابعاد و مواد اولیه، کاربردهای مختلفی دارند. بر اساس آمار منتشر شده، سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن انواع پیچ و مهره در صنایع مختلف کشور مصرف می شود. از این مقدار چیزی در حدود ۲۲ هزار تن در داخل کشور تولید شده و مابقی نیاز صنایع از منبع واردات تامین می شود. بنابراین، می توان نتیجه گیری نمود که راه اندازی یک کارگاه تولید انواع پیچ و مهره، توجیه اقتصادی بالایی دارد. در واقع، این صنعت یکی از صنایعی است که پتانسیل بسیار عالی برای رشد دارد.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

اما، مهمترین چالش پیش روی تولید انواع پیچ و مهره، رقابت با محصولات وارداتی است. از جمله بزرگترین رقبای تجاری، کشورهای چین، هند و ترکیه هستند. در واقع، این چالش در نتیجه قیمت تمام شده بالای مواد اولیه و در نتیجه، قیمت بالای محصول نهایی است. علاوه بر این، محدودیت دسترسی به بازارهای بین المللی و نوسانات قیمت ارز نیز از جمله مشکلاتی هستند که با آن مواجه هستیم. با این حال، دولت با توسعه زیرساخت های لازم و سرمایه گذاری در این زمینه، فرصت های فوق العاده ای در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است.

طرح توجیهی پیچ و مهره

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی پیچ و مهره

در این قسمت از طرح توجیهی پیچ و مهره، می بایست کدهای آیسیک ISIC، ارائه شود. این کدها، کدهای هویت و اطلاعات VCM در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع هستند. کد آیسیک تعریف شده برای انواع پیچ و مهره به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
انواع پین، پیچ و مهره فلزی ۲۸۹۹۴۱۲۳۲۵
انواع پیچ فولادی ساده کربنی ۲۸۹۹۵۱۲۳۲۷
انواع پیچ از جنس فولاد آلیاژی ۲۸۹۹۵۱۲۳۳۰
انواع پیچ مسی ۲۸۹۹۵۱۲۳۳۳
انواع پیچ های ساچمه ای ۲۹۱۳۴۱۲۳۵۳

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی پیچ و مهره

در این قسمت می بایست کدهای گمرکی مرتبط با طرح توجیهی پیچ و مهره ارائه شود. کد تعرفه گمرکی یا Hs Code 8 تا ۱۰ رقمی، اطلاعات صادرات و واردات محصول را در اختیار ما قرار می دهد. این اطلاعات شامل مجاز بودن و یا نبودن صادرات و واردات محصول، عوارض و حقوق گمرکی و مالیات می شود. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران برای انواع پیچ و مهره، کدهای گمرکی زیر تعریف شده است:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
انواع پین، پیچ و مهره فلزی ۷۳۱۸
انواع پیچ مسی ۷۴۱۵
انواع پیچ های ساچمه ای ۸۴۸۳۹۰۰۰

 

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید پیچ و مهره

 

واردات و صادرات انواع پیچ ها و مهره ها

در این قسمت از طرح توجیهی پیچ و مهره، می بایست وضعیت بازار محصول مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا واردات و صادرات انواع پیچ، پیچ مهره‌خور و مهره فولادی را بررسی خواهیم کرد. انواع مهره پیچ بزرگ، قلاب‌پیچی، میخ پرچ، خار، میخ اشپیل، واشر ازجمله واشر فنری و اشیاء مشابه، از جنس چدن، آهن یا از فولاد با کد تعرفه ۷۳۱۸ تعریف می شوند. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، بیشترین واردات این محصولات از مبدا چین با ۵۶% از سهم بازار واردات بوده است. صادرات این محصولات نیز به مقصد هلند با ۳۱% از سهم بازار صادرات ایران بوده است. آمار و اطلاعات صادرات و واردات کد تعرفه ۷۳۱۸ در ایران در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷ را می توانید در نمودار و جدول زیر مشاهده نمایید:

 

نمودار واردات و صادرات انواع پیچ، پیچ مهره‌خور، مهره، مهره پیچ بزرگ، قلاب‌پیچی، میخ پرچ، خار ، میخ اشپیل، واشر ازجمله واشر فنری و اشیاء مشابه، از جنس چدن، آهن یا از فولاد با کد تعرفه ۷۳۱۸ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

جدول واردات و صادرات انواع پیچ، پیچ مهره‌خور، مهره، مهره پیچ بزرگ، قلاب‌پیچی، میخ پرچ، خار ، میخ اشپیل، واشر ازجمله واشر فنری و اشیاء مشابه، از جنس چدن، آهن یا از فولاد با کد تعرفه ۷۳۱۸ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

 

در ادامه بررسی واردات و صادرات انواع پیچ و مهره، واردات و صادرات انواع پیچ، پیچ مهره‌خور و مهره مسی با کد تعرفه ۷۴۱۵ را بررسی خواهیم کرد. انواع میخ، میخ سرپهن، پونز، میخ دوپا (غیر از آنهایی که مشمول شماره ۸۳۰۵ می شوند) و اشیای مشابه نیز با کد تعرفه ۷۴۱۵ معرفی می شوند. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، بیشترین واردات این محصولات از مبدا چین با ۴۰% از سهم بازار واردات بوده است. صادرات این محصولات نیز به مقصد عراق با ۹۰% از سهم بازار صادرات ایران بوده است. آمار و اطلاعات صادرات و واردات کد تعرفه ۷۴۱۵ در ایران در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷ را می توانید در نمودار و جدول زیر مشاهده نمایید:

نمودار واردات و صادرات انواع میخ، میخ سرپهن، پونز، میخ دوپا (غیر از آنهایی که مشمول شماره ۰۵ ۸۳ می شوند) و اشیای مشابه، از مس یا دارای ساقه از آهن یا از فولاد با سر مسی؛ پیچ، پیچ مهره‌خور، مهره، قلاب‌پیچی، میخ پرچ، خار، میخ اشپیل، واشر (از جمله واشر فنری) و اشیای مشابه، از مس. با کد تعرفه ۷۴۱۵ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

جدول واردات و صادرات انواع میخ، میخ سرپهن، پونز، میخ دوپا (غیر از آنهایی که مشمول شماره ۰۵ ۸۳ می شوند) و اشیای مشابه، از مس یا دارای ساقه از آهن یا از فولاد با سر مسی؛ پیچ، پیچ مهره‌خور، مهره، قلاب‌پیچی، میخ پرچ، خار، میخ اشپیل، واشر (از جمله واشر فنری) و اشیای مشابه، از مس. با کد تعرفه ۷۴۱۵ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید پیچ و مهره

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی کارگاه تولید پیچ و مهره با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن پیچ و مهره در سال، به زمینی به مساحت ۲،۵۰۰ متر مربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی پیچ و مهره آورده شده است:

 

ظرفیت تولید سالیانه ۳۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز ۲،۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۸۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۱۰ میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی ۱۸ نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات ۲٫۵ میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا ۳۲ درصد

 

* ارقام فوق تقریبی بوده و برای محاسبه دقیق سرمایه ثابت و اولیه، به تحقیقات و مطالعات گسترده تری نیاز است. همچنین، هزینه نیروی انسانی، بهره برداری، حامل های انرژی و تعمیر و نگهداری تجهیزات و … نیز می بایست در این طرح توجیهی، بررسی شوند و در این خلاصه طرح آورده نشده است.

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل تولید طرح توجیهی پیچ و مهره دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی مقاطع hss

طرح توجیهی استیل

طرح پروفیل آلومینیوم

طرح توجیهی لوله و یراق آلات

طرح توجیهی ابزار آلات

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس